تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

اگر در موقعیت‌های زندگی خود با مشکلاتی مواجه شوید و نتوانید آن‌ها را کنترل کنید و یا نتوانید راه‌حل مناسبی برای آن پیدا کنید، دچار استرس می‌شوید.

 با کوشش‌ها و تلاش‌هایی که برای از میان بردن استرس یا تحمل آن انجام می‌دهید، با استرس مقابله کرده‌اید. هدف اصلی حذف عامل مزاحمی است که زندگی را از حالت عادی خارج ساخته است.


انواع مقابله


الف) مقابله مسئله مدارانه: در این مقابله فرد به‌صورت مستقیم کار یا فعالیتی را انجام می‌دهد که عامل استرس را از بین برده و یا آن را به حداقل برساند. با استفاده از حل مسئله، برنامه‌ریزی، کنار گذاشتن فعالیت‌های غیرضروری، مشورت، فکر کردن و... سعی بر حذف استرس می‌شود.


ب) مقابله هیجان مدارانه: در این مقابله فرد تلاشی برای حذف استرس نمی‌کند، بلکه سعی می‌کند خود را آرام سازد تا هیجان‌ها و ناراحتی‌هایی که در اثر استرس ایجادشده را برطرف سازد؛ مانند دعا کردن، درد دل کردن، نذرونیاز و... هیجانات، مانع از تفکر و تصمیم‌گیری صحیح برای حل مسئله و رفع استرس می‌شود.


ج) مقابله ناسازگار: برخی از افراد قادر به حل مسئله یا تحمل استرس نمی‌باشند و از مقابله‌های ناکارآمد و حتی مضر استفاده می‌کنند که باعث بروز استرس‌های بیشتر می‌گردد؛ مانند دانش‌آموزی که نیاز به جلب‌توجه دارد و به همین دلیل سیگار می‌کشد یا فردی که برای رهایی از مشکلات خانوادگی به مواد مخدر پناه می‌برد.


منبع:

اطلاعات و مقاله‌های روان‌شناسی و مدیریت آینده‌پژوهی
 مدیریت آینده‌پژوهی سلامت روانشناسی

 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics