تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

سواد مالی و مدیریت هزینه

مهم نیست که کجا یا چطور خرید می کنید، وسوسه ی خرید بیشتر همه جا ما را دنبال می کند. راه های بسیاری برای خرید پیش روی ماست (خرید آنلاین، خرید تلفنی، خرید حضوری و اپلیکیشن های خرید و غیره) فرقی نمی‌کند که جزو خانواده‌های کم درآمد هستیم یا پر درآمد. اگر حساب دخل و خرج را نداشته باشید نمی‌توانید پس‌انداز کنید و با برنامه‌ریزی می‌توانید درست مدیریت کنید و پس‌انداز داشته باشید و با پس‌انداز به خواسته‌هایتان برسید. حال چطور می توانیم از وسوسه ی خرید که بودجه ی خانواده ما را دستخوش تغییر می کند، دوری کنیم و قدمی مثبت برای هدف گذاری مالی برداریم؟

نگران نباشید، در این مقاله ی سواد مالی، نشان داده می شود که چطور از مخارج غیر ضروری جلوگیری کنید و در بازی پول برنده باشید.
 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

شما به این دلایل بیشتر از حد پولتان را خرج می کنید:
مردم پولشان را به دلایل بسیاری خرج می کنند و اگر بخواهیم صادقانه این موضوع را بررسی کنیم یکی از مهمترین دلایل عدم کنترل احساسات در کنار عدم هدف گذاری مالی است. لااقل در ۵ مورد زیر این عامل بسیار تاثیرگذار است:
1- شبکه اجتماعی قاتل پول
صبح شنبه است و قبل از این که اصلا از روی تشک بلند شوید دستتان به سمت گوشی می رود و یکی از شبکه های اجتماعی تان را باز می کنید تا از حال و احوال دوستانتان مطلع باشید و قبل از اینکه پایتان را به روی زمین بگذارید برای یک وسیله ی جدید 50000تومان در شبکه ی اجتماعی برای آن تغییر یا چیزی که فکر می کنید نیاز دارید هزینه کرده اید.
 
2- حال باید راهکاری برای مدیریت هزینه به کار بگیرید.
یک منزل با دیزاین زیبا یا یک عکس از طبیعت و هر وسیله ی دیگری شما را متمایل به خرید می کند و خطرناک آنجاست که پول نقد هم در حساب بانکی داشته باشید.
 
اگر با خودتان صادق باشید کار سختی نیست که صحنه ی بالا را برای خودتان یادآوری کنید و احتمالا شما هم مدتی پیش این کار را انجام داده اید. بیایید با آن رو به رو شویم، همه ی ما در امید یک زندگی بهتر هستیم.
 
3- پولتان را ردیابی کنید
مهم نیست درآمد شما زیاد باشد یا کم، اگر شما هزینه های تان را نمی نویسید هیچ کنترلی بر روی پول تان ندارید، فی الواقع مدیریت هزینه های شما با توجه به سواد مالی صورت نمی گیرد. در حقیقت شما همیشه احساس می کنید پول مالک شماست نه اینکه شما مالک پول باشید.
فیش حقوقی یا درآمد ناشی از کسب و کار شما ابزاری است برای لذت بردن از زندگی. اگر تعجب می کنید که پولی که با زحمت به دست می آورید آخر ماه کجا میره، وقتش رسیده که هزینه های تان را ردیابی کنید و ریز به ریز آن ها را بنویسید و در مسیر مدیریت هزینه قدم بردارید.
 
4- خریدتراپی چیست
برخی از مردم برای بهتر شدن حالشان “خریدتراپی” می کنند. به اولین پاساژ یا مرکز خرید می روند و چیزهایی که فکر می کنند نیاز دارند را خریداری می کنند. وقتی ما چیزی را می بینیم و آن را قبل از اینکه در موردش فکر کنیم که آیا خرید آن وسیله در راستای اهداف مان هست یا خیر، خریداری می کنیم، به واقع در حال خریدتراپی هستیم.  
 
خریدتراپی راه حلی برای حل یک مشکل نیست بلکه خودش مشکلی است که باید آن را برطرف کنید. حال برای برطرف کردن مشکل خریدتراپی چه باید کرد؟
- فقط با پول نقد خرید کنید
- هدف گذاری مالی و معایب عابربانک
 
نتایج تحقیقات بر روی ده ها خانواده نشان داده است که زمانی که شما با پول نقد، خریدتان را انجام می دهید هزینه ی کمتری نسبت به زمانی که با عابربانک خرید می کنید می پردازند.  
 
زمانی که شما با پول نقد هزینه هایتان را می پردازید، احساس می کنید که پولی که در دستتان بود را از دست داده اید و مغز شما آن را کاملا احساس کرده و در علم مالی رفتاری اصطلاحا مغز شما درد می گیرد. چرا که فقط چند لحظه قبل پول داشتید و حالا دستتان از پول خالی شده است.
در مورد این مسئله فکر کنید که، وقتی که شما با استفاده از عابربانک خریدی انجام می دهید به دلیل این که پول فیزیکی را نمی بینید، راحت تر هزینه می کنید حتی برای چیزهایی که نیاز ندازید. مطمئن باشید که پیامک برداشت وجهی که از سوی بانک برای شما می آید نیز نمی تواند جای پرداخت پول نقد را بگیرد.
 
5- بدانید که در چه زمینه ای پول تان را خرج می کنید
هر ماه برای تنظیم مخارج زندگی تان بودجه ی ماهانه بنویسید. بودجه بندی خانواده به شما کمک می کند که برای هزینه های تان برنامه ریزی داشته باشید و بدهی های تان را خیلی دقیق تر مدیریت کنید و هدف گذاری مالی دقیقتری در کنار مدیریت هزینه داشته باشید.
منبع خبر: تولید محتوای حَسمان
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

زهرا ابراهیمی |   1399/02/28 13:13:15   |
1     0
باید توجه داشت که میان خواستن و احتیاج داشتن (Wants & Needs) تفاوت بسیار می باشد. احتیاجات زندگی آن دسته از مواردی است که بدون آن ادامه حیاط تقریبا" غیر ممکن و دشوار می شود مانند محلی برای زندگی، غذا، لباس و ... اما موارد دیگری مانند داشتن یک ماشین، پوشیدن لباسهای مد روز، داشتن بهترین وسیله صوتی یا کامپیوتر و ... از مواردی است که لزوما" زندگی شما بدون آن مختل نمی شود، به اینگونه موارد خواسته یا همان wants میگوییم. آرزوها و خواسته های انسان تمامی ندارد اما باید توجه داشت که این آرزو ها باید مطابق با اندازه های ما باشد. بنابراین همواره میان خواسته و نیاز خود تفاوت بگذارید و بیشتر بفکر نیاز باشید تا خواسته.

بر طبق یک الگوی انگلیسی به نام Life's Journey و ایجاد تغییرات کمی در آن می توانید یک مدل شخصی برای کنترل هزینه های ماهیانه خود طراحی کنید.

این الگو چیست؟
هرماه حقوق خود را به ۴ بخش تقسیم کنید و در ۴ حساب مجازی مختلف نگه داری کنید:
حساب ضروریات
حساب پس انداز
تفریح
بخشش
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ندازارع شحنه |   1399/02/28 14:55:37   |
1     0
می بایست متناسب با در آمد ها هزینه های اضافی را از لیست مخارج زندگی کم کنن و کار ها یا هزینه هایی که لازم هست را فقط انجام دهیم.
هزینه هایی ما نند پوشیدن لباس های مد روز یا سوار شدن ماشین های لوکس یا چیدمان منزل که اصلا ضروری نیست را کنار بگذاریم و از تجمل گرایی دست برداریم.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Fatemeh shayegh |   1399/02/30 00:08:12   |
1     1
می بایست متناسب با در آمد ها هزینه های اضافی را از لیست مخارج زندگی کم کنن و کار ها یا هزینه هایی که لازم هست را فقط انجام دهیم.
هزینه هایی ما نند پوشیدن لباس های مد روز یا سوار شدن ماشین های لوکس یا چیدمان منزل که اصلا ضروری نیست را کنار بگذاریم و از تجمل گرایی دست برداریم.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا غنی زاده |   1399/03/03 11:46:29   |
0     0
برای مدیریت هزینه ها باید نوع و میزان ضروری بودن نیازها را در نظر گرفت. نیازهای حیاتی مانند غدا_ لباس_ دارو... را زودتر برطرف کرد. هنگام خرید اجناس باید نوع مناسب و مرغوب آن را انتخاب کنیم. اگر پول به روش نقدی پرداخت شود بهتر است زیرا ارزش و اهمیت آن را زودتر احساس خواهیم کرد. برای خریدهایمان باید برنامه ریزی داشته باشیم. در هنگام خرید ابزار و وسایل باید به استاندارد بودن کالا توجه داشته باشیم.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فائزه |   1399/04/10 09:53:29   |
0     0
زمانی که شما با پول نقد هزینه هایتان را می پردازید، احساس می کنید که پولی که در دستتان بود را از دست داده اید و مغز شما آن را کاملا احساس کرده و در علم مالی رفتاری اصطلاحا مغز شما درد می گیرد. چرا که فقط چند لحظه قبل پول داشتید و حالا دستتان از پول خالی شده است. برای مدیریت و نداشتن این نگرانی ها باید به 5 عامل بالا که در متن امده بسیار دقت داشت و اهنهارا انجام داد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
behzad hajihoseini |   1399/04/17 19:44:15   |
0     0
براساس ارزیابی اخیر «سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD)» آمارها در خصوص سواد مالی بسیار نگران‌کننده هستند.
یک واقعیت نگران‌کننده‌تر این است که اگر کودک از موفقیت‌های تحصیلی خوبی برخوردار یا نابغه ریاضی باشد و به کلاس‌های پیشرفته‌تر هم برود، به این معنی نخواهد بود که لزوما از سواد مالی برخوردار است. هنگامی که کودک به سن بلوغ رسید، کم‌کم محیط مدرسه را پشت سر گذاشته و وارد اجتماع می‌شود و پس از مدتی ممکن است به صورت حرفه‌ای مشغول به کار شود و این احتمال قوی وجود دارد که به سادگی در سراشیبی سوء مدیریت پول‌هایش قرار گیرد. حال این سوال مطرح می‌شود که چرا چنین اتفاقی می‌افتد؟ دلیل آن به وضوح روشن است که سیستم آموزشی مدارس نتوانسته درس‌های اساسی مرتبط با مفهوم پول و برنامه‌های کاربردی مورد نیاز در دنیای واقعی را به او آموزش دهد و فرصت‌های تمرین، آزمون و خطا را برای او ایجاد کند. حقیقت این است که آموزش مالی فرزندان یا از طریق والدین و اطرافیان است و یا درس‌هایی که از اشتباهات خودشان می‌گیرند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مریم بیکی |   1399/04/20 11:57:50   |
0     0
در مورد مدیریت پول صحبت میکند اینکه برای مدیریت کردن باید اول همه ی هزینه هایی که لازم هست رو روی کاغذ بنویسیم و استفاده از پول نقد نیز کمک میکند دراین زمینه، یه چیز دیگه ایم که هست اینه که وقتی به جایی میریم برای خرید ناخودآگاه وسوسه میشیم و چیزایی میخریم که نباید، و شبکه های اجتماعی که خیلی وسوسه انگیزه هم هرروز دسترسی بهش داریمو دیگه بدتر، برای همینه که بعضی از کارها باعث میشه برای مدیریت کردن پولامون راه حل خوبی باشه
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
fatemeh pourghasemi |   1399/04/20 13:06:41   |
0     0
همیشه در زندگی ما مقدار زیادی از پولمان صرف هزینه های مازاد و خرید وسایل و لوازم بدون کاربرد می شود و از این طریق بخش زیادی از پولمان هدر می رود . کاهش هزینه ها و صرفه جویی در هزینه های زندگی یکی از مهمترین روشهای پس انداز کردن پول است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
f.khalafy |   1399/04/26 13:40:02   |
0     0
متناسب با درامدم خرج کنم
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مصطفى عربى |   1399/04/26 14:14:17   |
0     0
مدیرت مالی یکی از کارهای مهمی است که همه افراد باید ان را یاد بگیرند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
جواد زارع |   1399/04/27 14:47:31   |
0     0
تمام خرج های خودتان را در طول یک ماه حساب کنید و پولهایی را که خرج موارد مختلف مانند اجاره خانه، خوراک، پوشاک، پول آب، برق، گاز، تلفن منزل، تلفنهای همراه و اینترنت گرفته تا پول خرید تنقلات بچه ها مثل چیپس، شکلات، بستنی و آدامس می کنید با جزئیات زیاد حتی با ته مانده پول خورد جیب هایتان حساب کنید.

برای این کار می توانید یک جدول مخارج روی کاغذ بکشید و تمام مخارج ماهیانه تان را در آن بنویسید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ارزو پوراکبرزاده |   1399/04/28 19:39:02   |
0     0
باسلام


تازه های برای زندگی بهتر

چگونه اهدافمان را اولویت بندی کنیم

نقشه ذهنی چیست و کاربرد های آن کدامند؟

مهارت گفتگو را یاد بگیریم

درمان هیجان مدار چیست؟

صحبت کردن با تلفن به شیوه حرفه ای ها

کارهایی که باعث می شود احساس ثروتمند بودن کنید

بیشتر »

مدیریت هزینه و تنظیم دخل و خرج با 5 روشمجموعه: برای زندگی بهتر

با مدیریت هزینه روزانه دید بهتری نسبت به بودجه دریافتی داشته باشید

 

بودجه بندی و مدیریت هزینه روزانه راهی است برای تنظیم درآمد و برنامه ریزی صحیح هزینه ها که از این طریق، شما می توانید بین درآمد و هزینه های خود نوعی هماهنگی ایجاد کنید.

 

با مدیریت هزینه روزانه شما می توانید دید بهتری نسبت به بودجه دریافتی داشته باشید و به این ترتیب می بینید که چه میزان پول در اختیار داشته و این پول، چگونه و کجا صرف می شود. مدیریت هزینه، یکی از مهم ترین ابزارهای دستیابی به آینده مالی موفق است؛ زیرا به شما کمک می کند تا بهتر از پول خود استفاده کنید.

 

صرف نظر از وضعیت اقتصادی و یا نسلی که در آن قرار می گیرید، هر یک از مصرف کنندگان می توانند از مدیریت هزینه، بهره مند شوند. برنامه ریزی برای هزینه ها باعث کنترل بهتر آن می شود.

 

بنابراین، شما می توانید بودجه خود را به عنوان یک پایه مالی در نظر بگیرید. البته این پایه و اساس برای هر فردی متفاوت است، همانطور که وضعیت مالی هر فردی، با فرد دیگر،متفاوت است. بنابراین، به منظور برنامه ریزی و مدیریت هزینه ها لازم است که موارد مهم زیر را در نظر داشته باشید تا به نتیجه مطلوبی برسید: 
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدعلی حسنی پور |   1399/04/29 11:44:20   |
0     0
مدیریت مالی،پوشاک،فکر کردن به آینده،نگهداری صحیح از وسایل،
کاهش هزینه های تعطیلات،
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فائزه |   1399/04/31 09:49:21   |
0     0
اول از همه بنظر من داشتن برنامه و دانستن اینکه ما چه نیازهایی داریم و میخواییم تو چه زمینه هایی خرج کنم ؛ مثلن تفریحات غیر ضرور و پرخرج میتونه توی زندگیمون عوض بشه و جاشو به تفریحاتی کم خرج تر و حتی زیبا تر داد. یا وقتی مدرسه دولتی و غیر انتفاعی هردو یه محتوا رو تدریس میکنن پس بهتره هزینه هارو کاهش داد و از مدارس دولتی استفاده کرد ...
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فائزه |   1399/05/01 12:34:36   |
0     0
هزینه هایی که می توان در ان صرفه جویی کرد در زندگی هر شخصی متفاوت است و بسته به نوع و سبک زندگی هرشخص دارد .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نادر گندمکار |   1399/05/03 20:30:25   |
0     0
مهم نیست که کجا یا چطور خرید می کنید، وسوسه ی خرید بیشتر همه جا ما را دنبال می کند. راه های بسیاری برای خرید پیش روی ماست (خرید آنلاین، خرید تلفنی، خرید حضوری و اپلیکیشن های خرید و غیره) فرقی نمی‌کند که جزو خانواده‌های کم درآمد هستیم یا پر درآمد. اگر حساب دخل و خرج را نداشته باشید نمی‌توانید پس‌انداز کنید و با برنامه‌ریزی می‌توانید درست مدیریت کنید و پس‌انداز داشته باشید و با پس‌انداز به خواسته‌هایتان برسید. حال چطور می توانیم از وسوسه ی خرید که بودجه ی خانواده ما را دستخوش تغییر می کند، دوری کنیم و قدمی مثبت برای هدف گذاری مالی برداریم؟

نگران نباشید، در این مقاله ی سواد مالی، نشان داده می شود که چطور از مخارج غیر ضروری جلوگیری کنید و در بازی پول برنده باشید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
یوسف موحدی فر |   1399/05/05 13:05:57   |
0     0
سواد مالی مثل پی و فونداسیون ساختمان اقتصادی زندگی شماست. در صورتی که سواد خوب مالی داشته باشید و آن را اجرایی کنید، ساختمان اقتصاد زندگی خود را مستحکم و ایمن ساخته‌اید. در غیر اینصورت، شاید با کوچک‌ترین مشکلی، ساختمان اقتصاد زندگی شما فرو ریزدکسب ثروت، موفقیت و اتخاذ تصمیماتی آگاهانه در سایه‌ی داشتن سواد مالی محقق می‌شود. نه تنها در دنیای امروز داشتن این مهارت‌ها مهم است بلکه به همان اندازه که سواد مالی افزایش می‌یابد، روند پولدار شدن سریع‌تر می‌شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا زارعشاهی |   1399/05/07 20:21:11   |
0     0
هزینه مسکن, سرمایه گذاری نامطمئن
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رضا |   1399/05/08 13:38:08   |
0     0
سواد مالی مثل پی و فونداسیون ساختمان اقتصادی زندگی شماست. در صورتی که سواد خوب مالی داشته باشید و آن را اجرایی کنید، ساختمان اقتصاد زندگی خود را مستحکم و ایمن ساخته‌اید. در غیر اینصورت، شاید با کوچک‌ترین مشکلی، ساختمان اقتصاد زندگی شما فرو ریزدکسب ثروت، موفقیت و اتخاذ تصمیماتی آگاهانه در سایه‌ی داشتن سواد مالی محقق می‌شود. نه تنها در دنیای امروز داشتن این مهارت‌ها مهم است بلکه به همان اندازه که سواد مالی افزایش می‌یابد، روند پولدار شدن سریع‌تر می‌شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رضا |   1399/05/09 13:14:13   |
0     0
می بایست متناسب با در آمد ها هزینه های اضافی را از لیست مخارج زندگی کم کنن و کار ها یا هزینه هایی که لازم هست را فقط انجام دهیم.
هزینه هایی ما نند پوشیدن لباس های مد روز یا سوار شدن ماشین های لوکس یا چیدمان منزل که اصلا ضروری نیست را کنار بگذاریم و از تجمل گرایی دست برداریم
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد عابدی شمس آبادی |   1399/05/10 12:32:18   |
0     0
سواد مالی مثل پی و فونداسیون ساختمان اقتصادی زندگی شماست. در صورتی که سواد خوب مالی داشته باشید و آن را اجرایی کنید، ساختمان اقتصاد زندگی خود را مستحکم و ایمن ساخته‌اید. در غیر اینصورت، شاید با کوچک‌ترین مشکلی، ساختمان اقتصاد زندگی شما فرو ریزدکسب ثروت، موفقیت و اتخاذ تصمیماتی آگاهانه در سایه‌ی داشتن سواد مالی محقق می‌شود. نه تنها در دنیای امروز داشتن این مهارت‌ها مهم است بلکه به همان اندازه که سواد مالی افزایش می‌یابد، روند پولدار شدن سریع‌تر می‌شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد عابدی شمس آبادی |   1399/05/10 12:36:37   |
0     0
فقیت در کار، بزرگ کردن فرزندانی سالم و خدمت به کشور یا پایبندی به اعتقادات معمولااز رموز خوشبختی و رضایت از زندگی به شمار می روند اما هیچ کدام نمی توانند باعث شاد زیستن شوند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیدرضا فتحی |   1399/05/11 15:36:04   |
0     0
ممکن است فکر کنید که کار کردن از خانه و از طریق اینترنت هیچ وقت نمی تواند به اندازه یک شغل ثابت درآمد زایی داشته باشد و یا اینکه این شیوه کسب و کار مختص آدم های تنبل است! امّا حقیقت این است که با توجه به پیشرفت فناوری اطلاعات و دنیای اینترنت، امروزه بسترهای بسیار نابی برای کسب درآمد از اینترنت مهیا است که به شما این امکان را می دهد که به صورت کاملا قانونی و ثبات کافی درآمد کسب کنید. ولی همانطور که درآمد اینترنتی می تواند به سادگی حاصل شود، امکان اشتباه کردن و از دست دادن سرمایه نیز بالاست. همچنین، به دلیل بالا بودن رقابتریال قطعا باید صبر و حوصله کافی داشته باشید تا کسب و کار آنلاین شما به سود دهی مطلوب برسد. پس رمز موفقیت در چنین عرصه ای قطعا پشتکار، صبر و حوصله و اصولی عمل کردن خواهد بود.

آیا هر کسی می تواند کسب درآمد اینترنتی داشته باشد؟
سوالی که ممکن است ذهن افراد بسیاری را درگیر کرده باشد این است که آیا کسب درآمد از اینترنت مناسب آن ها هست یا خیر. در خصوص می توان گفت که ویژگی شاخص کسب و کار های اینترنتی این است که می تواند متعلق به هر کسی باشد و هیچ محدودیت سنی خاصی ندارد. همانطور که از نامش پیداست، برای کسب درآمد اینترنتی شما صرفا به اتصال اینترنت نیاز خواهید داشت. امّا این بدان معنا نیست که قرار است شما با اینترنت راه موفقیت را یک شبه طی کنید و در مدت زمان کوتاهی پولدار شوید. با توجه به بازار رقابتی امروز، موفقیت و کسب درآمد راحت نخواهد بود، ولی اگر اصولی عمل کنید، قطعا می توانید در مسیر کسب موفقیت قرار بگیرید.

آیا کسب درآمد از اینترنت بدون سرمایه ممکن است؟
قطعا می دانید که برای شروع کردن هر کسب و کار جدید و رسیدن به سود دهی نیاز است که سرمایه گذاری داشته باشید. در واقع، نداشتن سرمایه اوّلیه شاید همان عاملی باشد که مانع شکل گرفتن بسیاری از ایده ها است. امّا نکته بسیار جالب در مورد کسب درآمد اینترنتی این است که شما برای شروع کار تقریبا به هیچ گونه سرمایه اوّلیه ای نیاز ندارید! بسته به ماهیت کار اینترنتی که در نظر دارید ممکن است ابزارهای برای شروع کار لازم داشته باشید، ولی در مقایسه با سایر روش های کسب درآمد، این موارد بسیار ناچیز در نظر گرفته می شوند.

مزایای کسب درآمد اینترنتی چیست؟
سوالی که اکنون پیش می آید این است که چرا جدیدا نام درآمد اینترنتی زیاد به گوش می خورد و افراد بسیار زیادی به شیوه های گوناگون به آن روی آورده اند؟ درست است که بازار کسب و کارهای اینترنتی در خارج از ایران بسیار داغ تر است، امّا در ایران هم افراد بسیار زیادی موفق به کسب و درآمد از اینترنت شده اند و سود دهی بسیار مناسبی نیز داشته اند. شاید دلیل این مسئله این باشد که هنوز اعتماد سازی کافی در مورد خرید های اینترنتی صورت نگرفته، ولی این شرایط نیز در حال بهبود هستند و هر روز به میزان اعتماد افراد به کسب و کارهای اینترنتی افروده می شود. در خصوص مزایای کسب درآمد از اینترنت می تواند از موارد کلی زیر نام برد:

گرایش رو به رشد افراد به خرید اینترنتی - خوشبختانه مزایای خرید اینترنتی امروزه برای بسیاری از افراد واضح شده است و افراد بیشتری به خرید های اینترنتی روی آورده اند. همین امر سبب شده است که کسب و کار های اینترنتی رونق بیشتری پیدا کنند و بستری مناسب برای کسب درآمد اینترنتی محیا شود.
امکان شروع کار با سرمایه کم (یا حتی بدون سرمایه) - همانطور که گفته شد، یکی از چالش های بزرگ هر کسب و کاری سرمایه اوّلیه است. امّا چیزی که باعث می شود کسب و کارهای اینترنتی به شدت محبوب شوند، امکان شروع کار با سرمایه اندک است. بسته به نوع کاری که می خواهید انجام دهید، می توانید با هزینه ای بسیار کم و با اتصال اینترنت کار خود را آغاز کنید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیدرضا فتحی |   1399/05/11 15:38:25   |
0     0
ممکن است فکر کنید که کار کردن از خانه و از طریق اینترنت هیچ وقت نمی تواند به اندازه یک شغل ثابت درآمد زایی داشته باشد و یا اینکه این شیوه کسب و کار مختص آدم های تنبل است! امّا حقیقت این است که با توجه به پیشرفت فناوری اطلاعات و دنیای اینترنت، امروزه بسترهای بسیار نابی برای کسب درآمد از اینترنت مهیا است که به شما این امکان را می دهد که به صورت کاملا قانونی و ثبات کافی درآمد کسب کنید. ولی همانطور که درآمد اینترنتی می تواند به سادگی حاصل شود، امکان اشتباه کردن و از دست دادن سرمایه نیز بالاست. همچنین، به دلیل بالا بودن رقابتریال قطعا باید صبر و حوصله کافی داشته باشید تا کسب و کار آنلاین شما به سود دهی مطلوب برسد. پس رمز موفقیت در چنین عرصه ای قطعا پشتکار، صبر و حوصله و اصولی عمل کردن خواهد بود.

آیا هر کسی می تواند کسب درآمد اینترنتی داشته باشد؟
سوالی که ممکن است ذهن افراد بسیاری را درگیر کرده باشد این است که آیا کسب درآمد از اینترنت مناسب آن ها هست یا خیر. در خصوص می توان گفت که ویژگی شاخص کسب و کار های اینترنتی این است که می تواند متعلق به هر کسی باشد و هیچ محدودیت سنی خاصی ندارد. همانطور که از نامش پیداست، برای کسب درآمد اینترنتی شما صرفا به اتصال اینترنت نیاز خواهید داشت. امّا این بدان معنا نیست که قرار است شما با اینترنت راه موفقیت را یک شبه طی کنید و در مدت زمان کوتاهی پولدار شوید. با توجه به بازار رقابتی امروز، موفقیت و کسب درآمد راحت نخواهد بود، ولی اگر اصولی عمل کنید، قطعا می توانید در مسیر کسب موفقیت قرار بگیرید.

آیا کسب درآمد از اینترنت بدون سرمایه ممکن است؟
قطعا می دانید که برای شروع کردن هر کسب و کار جدید و رسیدن به سود دهی نیاز است که سرمایه گذاری داشته باشید. در واقع، نداشتن سرمایه اوّلیه شاید همان عاملی باشد که مانع شکل گرفتن بسیاری از ایده ها است. امّا نکته بسیار جالب در مورد کسب درآمد اینترنتی این است که شما برای شروع کار تقریبا به هیچ گونه سرمایه اوّلیه ای نیاز ندارید! بسته به ماهیت کار اینترنتی که در نظر دارید ممکن است ابزارهای برای شروع کار لازم داشته باشید، ولی در مقایسه با سایر روش های کسب درآمد، این موارد بسیار ناچیز در نظر گرفته می شوند.

مزایای کسب درآمد اینترنتی چیست؟
سوالی که اکنون پیش می آید این است که چرا جدیدا نام درآمد اینترنتی زیاد به گوش می خورد و افراد بسیار زیادی به شیوه های گوناگون به آن روی آورده اند؟ درست است که بازار کسب و کارهای اینترنتی در خارج از ایران بسیار داغ تر است، امّا در ایران هم افراد بسیار زیادی موفق به کسب و درآمد از اینترنت شده اند و سود دهی بسیار مناسبی نیز داشته اند. شاید دلیل این مسئله این باشد که هنوز اعتماد سازی کافی در مورد خرید های اینترنتی صورت نگرفته، ولی این شرایط نیز در حال بهبود هستند و هر روز به میزان اعتماد افراد به کسب و کارهای اینترنتی افروده می شود. در خصوص مزایای کسب درآمد از اینترنت می تواند از موارد کلی زیر نام برد:

گرایش رو به رشد افراد به خرید اینترنتی - خوشبختانه مزایای خرید اینترنتی امروزه برای بسیاری از افراد واضح شده است و افراد بیشتری به خرید های اینترنتی روی آورده اند. همین امر سبب شده است که کسب و کار های اینترنتی رونق بیشتری پیدا کنند و بستری مناسب برای کسب درآمد اینترنتی محیا شود.
امکان شروع کار با سرمایه کم (یا حتی بدون سرمایه) - همانطور که گفته شد، یکی از چالش های بزرگ هر کسب و کاری سرمایه اوّلیه است. امّا چیزی که باعث می شود کسب و کارهای اینترنتی به شدت محبوب شوند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فائزه حاجی حسینی |   1399/05/12 00:57:44   |
0     0
1. از خرید بر مبنای گرایشات متغیر مد خودداری کنید


2. هزینه های مربوط به انرژی را کاهش دهید
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فائزه حاجی حسینی |   1399/05/12 01:00:26   |
0     0
3. برای صرفه جویی در پول از کالاهای تخفیفی استفاده کنید

4. قبل از خرید، از کالاهای مورد نیاز خود یک لیست تهیه کنید
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فائزه حاجی حسینی |   1399/05/12 01:02:33   |
0     0
5. برای سرگرمی به بازار نروید

6. یک روش پس انداز و سرمایه گذاری مناسب انتخاب کنید
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیدرضا فتحی |   1399/05/12 10:02:05   |
0     0
حتماً بارها و بارها تجربه کرده‌اید که موجودی داخل کیف و جیب و کارت‌تان کافی نبوده است و شما مانده‌اید که پول‌هایتان کجا خرج شده‌ است. در آموزه‌های سواد مالی، گامِ نخست، مسلط بودن بر اوضاع مالی و داشتن حساب دخل و خرج‌هاست؛ اینکه بدانید در یک ماه چقدر درآمد دارید و چه هزینه‌­هایی پرداخت می‌کنید.

درآمدهای گوناگونی مثل حقوق ثابت، همکاری پروژه‌­ای، کار با اسنپ و تپسی؛ و هزینه‌هایی مثل رفت و آمد، لباس و کفش، سینما و استخر و تفریح، ورزش، دکتر و دوا و دیگر هزینه‌­ها.


اما این پایان کار نیست. باید هزینه‌های آینده را هم روی کاغذ آورد. اینکه در آینده چه چیزهایی می­‌خواهید بخرید؟ لپ­‌تاب، موتور، خودرو، خانه و... .

برای خرید این چیزها، چه کارهایی لازم است انجام دهید؟ پس‌­انداز داشته باشید؟ هزینه‌­های‌تان را کاهش دهید؟ درآمدتان را افزایش دهید؟ از دوستان و آشنایان، صندوق‌­های قرض­‌الحسنه قرض بگیرید یا تسهیلات بانکی دریافت کنید؟ یا سرمایه‌­گذاری کنید؟

همچنین چگونه مخاطرات آینده در هزینه‌­ها، رویدادها و سرمایه­‌گذاری‌­ها را مدیریت می­‌کنید؟ برای مثال، چگونه خسار‌‌ت‌­های ناشی از آتش‌­سوزی، تصادف، حوادث و هزینه درمان بیمار‌ی‌­ها را کاهش داده یا به شخص دیگری (بیمه) منتقل می‌­کنید؟ یا ریسک‌­های سرمایه‌­گذاری را چگونه کاهش می­‌دهید؟

به برنامه‌­ریزی درباره این امور، برنامه‌­ریزی مالی می‌­گویند.

برنامه‌ریزی مالی یعنی
ثبت میزان درآمدها و هزینه‌هایی که در حال حاضر داریم.
ثبت هزینه‌هایی که باید در آینده انجام بدهیم و پیش‌بینی درآمدهایی که باید این هزینه‌ها را پوشش دهد.
درآمدهای کنونی را برای استفاده بهتر در آینده و پیشرفت کشور سرمایه‌­گذاری کنیم.
بدهی‌­های خویش را به حداقل رسانده و بازپرداخت به موقع آن‌­ها را مدیریت کنیم تا اعتبارمان نیز حفظ شود.
مخاطرات و ریسک‌­هایی که متوجه ما و دارایی ما هستند را مدیریت کنیم.


اهمیت برنامه‌ریزی مالی

هر چیزی که قابل اندازه‌گیری نیست، قابل کنترل نیست و هر چیزی که قابل کنترل نیست، قابل مدیریت نیست. همان‌طور که بدون برنامه‌ریزی زمانی، دچار روزمرگی می‌شویم، وقت کم می‌‌‌آوریم و به خودمان می‌آییم و می‌بینیم به خیلی از آرزوها و خواسته‌هایمان نرسیده‌ایم، بدون برنامه‌ریزی مالی نیز همین اتفاق می‌افتد. یا همیشه هشت‌مان گروی نه‌مان خواهد بود یا خواسته‌های‌مان در زندگی، در حد یک رؤیا خواهد ماند.


برخی تصور می­‌کنند برنامه‌­ریزی مالی فقط برای ثروتمندانی است که باید تصمیم بگیرند کجا سرمایه­‌گذاری کنند. برخی دیگر گمان می‌­کنند برنامه‌­ریزی مالی مخصوص کم‌درآمدهایی است که از سطح معیشتی مناسبی برخوردار نیستند؛ در نتیجه باید با حساب و کتاب زندگی کنند. در حالی که نه چنین است و نه چنان! بلکه با هر سطحی از درآمد، برنامه‌­ریزی مالی لازم است.

برنامه‌ریزی مالی، فرآیند مدیریت پول برای دستیابی به رضایت اقتصادی است. فرآیند برنامه‌ریزی باعث کنترل موقعیت مالی می‌­شود. هر فرد و خانواده‌ای دارای موقعیت مالی منحصر به فردی است؛ بنابراین ضروری است فعالیت‌­های مالی هر شخص، به صورت دقیق و شخصی، برنامه‌ریزی شود تا به نیازها و اهداف تعیین شده دست یافته شود. موقعیت‌­های زندگی، ارزش­‌های شخصی و عوامل اقتصادی روی برنامه‌­ریزی مالی شخصی اثر می‌­گذارند.

مراحل برنامه‌ریزی مالی
ﺑﺮﻧﺎمه‌­ریزی ﻣﺎﻟﯽ دارای 6 مرحله است: تعیین موقعیت ﻣﺎﻟﯽ ﮐﻨﻮﻧﯽ، هدف‌گذاری مالی بر اساس ﭘﯿﺶ‌ﺑﯿﻨﯽ ﻧﯿﺎزهای ﮐﻮﺗﺎه­ﻣﺪت و ﺑﻠﻨﺪﻣﺪت، شناسایی گزینه‌­های گوناگون، ارزیابی گزینه‌ها، ایجاد و اجرای ﯾﮏ ﺑﺮﻧﺎمه­ عملیاتی مالی همه ﺟﺎنبه ﺑﺮای ﭘﻮﺷﺶ ﺗﻤﺎم ﻧﯿﺎزها ﺑﺎ درﻧﻈﺮﮔرفتن ﻣﺤﺪودﯾﺖ­های ﻣﺎﻟﯽ و در انتها، ارزیابی و تجدیدنظر برنامه مالی. اﯾﻦ ﻓﺮاﯾﻨﺪ به درآﻣﺪ، هزینه‌­ها، ﻧﯿﺎزهای زﻧﺪﮔﯽ، اهداف و تمایلات هر ﺷﺨﺺ ﺑﺴﺘﮕﯽ دارد.


1. تعیین موقعیت مالی کنونی؛ در اولین گام، وضعیت فعلی درآمد، پس‌انداز، هزینه‌های زندگی و بدهی خود را تعیین کنید. تهیه فهرستی از دارایی­‌های فعلی، بدهی‌ها و مصارف گوناگون، یک مبنا برنامه‌ریزی مالی در اختیار شما قرار می‌دهد.

2. ایجاد اهداف مالی؛ شما باید به طور دوره‌ای، اهداف مالی خود را تجزیه و تحلیل کنید. هدف از این تجزیه و تحلیل، جداسازی نیارها از خواسته‌هایتان است. هدفگذاری خوب، برای برنامه‌ریزی مالی، حیاتی است.

3. شناسایی گزینه­‌ها؛ هنگام تصمیم‌گیری، گزینه‌های جایگزین نیز وجود دارد. برای مثال، شما در ابتدا فکر می‌­کنید به خرید وسیله­ نقلیه برای رفتن به محل کار نیاز دارید. با تأمل و کسب آگاهی بیشتر، گزینه‌­های دیگری مانند لیزینگ وسیله نقلیه، خرید شراکتی وسیله نقلیه و حتی استفاده از وسایل نقلیه عمومی به عنوان جایگزین به ذهن شما می­‌رسد.

4. ارزیابی گزینه­‌های گوناگون؛ هر یک از گزینه‌­های پیش‌ِ­رو، ممکن است الزامات، پیامدها و خطراتی داشته باشند. در این مرحله به ارزیابی گزینه‌­ها برای انتخاب درست می­‌پردازید. پیش‌­بینی شرایط آینده مانند شرایط اقتصادی و اجتماعی، از عوامل مؤثر بر ارزیابی گزینه‌­ها هستند.

5. ایجاد و اجرای برنامه عملیاتی؛ شما اکنون آماده هستید یک برنامه مالی عملیاتی برای دستیابی به اهداف خود داشته باشید. برای مثال، می‌توانید با کاهش هزینه‌­ها یا افزایش درآمد از طریق اضافه‌کاری، بیشتر پس‌­انداز کنید.

6. بررسی، ارزیابی و تجدیدنظر برنامه مالی؛ برنامه‌ریزی مالی یک فرآیند پویا است و با انجام یک اقدام خاص پایان نمی‌یابد. شما باید تصمیمات مالی خود را به طور منظم ارزیابی کنید. بازبینی کامل امور مالی، حداقل یک بار در سال، ضروی است. تغییر عوامل مؤثر بر برنامه‌­ریزی مالی مانند عوامل فردی، اجتماعی و اقتصادی می‌­تواند نیاز به ارزیابی مکرر داشته باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مرتضی جلالی فر |   1399/06/08 15:16:02   |
0     0
زمانی که شما با پول نقد هزینه هایتان را می پردازید، احساس می کنید که پولی که در دستتان بود را از دست داده اید و مغز شما آن را کاملا احساس کرده و در علم مالی رفتاری اصطلاحا مغز شما درد می گیرد. چرا که فقط چند لحظه قبل پول داشتید و حالا دستتان از پول خالی شده است. برای مدیریت و نداشتن این نگرانی ها باید به 5 عامل بالا که در متن امده بسیار دقت داشت و انهارا انجام داد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
بهنام گشتاسبی |   1399/06/13 18:04:29   |
0     0
بررسی و مدیریت هزینه لازمه هر فعالیته
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics