تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

رهن بهتر است یا اجاره؟

امروزه به روش‌های مختلف می‌توانید یک واحد مسکونی را در اختیار داشته باشید. یکی از روش‌ها این است که برای خرید واحد مسکونی اقدام کنید و خیال خودتان را راحت کنید. البته در پایتخت ایران، خرید خانه بسیار سخت است و از سوی دیگر، برخی ترجیح می‌دهند به جای خرید خانه به روش‌های دیگر واحد مسکونی را در اختیار داشته باشند. روش دیگر، این است که به جای خرید خانه، آن را به صورت موقت در اختیار داشته باشید و مبلغی را به صاحب‌خانه بپردازید. رهن و اجاره از جلمه این روش‌ها هستند. با ما همراه باشید تا بیشتر درباره این روش‌ها بدانید.

رهن و اجاره واحد مسکونی به چه معناست؟
شما بدون اینکه یک واحد مسکونی را بخرید، می‌توانید آن را به طرق مختلف در اختیار داشته باشید. این روش‌ها عبارت‌اند از رهن و اجاره. رهن به این معناست که مستأجر مبلغی را به موجر تحویل می‌دهد و در ازای آن، از واحد مسکونی موردنظر برای مدت‌زمان مشخصی استفاده می‌کند. گفتنی است، این مبلغ تا پایان قرارداد نزد موجر باقی می‌ماند و پس از اتمام قرارداد به صورت کامل به مستأجر برگردانده می‌شود.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

اجاره نیز به این معناست که مستاجر در ازای استفاده از واحد مسکونی موردنظر، ماهانه به موجر اجاره می‌پردازد. در تعریفی تخصصی‌تر می‌توان گفت که اجاره عقدی است که به موجب آن مستاجر مالک منافع عین مستاجره می‌شود. گفتنی است، اجاره دهنده را موجر و اجاره‌کننده را مستاجر و مورد اجاره را عین مستاجره می‌نامند.


رهن و اجاره هم یک فرمول ترکیبی برای پرداخت بهای یک واحد مسکونی است. به این معنا که مبلغی را به عنوان پول پیش یا رهن به موجر می‌پردازید و به علاوه، ماهانه مبلغی را به عنوان اجاره پرداخت می‌کنید. البته در این شیوه، فرد مالک واحد مسکونی نمی‌شود، بلکه فقط از آن در مدت معلوم که معمولا یک سال است، استفاده می‌کند.


به یاد داشته باشید که هر کدام از شیوه‌هایی که مطرح شد، مزایا و معایبی دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:


مزایای رهن
عدم نیاز به پرداخت ماهانه اجاره
برگشت مبلغ رهن به مستاجر بعد از اتمام مدت‌زمان قرارداد
در این روش ممکن است که موجر پول پیش را خرج کرده باشد و نتواند آن را به شما بازگرداند؛ بنابراین دست شما برای تمدید قرارداد و مشخص کردن میزان رهن و اجاره بازتر خواهد بود.


معایب رهن
تحت‌فشار قرار گرفتن مستاجر برای تهیه پول پیش یا رهن واحد مسکونی
امکان سواستفاده موجر از پول پیش و عدم بازپرداخت به موقع آن به مستاجر
کم بودن گزینه‌های رهن کامل در بازار؛ بدین معنا که مالکان معمولاً تمایل دارند که خانه‌هایشان را به صورت اجاره یا رهن و اجاره به موجر تحویل دهند.
اگر فقط گزینه‌های رهن کامل را مدنظر داشته باشید، ممکن است به خاطر مبلغ بالای بعضی از واحدهای مسکونی، انتخاب‌هایتان محدود شود.

 

مزایای اجاره
پرداخت ماهانه اجاره و عدم نیاز به پرداخت هزینه یکجا به موجر
پرداخت ماه به ماه اجاره و در اختیار داشتن یک اهرم فشار علیه موجر برای انجام کارهای منزل


معایب اجاره
در این روش مستاجر هر ماه برای پرداخت اجاره‌بها تحت‌فشار خواهد بود
عدم بازپرداخت مبلغ اجاره به مستاجر پس از اتمام دوران قرارداد


مزایای رهن و اجاره
مهم‌ترین مزیت روش رهن و اجاره این است که مزایای هر دو روشی که در بالا گفته شد، در آن جمع شده است.
در این روش، ماه به ماه مبلغی را به موجر می‌پردازیم و یک اهرم فشار برای انجام کارهای منزل داریم.
از یک سو، مبلغ هنگفتی را نپرداخته‌ایم و از طرفی پولی که دست موجر داریم مجدد به ما بازمی‌گردد.
مزیت دیگر این است که در این روش انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به روش‌های دیگر وجود دارد و مستاجر قدرت چانه‌زنی بیشتری برای تبدیل رهن و اجاره به یکدیگر دارد.


معایب رهن و اجاره
احتمال عدم تطابق مبلغ رهن و اجاره با توانایی پرداخت مستاجر

 

white and red wooden house miniature on brown table

 

قیمت رهن و اجاره یک واحد مسکونی چطور محاسبه می‌شود؟
برای محاسبه قیمت رهن و اجاره‌ی یک واحد مسکونی، باید ابتدا قیمت آن را بر اساس متراژ، عمر، امکانات و ناحیه‌ای که خانه در آن واقع شده است، تخمین بزنید. خوب است بدانید که قیمت رهن کامل یک خانه معمولاً مبلغی بین یک‌پنجم یا یک‌ششم کل قیمت خانه است. اگر واحد مسکونی نوساز باشد، ممکن است مبلغ رهن برابر با یک‌چهارم قیمت خانه برآورد شود. اما اگر سال‌های زیادی از زمان ساخت خانه گذشته باشد، معمولاً میزان یک‌ششم قیمت خانه برای رهن آن در نظر گرفته می‌شود؛ بنابراین، اگر قیمت یک خانه ۲۰۰ میلیون تومان باشد، رهن آن بین ۱۷ تا ۵۰ میلیون تومان خواهد بود. اما ممکن است صاحب‌خانه بخواهد خانه‌اش را به اجاره بدهد. به این معنا که بدون دریافت پیش‌پرداخت، ماهانه از مستاجر اجاره دریافت کند. سوال این است که در این صورت چطور میزان اجاره محاسبه می‌شود.


از مثال بالا استفاده می‌کنیم. فرض کنید که خانه نوساز است و قیمت آن ۲۰۰ میلیون تومان برآورد شده است. در این صورت مبلغ ۵۰ میلیون تومان برای رهن آن در نظر گرفته خواهد شد. اگر بخواهیم این مبلغ را تبدیل به اجاره کنیم، باید به عرف بازار برای هر یک میلیون تومان توجه کنیم. به عبارت دیگر، باید بدانیم که در حال حاضر، به ازای هر یک میلیون تومان رهن، چقدر باید اجاره بپردازیم.


بنابراین، اگر بخواهیم همین خانه ۵۰ میلیون تومانی را اجاره کنیم. باید ۵۰ را ضرب در میزان عرف بازار برای هر یک میلیون تومان رهن کنیم. اگر عرف بازار را ۳۰ هزار تومان در نظر بگیریم، اجاره این واحد مسکونی بدون پول پیش می‌شود:

۱۵۰۰۰۰۰=۳۰۰۰۰*۵۰


امّا اگر بخواهید از فرمول ترکیبی استفاده کنید و رهن و اجاره بدهید. تنها با احتساب مبلغی که از رهن کم کرده‌اید، میزان اجاره را محاسبه می‌کنید. به عنوان مثال اگر در همین مثال که باید ۵۰ میلیون تومان رهن بدهید، مبلغ ۳۰ میلیون تومان رهن بدهید، باید مبلغ ۶۰۰ هزار تومان نیز اجاره بدهید. مبلغ اجاره این طور محاسبه شده است:

۶۰۰۰۰۰=۳۰۰۰۰*۲۰

شرایط اجاره

چیزی که اجاره داده‏ می‏شود باید شرایطی داشته ‏باشد. از جمله این شرایط می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
عین مستاجره باید معین باشد. یعنی اگر گفته شود که یکی از اتاق‎‏های این خانه را به تو اجاره ‏می‌دهم، صحیح نیست. بلکه باید عین مستاجره مشخص شود. مستاجر باید آن را ببیند یا اینکه طوری خصوصیات آن گفته شود که معلوم باشد.


عین مستاجره باید طوری باشد که در اثر استفاده، از بین نرود. پس اجاره دادن چیزی که فاسدشدنی است مثل انواع خوراکی‏ها، صحیح نیست.


احکام اجاره
باید مدت استفاده از عین مستاجره معین شده ‏باشد. باید ذکر شود که فلان مال را با فلان مشخصات برای یک سال یا یک ماه به تو اجاره می‏دهم.
در صورتی که عین مستاجره به مستاجر تحویل داده شود، حتی اگر مستاجر آن را تحویل نگیرد یا تحویل بگیرد ولی تا آخر مدت اجاره از آن استفاده نکند، باید اجاره‌بها را بپردازد.


اگر فرد خانه یا دکانی را اجاره کند و صاحب‌ملک شرط کند که فقط خودش از آن استفاده کند، مستاجر نمی‏تواند آن را به فرد دیگری اجاره دهد.


در زمان رهن، اجاره یا رهن و اجاره واحد مسکونی به این نکات توجه کنید:

در تنظیم قولنامه دقت داشته باشید

قولنامه برگه‌ای است که طرفین (موجر و مستأجر) قول‌ها و یا به عبارت بهتر، تعهدات خود را نسبت به یکدیگر در آن ذکر و پای آن را امضا می‌کنند.گفتنی است، قولنامه دستی در سه نسخه تنظیم می‌شود. دو نسخه‌ی آن نزد طرفین معامله و نسخه‌ی سوم نزد املاکی می‌ماند. نکته مهم این است که قولنامه‌ها از اعتبار قانونی در دادگاه برخوردار هستند و می‌توانند مورد استناد قرار بگیرند. به همین خاطر باید در تنظیم آن‌ها دقت شود و تمام جزییات به‌صورت شفاف و دقیق آورده شوند.

 

کد رهگیری دریافت کنید
خوب است بدانید که از سال ۸۷ به بعد بر اساس قانون مصوب هیات دولت، تمام مشاوران املاک موظف هستند، معاملات را در سامانه‌ای به نام سامانه‌ ثبت معاملات و املاک کشور ثبت کنند. این کار از یک سو درستی معامله‌ انجام شده را تضمین می‌کند و از سوی دیگر، امکان تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به مسکن را برای دولت و نهادهای نظارتی و آماری فراهم می‌کند. بر این اساس، هر معامله‌ای که در بنگاه‌ها انجام شود، در این سامانه ثبت می‌شود و پس از آن یک کد ره‌گیری به آن معامله اختصاص می‌یابد. توصیه ما این است که حتماً نسبت به دریافت این کد اقدام کنید.

 

تکلیف مسایل مهم را مشخص کنید
قانون خاصی درباره بعضی مسایل مانند اینکه چه کسی باید پول شارژ ساختمان را بپردازد، وجود ندارد. در این باره، مستاجر و موجر باید با یکدیگر به توافق برسند. سعی کنید در همان ابتدا تکلیف این مسایل مهم را مشخص کنید تا بعداً به مشکل برنخورید.

 

بهترین زمان برای اجاره کردن خانه چه زمانی است؟
همان‌طور که خودتان حدس می‌زنید بهترین زمان برای اجاره خانه وقتی است که تقاضا در بازار زیاد نیست. حتما شما هم با این موضوع موافق هستید که تعداد زیاد متقاضی برای یک کالا که در اینجا واحد مسکونی موردنظر است، بر افزایش قیمت آن تأثیر می‌گذارد؛ بنابراین، تلاش کنید زمانی برای اجاره خانه اقدام کند که فصل نقل و انتقالات نباشد. البته در این شرایط، به احتمال زیاد گزینه‌های زیادی نخواهید داشت.

منبع خبر: تولید محتوای حَسمان
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

ادمین سواد مالی |   1399/02/03 08:52:17   |
2     0
رهن مبلغی است که مستاجر به موجر می‌دهد و این مبلغ پس از اتمام قرارداد به صورت کامل به مستأجر برگردانده می‌شود. اجاره نیز مبلغی است که در فاصله های زمانی مشخص توسط مستاجر به موجر پرداخت شده و دیگر برگردانده نمی‌شود.

- از نظر شما در چه شرایطی بالا بردن سقف رهن بهتر از دریافت اجاره بشتر است؟
- چگونه مبلغ رهن و اجاره مشخص می شود و رابطه این دو چیست؟
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Mona |   1399/03/01 11:16:03   |
درصورتی که مبلغ اجاره به صرفه نباشد بالابردن سقف رهن مطلوبترست چون بهرحال رهن بازگردانده میشود همتنطور که گفته شد برای محاسبه رهن و اجاره واحد مسکونی باید به متراژ خانه و عمر خانه و منطقه ای که خانه دران قرار گرفته و غیره دقت کرد
زهرا افتخاری |   1399/03/04 23:47:28   |
در صورتی که فرد بتواند مبلغی رهن را در جایی سرمایه گذاری و درامدی بیشتر از مبلغ اجاره کسب کند بهتر است به جای رهن از اجاره استفاده کند .
مبلغ رهن معمولا یک پنجم یا بک ششم قیمت ملک است...و مبلغ اجاره برایاس عرف که برای هر بک میلیون مبلغ رهن تعیین می شود محاسبه می گردد
مسعود زارع بیدکی |   1399/03/06 08:54:23   |
در زمانی که نرخ تورم بالا باشد مبلغ اجاره بهتر از مبلغ رهن است ولی اگر نرخ تورم ثابت و یا تغییرات کمی داشته باشد مبلغ رهن بیشتر بهتر است از دید مستأجر
مبلغ رهن از روی ارزش ملک و موقعیت مکانی و سایر مشخصه های ارزش گذاری تعیین می شود و به تبع آن مبلغ اجاره نیز مشخص می شود.
فرزانه جنتی |   1399/03/07 14:46:33   |
درصورتی که مبلغ اجاره به صرفه نباشد مبلغ رهن را بالاتر میبرن
برای محاسبه قیمت رهن و اجاره‌ی یک واحد مسکونی، باید ابتدا قیمت آن را بر اساس متراژ، عمر، امکانات و ناحیه‌ای که خانه در آن واقع شده است، تخمین بزنید. خوب است بدانید که قیمت رهن کامل یک خانه معمولاً مبلغی بین یک‌پنجم یا یک‌ششم کل قیمت خانه است. اگر واحد مسکونی نوساز باشد، ممکن است مبلغ رهن برابر با یک‌چهارم قیمت خانه برآورد شود
مرتضی ندافی |   1399/03/20 21:00:28   |
در شرایط تورمی بهتر است شخص اجاره بدهد و پولی که برای رهن کنار گذاشته را جایی سرمایه گذاری کند
برای محاسبه رهن و اجاره باید به متراژ و عمر خانه توجه کرد یک پنجم یا یک ششم قیمت خانه مبلغ رهن میباشد که با توجه به عرف قیمت اجاره برای هر یک میلیون مشخص میشود
الناز بهروزی |   1399/03/20 21:03:01   |
در شرایط تورمی اجاره دادن بهتر از پرداخت رهن است زیرا چراکه باید پول خود را سرمایه گذاری کند
محاسبه رهن و اجاره با توجه به متراژ و عمر خانه انجام میگیرد ۱.۵ یا ۱.۶ کل مبلغ خانه رهن میباشد که با توجه به عرف قیمت اجاره مشخص میگردد
مرجان السادات خداپرست |   1399/04/04 01:00:46   |
در صورتی که مبلغ أجاره برای مستأجر زیاد باشد.
بسته به سال ساخت خانه متراژ منطقه امکانات خانه.
محدثه دهقان طزرجانی |   1399/04/13 16:28:17   |
در صورتی که میزان افزایش اجاره بها به صرفه نباشد، میزان این موارد به مکان قرار گرفتن خانه، متراژ خانه و.. بستگی دارد
مهدی رضایی بیداخویدی |   1399/04/14 19:41:31   |
در زمانی که نرخ تورم بالا باشد مبلغ اجاره بهتر از مبلغ رهن است ولی اگر نرخ تورم ثابت و یا تغییرات کمی داشته باشد مبلغ رهن بیشتر بهتر است از دید مستأجر و از نظر مالک بالعکس

قیمت رهن کامل یک خانه معمولاً مبلغی بین یک‌پنجم یا یک‌ششم کل قیمت خانه است. اگر واحد مسکونی نوساز باشد، ممکن است مبلغ رهن برابر با یک‌چهارم قیمت خانه برآورد شود
برای تبدیل رهن و اجاره در عرف بازار هر یک میلیون تومان رهن معادل ۳۰ هزار تومان اجاره در نظر گرفته می‌شود.
زهرا غنی زاده زارچ |   1399/04/17 11:48:30   |
ددر صورتی که بخواهیم از مبلغ رهن استفاده های بیشتر مانند سرمایه گذاری های بیشتر و وسیع تر بکنیم.
مبلغ رهن، اگر خانه قدیمی باشد مبلغ معادل یک پنجم یا یک ششم مبلغ خانه است و اگر خانه جدید باشد قیمت رهن معادل یک چهارم خانه است.
علیرضا آزاد |   1399/04/25 09:38:44   |
در شرایطی که تورم نرخ ثابتی را طی میکند بالابردن سقف رهن بهتر است.
ابتدا قیمت ملک براساس منطقه ای که درآن قرار دارد،متراژ،طول عمر و امکانات موجود ارزش گذاری میشود.قیمت رهن کامل با توجه به نوساز یا قدیمی بودن از یک چهارم تا یک ششم قیمت خانه برآورد میشود.برای نرخ اجاره ابتدا باید عرف بازار را بدست آوریم و آنرا به ازای هریک میلیون رهن محاسبه کنیم.
حسین فتوحی اردکانی |   1399/04/26 00:36:21   |
در شرایط تورمی که می توان با وجه حاصل از رهن در اقلامی مثل زمین، سکه و ارز سرمایه گذاری کرد و آن را چند برابر نمود رهن به صرفه تر است.
بر اساس عرف فعلی موجود در بازار مسکن، رهن کامل یک خانه با توجه به مدت زمانی که از ساختش می‌گذرد بین یک ششم تا یک چهارم قیمت فروش خانه محاسبه می‌شود.
اگر خانه‌ نوساز باشد یک چهارم و هرچه که عمر خانه بالاتر باشد، این ضریب به یک ششم نزدیک می‎شود.
برای تبدیل رهن و اجاره در عرف بازار هر یک میلیون تومان رهن معادل ۳۰ هزار تومان اجاره در نظر گرفته می‌شود.
محمدصالح شکیبا |   1399/04/26 14:09:19   |
در شرایط تورمی بهتر است شخص اجاره بدهد و پولی که برای رهن کنار گذاشته را جایی سرمایه گذاری کند
برای محاسبه رهن و اجاره باید به متراژ و عمر خانه توجه کرد یک پنجم یا یک ششم قیمت خانه مبلغ رهن میباشد که با توجه به عرف قیمت اجاره برای هر یک میلیون مشخص میشود
مهدی کاظمی |   1399/04/27 09:37:33   |
وقتی تورم زیاداست رهن بهتر است
براساس عرف وسود بانکی
پوریا گراشی |   1399/04/28 12:32:51   |
درصورتی که مبلغ اجاره به صرفه نباشد بالابردن سقف رهن مطلوبترست چون بهرحال رهن بازگردانده میشود همتنطور که گفته شد برای محاسبه رهن و اجاره واحد مسکونی باید به متراژ خانه و عمر خانه و منطقه ای که خانه دران قرار گرفته و غیره دقت کرد
مرجان عباسی نسب |   1399/04/29 23:04:28   |
در شرایطی ک تورم بالاست رهن به صرفه تر است . بستگی به موقعیت و شرایط محل موردنطر دارد. در نتیجه عرف بازار مشخص کننده است
وحید احمد باریکزهی |   1399/04/30 11:13:51   |
بالا بردن رهن زمانی که اجاره به صرفه نباشد بهتر است
با توجه به موقعیت خانه ،متراژ ،عمر خانه
صادق زاده ربیعی |   1399/04/30 13:04:11   |
در صورتی که فرد بتواند مبلغی رهن را در جایی سرمایه گذاری و درامدی بیشتر از مبلغ اجاره کسب کند بهتر است به جای رهن از اجاره استفاده کند .
مبلغ رهن معمولا یک پنجم یا بک ششم قیمت ملک است...و مبلغ اجاره برایاس عرف که برای هر بک میلیون مبلغ رهن تعیین می شود محاسبه می گردد
مهدیه السادات موسوی |   1399/04/30 16:41:34   |
زمانیکه مبلغ اجاره بالا وبه صرفه نباشد
برای محاسبه رهن واجاره باید به متراژ و عمرخانه توجه کردیک پنجم یا یک ششم قیمت خانه مبلغ رهن میباشد
محمد پوراکبری |   1399/04/31 10:27:43   |
در صورتی ک فرد بداند میخواهد با این پول رهن چه کند و مثلا برود سرمایه گزاری مناسبی انجام دهد بطوری ک عایدی حاصل از این سرمایه گزاری از ان مبلغ اجاره بیشتر باشد . یا مثلا در صورتی ک امکانش باشد با ان پول کسب و کاری را راه اندازی کند و از این قبیل کارها ..
مسائل مختلفی همچون موقعیت زمین ، سن ساختمان ، متراز و ... در نظر گرفته شده ، ساختمان ارزش گذاری شده و مبلغ رهن یک پنجم یا یک ششم این مبلغ میباشد و ب ازای کاهش یا افزایش قیمت رهن میتوان اجاره را نیز تغییر داد .
نجمه السادات زارع |   1399/04/31 18:16:17   |
درصورتیکه مستاجر ان میزان پول را در اختیار داشته باشد و هرماه دچار فشار اجاره دادن و پرداخت مبلغ زیادی نباشد و میداند که این مبلغ رهن در نهایت اجاره به او برگردانده میشود
مبلغ رهن و اجاره براساس ان منطقه مجتمع مسکونی یا تجاری مزایای ان و هر موجری بنا به تصمیم اینکه چ میزان رهن میخواهد بدهد و چ میزان اجره دریافت کند
مریم دهقان بنادکی |   1399/04/31 21:53:02   |
زمانی بهتر است که فرد مالک از پول رهن یک سرمایه گذاری با صرفه داشته باشد
به متراژ،منطقه،سال ساخت
مهدیه گولشائیان |   1399/05/02 17:58:12   |
به نطر من در شرایطی که هر لحظه قیمت ها بالا میروند بهتر است مبلغ رهن را بیشتر کنیم و انرا سرمایه گذاری کنیم.
مبلغ رهن واجاره به متراژ ساختمان ،عمر وموقعیتی که قرار دارد بستگی دارد.وبه ازای هر یک میلیون رهن اجاره تعین میشود.
محمد حسین بخت جو |   1399/05/03 15:12:18   |
در زمانی که نرخ تورم بالا باشد و فرد بتواند مبلغی رهن را در جایی سرمایه گذاری و درامدی بیشتر از مبلغ اجاره کسب کند
قیمت رهن کامل یک خانه معمولاً مبلغی بین یک‌پنجم یا یک‌ششم کل قیمت خانه است و باید به متراژ و عمر خانه توجه کرد اگر واحد مسکونی نوساز باشد، ممکن است مبلغ رهن برابر با یک‌چهارم قیمت خانه برآورد شود
مهدیه گلشائیان |   1399/05/05 23:39:32   |
به نطر من در شرایطی که هر لحظه قیمت ها بالا میروند بهتر است مبلغ رهن را بیشتر کنیم و انرا سرمایه گذاری کنیم.
مبلغ رهن واجاره به متراژ ساختمان ،عمر وموقعیتی که قرار دارد بستگی دارد.وبه ازای هر یک میلیون رهن اجاره تعین میشود.
محمد رحیمی |   1399/05/08 10:52:04   |
در شرایط تورمی برای موجر رهن بهتر از اجاره هست مثل الان و برای مستاجر دراین شرایط اجاره و در شرایط رکودی بازار و تورم پایین رهن به نفع مستاجر و به ضرر موجر است
مبلغ رهن و اجاره مکمل هم هستند جهت رسیدن به مبلغ اجاره کلی ملک یعنی هر چه درصد رهن بیشتر اجاره کمتر
مبلغ رهن و اجاره را بازار و مشاوران املاک و خود موجر تعیبن میکنند البته با عرف مشخص
مبینادشتی |   1399/05/08 14:28:45   |
محاسبه رهن و اجاره باید به متراژ و عمر خانه توجه کرد یک پنجم یا یک ششم قیمت خانه مبلغ رهن میباشد که با توجه به عرف قیمت اجاره برای هر یک میلیون مشخص میشود
سعید دامگی علی آباد |   1399/05/09 20:35:27   |
در زمانی که نرخ تورم بالا باشد و فرد بتواند مبلغی رهن را در جایی سرمایه گذاری و درامدی بیشتر از مبلغ اجاره کسب کند
قیمت رهن کامل یک خانه معمولاً مبلغی بین یک‌پنجم یا یک‌ششم کل قیمت خانه است و باید به متراژ و عمر خانه توجه کرد اگر واحد مسکونی نوساز باشد، ممکن است مبلغ رهن برابر با یک‌چهارم قیمت خانه برآورد شود
سارا محمودآبادی |   1399/05/14 12:23:29   |
در صورتی که فرد بتواند مبلغی رهن را در جایی سرمایه گذاری و درامدی بیشتر از مبلغ اجاره کسب کند بهتر است به جای رهن از اجاره استفاده کند 
برای محاسبه رهن و اجاره باید به متراژ و عمر خانه توجه کرد یک پنجم یا یک ششم قیمت خانه مبلغ رهن میباشد که با توجه به عرف قیمت اجاره برای هر یک میلیون مشخص میشود
محمد مهدی کمالی |   1399/06/06 10:50:08   |
اگر مبلغ اجاره به صرفه نباشد بالابردن سقف رهن بهتر است چون دراخر رهن بازگردانده میشود.
محاسبه رهن و اجاره بستگی به عمر .متراژ و ... دارد .
بهنام گشتاسبی |   1399/06/09 13:47:49   |
زمانی که بتوان با مبلغ دریافتی کسب و کار کرد
متناسب با قیمت ملک می باشد
بهنام گشتاسبی |   1399/06/12 23:53:21   |
زمانی که نرخ تورم پایین باشد از دید مستأجر
مبلغ رهن از روی ارزش ملک و موقعیت مکانی و سایر مشخصه های ارزش گذاری تعیین می شود
دهقان |   1399/02/16 13:18:11   |
0     0
در صورتیکه نرخ تورم و به تبع آن نرخ بهره بالا باشد در یافت رهن بیشتر بجای اجاره به نفع مالک یا موجر است. چون در این شرایط با گذشت زمان پول ارزش بیشتری از دست می دهد و به عبارتی پول امروز بیش از همان مقدار پول در آینده ارزش دارد.
گاهی در اجاره ها مبلغ اجاره و رهن قابل تبدیل به یکدیگر می باشند مثلا به ازاری در یافت هر یک میلیون تومان مبلغ 30 هزار تومان از اجاره ماهیانه کاسته می شود.و بالعکس با افزایش هر 30 هزارتومن اجاره مبلغ یک میلیون از رهن کاسته می شود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
شاوردی |   1399/02/20 09:22:48   |
0     0
برای محاسبه قیمت رهن و اجاره‌ی یک واحد مسکونی، باید ابتدا قیمت آن را بر اساس متراژ، عمر، امکانات و ناحیه‌ای که خانه در آن واقع شده است، تخمین بزنید. خوب است بدانید که قیمت رهن کامل یک خانه معمولاً مبلغی بین یک‌پنجم یا یک‌ششم کل قیمت خانه است. اگر واحد مسکونی نوساز باشد، ممکن است مبلغ رهن برابر با یک‌چهارم قیمت خانه برآورد شود. اما اگر سال‌های زیادی از زمان ساخت خانه گذشته باشد، معمولاً میزان یک‌ششم قیمت خانه برای رهن آن در نظر گرفته می‌شود؛
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه کریمی |   1399/02/20 13:10:31   |
0     0
رهن خانه با توجه به قیمت متراژ خانه، مصالحی که در ساختمان سازی استفده شده و منطقه ای خانه است مشخص میشود. و اول باید خانه را با توجه به موارد ذکر شده فوق قیمت گذاری کنیم و بعد از یک چهارم تا یک ششم قیمت خانه را به عنوان رهن کامل بگیریم و برای اجاره هم طبق قیمت خانه هر ماه از مستاجر گرفته میشود که مستاجر مبلغی را اول به عنوان پول پیش پرداخت میکند و مابقی را هر ماه به عنوان اجاره میدهد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
تشکری |   1399/02/23 21:29:25   |
0     0
به نظرم رهن:برای مستاجران رهن کامل معمولا بهتر از رهن و اجاره است. زیرا کل مبلغ ودیعه را هنگام تنظیم قرارداد می پردازند و دیگر نیازی نیست هر ماه اجاره پرداخت کنند. و در این صورت کل مبلغی که به عنوان ودیعه داده اند را در زمان اتمام قرارداد دریافت می کنند. هم چنین تا زمانی که موجر پول رهن را به شما بازنگرداند، می توانید از زمان استفاده کنید. یا در همان خانه قرارداد را تمدید کنید و یا به دنبال خانه ی جدید باشید.
اجاره: مستاجر مبلغی به عنوان ودیعه می پردازد و هم چنین موظف است ماهیانه مبلغی به عنوان اجاره به موجر پرداخت نماید. در این روش صاحب خانه با ترکیبی از رهن و اجاره می کوشد زودتر ملک خود را اجاره دهد. هر چند با توجه به شرایط مالی تعدادی از مستاجران، پرداخت همزمان ودیعه و اجاره برایشان دشوار است و تمایل بیشتری به رهن کامل دارند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
تشکری |   1399/02/24 01:18:34   |
0     0
رهن:برای مستاجران رهن کامل معمولا بهتر از رهن و اجاره است. زیرا کل مبلغ ودیعه را هنگام تنظیم قرارداد می پردازند و دیگر نیازی نیست هر ماه اجاره پرداخت کنند. و در این صورت کل مبلغی که به عنوان ودیعه داده اند را در زمان اتمام قرارداد دریافت می کنند. هم چنین تا زمانی که موجر پول رهن را به شما بازنگرداند، می توانید از زمان استفاده کنید. یا در همان خانه قرارداد را تمدید کنید و یا به دنبال خانه ی جدید باشید.
اجاره: مستاجر مبلغی به عنوان ودیعه می پردازد و هم چنین موظف است ماهیانه مبلغی به عنوان اجاره به موجر پرداخت نماید. در این روش صاحب خانه با ترکیبی از رهن و اجاره می کوشد زودتر ملک خود را اجاره دهد. هر چند با توجه به شرایط مالی تعدادی از مستاجران، پرداخت همزمان ودیعه و اجاره برایشان دشوار است و تمایل بیشتری به رهن کامل دارند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
بهنام رقاقی |   1399/02/27 16:55:14   |
0     0
با سلام
برای تعین اینکه رهن بهتر است یا اجاره باید ابتدای امر به نوع و میزان درآمد مستاجر نگاه کنیم. اگر مستاجر درآمد ماهیانه متغیری دارد بهتر است اجاره بپردازد مانند شرکت های تجاری.
اگر مستاجر دارای حقوق ثابتی باشد بهتر است از قرارداد رهن استفاده کند. مانند کارمندان و کارگران
بهنام رقاقی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
zahra azodi |   1399/02/28 15:22:14   |
0     0
رهن کردن یک واحد مسکونی یعنی مستأجر مبلغی را به موجر یا همان مالک خانه می‌دهد و درازای آن، از واحد مسکونی مورد نظر در مدت‌زمان مشخصی که در قرارداد ذکر شده است، استفاده می‌کند. این مبلغ که به عنوان پیش پرداخت توسط مستاجر به موجر پرداخت می شود تا پایان قرارداد نزد موجر باقی می‌ماند و پس از اتمام قرارداد، موجر موظف است این مبلغ را به‌ صورت کامل به مستأجر برگرداند. مستأجر هم باید واحد مسکونی را تخلیه کرده و به مالک تحویل دهد. مزایای رهن خانه۱- از بزرگ‌ترین مزایای رهن کامل خانه، عدم نیاز پرداخت ماهانه اجاره توسط مستأجر به مالک خانه است.2- مزیت دیگر رهن خانه این است که مبلغ رهن بعد از تمام شدن مدت‌زمان قرارداد به مستاجر بازمی گردد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دهقان |   1399/02/29 22:48:00   |
0     0
در صورت بالا بودن اجاره –در صورت جریمه گذاشتن تاخیر پرداخت اجاره
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدی سامعی |   1399/02/30 14:06:38   |
0     0
در زمانی که نرخ تورم بالا باشد مبلغ اجاره بهتر از مبلغ رهن است ولی اگر نرخ تورم ثابت و یا نوسان کمی داشته باشد مبلغ رهن بیشتر بهتر است از دید مستأجر
مبلغ رهن از روی ارزش ملک و موقعیت مکانی و نوع تصرف آن و سایر مشخصه های ارزش گذاری تعیین می شود و به تبع آن مبلغ اجاره نیز مشخص می شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محبوبه سرخیان |   1399/02/31 20:46:56   |
0     0
به نرخ تورم و بهره بستگی دارد که رهن و اجاره کدام بهتر است .
اجاره یعنی در ازای استفاده از واحد مسکونی مستاجر ماهانه مبلغی به موجر می پردازد.
مبلغ رهن و اجاره طبق متراژ ملک وامکانات آن و محدوده ی مکانی مشخص میشود.
رهن و اجاره اکثرا مبلغشان قابل تبدیل است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سارازارع منشادی |   1399/03/01 23:42:37   |
0     0
اگر تورم ثابت باشد رهن بهتراست ولی اگر تورم ثابت نباشد اجاره بهتراست
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مرضیه انتظارقائم |   1399/03/02 11:04:25   |
0     0
سوال ما این است که بازدهی رهن بیشتر است یا اجاره؟
تصور کنید رهن یک واحد آپارتمان ۸۰ میلیون تومان است. فرض می‌کنیم این ملک به صورت ۵۰ درصد رهن و ۵۰ درصد اجاره واگذار شود؛ یعنی ۴۰ میلیون رهن و ماهیانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اجاره که کل اجاره دریافتی در سال ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار می‌شود.
حال اگر مالک ۴۰ میلیون ودیعه را در یکی از بازارهای ارز، سکه و یا بورس سرمایه گذاری کرده باشد به ترتیب ۱۷۶، ۱۶۶ و ۱۱۴ درصد سود کرده است.
با مبلغ سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیون تومان بازدهی او طی یکسال در بازار ارز به خصوص دلار، ۷۰ میلیون تومان در بازار سکه ۶۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و در بازار بورس ۴۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بوده است.
پس بنابراین بازدهی رهن نسبت به اجاره از ۲۱۶ تا ۳۸۰ درصد بیشتر است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد پری زاد |   1399/03/02 13:15:36   |
0     0
از دید مالک زمانی است که بتواند از محل رهن، درآمد بیشتری از میزان اجاره داشته باشد. مثلا با سرمایه گذاری در بازارهای سرمایه و ...

اگر شرایط عادی باشد بر اساس قیمت منطقه و کیفیت ساختمان برآورد می شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سید حسین بخشایش |   1399/03/03 22:52:41   |
0     0
استفاده از عبارت رهن در مسایل شرعی بظاهر مورد وثوق نیست البته با نیم نگاه به مطلبی که در مورد اجاره فرمودید اما عرف در بازار ترکیب رهن و اجاره را از نظر مالکان بیشتر میپسندد در رهن کامل عبارات مستاجر و موجر تغییر میکند و به راهن و مرتهن تغییر میکند و نکته اخر در خصوص مبلغ رهن و اجاره در جامعه ایران هیچ معیاری برای محاسبه متصور نیست .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
آزاده السادات تراب زاده بافقی |   1399/03/04 00:48:06   |
0     0
در شرایط تورمی که می توان با وجه حاصل از رهن در اقلامی مثل زمین، سکه و ارز سرمایه گذاری کرد و آن را چند برابر نمود رهن به صرفه تر است.
بر اساس عرف فعلی موجود در بازار مسکن، رهن کامل یک خانه با توجه به مدت زمانی که از ساختش می‌گذرد بین یک ششم تا یک چهارم قیمت فروش خانه محاسبه می‌شود.
اگر خانه‌ نوساز باشد یک چهارم و هرچه که عمر خانه بالاتر باشد، این ضریب به یک ششم نزدیک می‎شود.
برای تبدیل رهن و اجاره در عرف بازار هر یک میلیون تومان رهن معادل ۳۰ هزار تومان اجاره در نظر گرفته می‌شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین علی پناه |   1399/03/04 14:24:09   |
0     0
پاسخ سوال اول ؛ جنبه و عوامل متعددی درجهت پاسخ به سوال مزبور، موجود می باشد که عبارتند از :
1) خانواده از لحاظ موقعیت اجتماعی و سطح رفاهی در کدام موقعیت می خواهد سکنا گزیند.
2) سطح و میزان درآمدی خانواده به چه میزانی است؟
3) اگر خانواده با علم بر میزان سطح درآمدو رفاهیات اجتماعی با تفاوت ناشی از رهن و اجاره در بازار فعالیت و کسب درامد خواهد نمود؟
4) آیا خانواده در شرایط بد اجتماعی یا به اصطلاح فورس زمانی است؟
5) در نظر گرفتن ارزش آتی و فعلی پول تحت عنوان ودیعه یا اجاره؟
6) قابلیت استفاده از اجاره در ازاء فعالیت با ودیعه در بازار رقابتی و....
پس در آخر میتوان گفت جواب سوال مطروحه به شرایط و علل متعددی بستگی دارد.
پاسخ سوال دوم ؛ جواب سوال در جوامع امروزی کشور ما علل متعددی سبب تعیین این موضوع شده و از طرفی تعیین ان یک موضوع تخصصی و در بازار با توجه به عواملی مانند:
1) تورم حاد کشور .
2) میزان ساخت و ساز.
3) میزان سرمایه و پول سرگردان مردم .
4) سوء و جهت گیری مدیران و دلالان عرصه مسکن ، سرمایه و...
5) موقعیت و استراتژی بودن مسکن با کاربری تجاری ، مسکونی و یاهر دو آنها و...
و در نهایت از دیدگاه اینجانب رابطه معکوس می باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا دهقان |   1399/03/04 14:46:30   |
0     0
فکر می کنم برای محاسبه قیمت رهن و اجاره‌ی یک واحد مسکونی، باید ابتدا قیمت آن را بر اساس متراژ، عمر، امکانات و ناحیه‌ای که خانه در آن واقع شده است، تخمین بزنید. خوب است بدانید که قیمت رهن کامل یک خانه معمولاً مبلغی بین یک‌پنجم یا یک‌ششم کل قیمت خانه است. اگر واحد مسکونی نوساز باشد، ممکن است مبلغ رهن برابر با یک‌چهارم قیمت خانه برآورد شود. اما اگر سال‌های زیادی از زمان ساخت خانه گذشته باشد، معمولاً میزان یک‌ششم قیمت خانه برای رهن آن در نظر گرفته می‌شود؛ بنابراین، اگر قیمت یک خانه ۲۰۰ میلیون تومان باشد، رهن آن بین ۱۷ تا ۵۰ میلیون تومان خواهد بود. اما ممکن است صاحب‌خانه بخواهد خانه‌اش را به اجاره بدهد. به این معنا که بدون دریافت پیش‌پرداخت، ماهانه از مستاجر اجاره دریافت کند. سوال این است که در این صورت چطور میزان اجاره محاسبه می‌شود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجید سرایانی |   1399/03/06 03:34:00   |
0     0
تفاوت بین رهن و اجاره بستگی به شرایط بازار دارد. در دوره ای که سودهای بانکی بالا بود موجر علاقه به رهن داشت اما به مرور با کاهش نرخ سود بانکی علاقه به دریافت اجاره بیشتر شد.
مبلغ رهن و اجاره طبق توافق طرفین است اما عرف این است که مبلغ رهن نباید از هزینه یکساله اجاره کمتر باشد تا اگر مستاجر به هر دلیل توان پرداخت اجاره نداشت اجاره بها در پایان قرارداد از مبلغ رهن کسر گردد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا سلیمانی |   1399/03/07 18:15:50   |
0     0
در صورت ثابت بودن شرایط تورمی رهن بهتر است ولی در غیراین صورت اجاره میتواند در اولویت باشد.
باید سعی کنید ابتدا قیمت خانه‌ی مدنظرتان را بر اساس متراژ، عمر، امکانات و ناحیه‌ای که در آن واقع شده تخمین بزنید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
احمد واحدیان اردکانی |   1399/03/08 22:08:42   |
1     0
مزایای رهن خانه
۱- از بزرگ‌ترین مزایای رهن کامل خانه، عدم نیاز پرداخت ماهانه اجاره توسط مستأجر به مالک خانه است.
۲- مزیت دیگر رهن خانه این است که مبلغ رهن بعد از تمام شدن مدت‌زمان قرارداد به مستاجر بازمی گردد.
معایب رهن کردن خانه
۱- در صورتی که فقط به دنبال یافتن خانه هایی با رهن کامل هستید، ممکن است به خاطر مبلغ بالای رهن کامل بعضی خانه‌ها، انتخاب‌هایتان محدود شود و سخت تر بتوانید خانه دلخواه خود را پیدا کنید.
۲- مورد بعدی که از معایب رهن کامل خانه به حساب می‌آید این است که احتمال دارد مستأجر برای تهیه پول پیش یا همان رهن واحد مسکونی تحت فشار قرار بگیرد و دچار زحمت شود.
۳- امکان سوءاستفاده صاحب خانه از پول پیش یا همان مبلغ رهن خانه وجود دارد. یعنی ممکن است موجر مبلغ رهن را به ‌موقع به مستأجر برنگرداند و همین مسئله سبب می شود مستأجر با مشکلات زیادی رو به رو شود.
۴- علاوه بر موارد ذکر شده در بالا، این را هم باید بگوییم که گزینه‌های رهن کامل در بازار مسکن کم هستند. این مسئله بدان معناست که مالکان خانه های مسکونی معمولا تمایل دارند واحد مسکونی خود را به‌ صورت اجاره یا رهن همراه با اجاره به موجر بدهند تا از این طریق ماهیانه مبلغی را از فرد موجر به عنوان اجاره بها دریافت کنند.
مزایای اجاره کردن خانه
۱- اجاره بهای خانه به صورت ماه‌ به‌ ماه پرداخت می شود و همین پرداخت ماهیانه اجاره بها یک اهرم فشار علیه موجر به حساب می آید. یعنی اگر موجر یا همان صاحب خانه کارهای مربوط به منزل را انجام ندهد و از انجام وظایفش سر باز زند، مستاجر می تواند با عدم پرداخت اجاره بها، وی را تحت فشار قرار دهد.
۲- مورد بعدی که از مزیت های اجاره کردن خانه محسوب می شود آن است که پرداخت اجاره به صورت ماهانه است و نیازی نیست فرد مستاجر هزینه را کامل و به صورت یکجا به موجر بپردازد. این مورد برای برخی از خانواده‌ها مهم‌ترین مزیت رو آوردن به واحد مسکونی استیجاری است.
معایب اجاره واحد مسکونی چیست؟
۱- از معایب اجاره کردن خانه این است که مبلغ اجاره پس از تمام شدن قرارداد به مستاجر باز نمی گردد و این بدترین اشکال و عیب اجاره‌نشینی برای افراد مستاجر است.
۲- هنگامی که فردی خانه ای را اجاره می کند، هرماه برای پرداخت اجاره‌بها تحت‌فشار قرار می گیرد و اگر یک ماه نتواند مبلغ اجاره را به دلایلی پرداخت کند، موجر می‌تواند حکم تخلیه مستاجر را بگیرد.
اگر فردی خانه ای را اجاره کند لازم است به صورت ماهانه مبلغی را به عنوان اجاره بها به صاحب خانه بپردازد و این مبلغ هیچ گاه به مستاجر برگردانده نمی شود.
اما اگر خانه ای را رهن کند، ابتدا مبلغی را به عنوان رهن کامل خانه به مالک می پردازد و بعد از آن که قرارداد تمام شد مالک موظف است مبلغ رهن را به مستاجر برگرداند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سمیرا |   1399/03/09 01:02:45   |
0     0
بالابردن سقف رهن مطلوبترست چون به هرحال پول رهن بازگردانده میشود.
برای محاسبه قیمت رهن و اجاره‌ی یک واحد مسکونی، باید ابتدا قیمت آن را بر اساس متراژ، عمر، امکانات و ناحیه‌ای که خانه در آن واقع شده است، تخمین زده میشود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رویا زیلوباف |   1399/03/10 13:08:39   |
0     0
درصورتیکه مبلغ اجاره به صرفه نباشد بالابردن رهن بهتر است چون پول رهن بازگردانده میشود البته بستگی به نرخ تورمی بازار هم دارد
محاسبه قیمت رهن و اجاره بر اساس متراژ موقعیت مکانی امکانات و عمر خانه تخمین زده میشود قیمت رهن یک خانه معمولا مبلغی بین یک پنجم یا یک ششم کل قیمت خانه است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد سجاد حجتی پور |   1399/03/20 12:10:22   |
0     0
در زمانی که نرخ تورم بالا باشد مبلغ اجاره بهتر از مبلغ رهن است ولی اگر نرخ تورم ثابت و یا تغییرات کمی داشته باشد مبلغ رهن بیشتر بهتر است از دید مستأجر.برای محاسبه قیمت رهن و اجاره‌ی یک واحد مسکونی، باید ابتدا قیمت آن را بر اساس متراژ، عمر، امکانات و ناحیه‌ای که خانه در آن واقع شده است، تخمین زده میشود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mrz |   1399/03/24 19:44:28   |
0     0
در زمانی که نرخ تورم بالا باشد
مبلغ رهن معمولا یک پنجم یا بک ششم قیمت ملک است...و مبلغ اجاره برایاس عرف که برای هر بک میلیون مبلغ رهن تعیین می شود محاسبه می گردد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حشمت الله اسدی زیدابادی |   1399/03/25 19:07:36   |
0     0
هنگامی نرخ تورم زیاد است اجاره از رهن بهتر است ولی اگر نرخ تورم کم باشد مبلغ رهن بیشتر بهتر است .
.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
fatemeh tak |   1399/03/25 19:25:03   |
0     0
بستگی به نرخ تورم ان سال دارد
طبیعتا اگر نرخ تورم نوسان زیادی نداشته باشد ، رهن بهتر است در غیر این صورت اجاره گزینه بهتری می باشد
محاسبه قیمت رهن و اجاره بر اساس متراژ موقعیت مکانی امکانات و عمر خانه تخمین زده می شود قیمت رهن یک خانه معمولا مبلغی بین یک پنجم یا یک ششم کل قیمت خانه است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا ابراهیمی |   1399/03/26 13:40:56   |
0     0
برخی افراد معتقدند: پاسخ به این پرسش بستگی به خانه ای دارد که اجاره می کنید. باید از خود بپرسیم آیا با پولی که می خواهیم برای رهن خانه بدهیم، می توانیم در عرض یک سال کاری انجام دهیم که بتوانیم سود خوبی داشته باشیم یا ضرر می‎کنیم؟
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سعیده دهقان |   1399/03/29 15:06:02   |
0     0
این‌که مبلغ رهن، چند درصد قیمت خانه است، به چندین عامل بستگی دارد. منطقه و محله‌ای که واحد مسکونی در آن واقع شده است، متراژ واحد، چند سال ساخت بودن‌آن، امکانات واحد و عواملی از این دست، تعیین کننده مبلغ رهن یا اجاره آپارتمان هستند.
با این حال، فرمول عمومی رهن کامل یک واحد مسکونی، عبارت است از یک چهارم الی یک ششم قیمت واحد
بنابراین، اولین چیزی که هنگام رهن یک واحد مسکونی باید در نظر داشته باشید قیمت هر متر مربع واحد مسکونی و به دنبال آن، مدت زمان ساختش است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Morteaza Poursoleiman |   1399/03/30 09:37:17   |
0     0
- از نظر شما در چه شرایطی بالا بردن سقف رهن بهتر از دریافت اجاره بشتر است؟
از دیدگاه موجر و صاحبخانه در حالت رکود اقتصادی بهترین حالت گرفتن اجاره و رهن و پیش پرداخت کم است. از دیدگاه مستاجر در حالت تورمی پرداخت رهن بهترین حالت ممکنه
- چگونه مبلغ رهن و اجاره مشخص می شود و رابطه این دو چیست؟
مبلغ رهن بسته به نوساز بودن یا کهنه بودن خانه و منطقه مسکونی بصورت یک چهارم تا یک ششم قیمت ملک متغیر و توافقی می باشد. و در ترکیب رهن و اجاره با کاهش مبلغ رهن به مبلغ اجاره بصورت بهره بازار به اجاره اضافه می گردد. بطور مثال به ازا هر ده میلیون ریال بین 250 هزارریال تا 300 هزار ریال ماهانه به اجاره اضافه می گردد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
afkhami |   1399/04/02 23:23:37   |
0     0
مدیریت خرج یعنی خانواده متناسب با درامد خود هزینه ها
را انجام دهند و از هزینه های غیرضروری جلوگیری کنند.
برای محاسبه قیمت رهن و اجاره‌ی یک واحد مسکونی، باید ابتدا قیمت آن را بر اساس متراژ، عمر، امکانات و ناحیه‌ای که خانه در آن واقع شده است، تخمین بزنید. خوب است بدانید که قیمت رهن کامل یک خانه معمولاً مبلغی بین یک‌پنجم یا یک‌ششم کل قیمت خانه است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین یزدی یوسفی |   1399/04/03 23:33:47   |
0     0
بستگی به خانه ای دارد که اجاره می کنید. باید از خود بپرسیم آیا با پولی که می خواهیم برای رهن خانه بدهیم، می توانیم در عرض یک سال کاری انجام دهیم که بتوانیم سود خوبی داشته باشیم یا ضرر می‎کنیم؟
کسی که با پول خود کار می کند، آیا حاضر است ۵۰۰ میلیون تومان برای رهن پرداخت کند یا با پول خود کار می کند؟ البته اجاره نشینی به دلیل هزینه های پایین تر و جابه جایی آسان تر به صرفه تر است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رضا صالحی نیا |   1399/04/06 01:44:10   |
0     0
در واقع زمانی که میتوان با دریافت رهن از طرف با آن سرمایه گزاری نمود و همچنین در شرایطی که میدانیم در آینده تورم و رکود اقتصادی بالا میرود
مبلغ رهن و اجاره زمانی مشخص میشود که عواملی مانند منطقه ای که خانه در آن واقع شده است ، مبلغ اجاره مصوب توسط دولت و ...
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
روح اله خزاعی |   1399/04/07 08:51:07   |
0     0
ببینین اینکه رهن بهتر است یا اجاره؟ خود سوالی است که نمیتوان جواب کلی بهش داد . چون این موضوع برای هر کسی یه معنایی و یه توجیهی دارد. مثلا اگر شما بتونین با پولی که برای رهن کنار گذاشته این کار کنین و مبلغی بیشتر از اجاره جایگزین، بدست آورین خب این اشتباهه که رهن بدین بهتره که اجاره بدین
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رضا دوستی |   1399/04/09 18:24:41   |
0     0
اگر فرد بتواند مبلغ رهن را در جایی سرمایه گذاری و درامدی بیشتر از مبلغ اجاره کسب کند بهتر است به جای رهن از اجاره استفاده کند .
مبلغ رهن از روی ارزش ملک و موقعیت مکانی ان مشخص می شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا کبیری |   1399/04/10 09:42:08   |
0     0
در صورتی که مبلغ اجاره ماهیانه برای شخص زیاد باشد و همینطور نرخ تورم ثابت باشد رهن بهتر است چون به هر حال مبلغ اصلی به فرد باز میگردد.
مبلغ رهن و اجاره با توجه به عواملی چون متراژ،عمر ساختمان،منطقه آن محاسبه می شود در رهن با توجه به عمر ملک ارزش آن از یک چهارم تا یک ششم متغیر است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
لعیا حیدری |   1399/04/10 11:57:56   |
0     0
در صورتی مبلغ اجاره به صرفه نباشد و نرخ تورم نوسان زیادی نداشته باشد، رهن بهتر است و موجر میتواند این پول را سرمایه گذاری کند تا زمانی که باید به مستاجر برگرداند.
مبلغ اجاره و رهن یک واحد مسکونی به قیمت آن براساس متراژ، عمر مفید سازه، امکانات و ناحیه ای که خانه در آن قرار دارد بستگی دارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا حاجی زاده |   1399/04/11 12:03:44   |
0     0
در صورت ثابت بودن شرایط تورم و به صرفه نبودن مبلغ اجاره،رهن بهتر است.اما اگر فرد مبلغ رهن را در جایی سرمایه گذاری کند که سود ان از مبلغ اجاره بیشتر است بهتر است اجاره کند.
متراژ،منطقه،امکانات،عمر
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
معصومه یاری علی ابادی |   1399/04/13 11:02:32   |
0     0
اجاره ورهن باهم بهتر می باشد چرا که اکثر مستاجر ها از خانه ای اجاره کردنر خوب محافظت نمی کنند وپول رهن مانعی می باشد که اگر در نگهداری ان کوتاهی کردند موجر بتواند از مبلغ رهن استفاده کند ولی در موقعی که فقط اجاره است شاید نتواند خسارت خود رلبگیرد وگر اینکه چک ضمانت بابت خرابی یا خسارت خانه گرفته باشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
جمال سالاری |   1399/04/13 13:00:35   |
0     0
زمانی که فعالیت اقتصادی رونق دارد و موجر میتواند با استفاده از پول رهن مستأجر فعالیت اقتصادی مقرون به صرفه ای داشته باشد بهتر است رهن گرفته شود .
میزان رهن و اجاره بستگی به نوع ملک ، مکان آن ، نظر و سلیقه موجر و مستأجر ، عرف بازار دارد .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Hamidreza Mirmohammadi |   1399/04/13 23:08:52   |
0     0
اگر نرخ تورم نوسان زیادی نداشته باشد رهن بهتر است در غیر این صورت اجاره گزینه بهتری می باشد محاسبه ی قیمت رهن واجاره براساس متراژ موقعیت مکانی امکانات وعمر خانه تخمین زد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ابوالفضل |   1399/04/14 10:54:04   |
0     0
در زمانی که نرخ تورم بالا باشد مبلغ اجاره بهتر از مبلغ رهن است ولی اگر تورم ثابت و یا تغییرات کمی داشته باشد مبلغ رهن بیشتر بهتر است از دید مستأجر
مبلغ رهن از روی ارزش ملک و موقعیت مکانی و سایر مشخصه های ارزش گذاری تعیین می شود و به تبع آن مبلغ اجاره نیز مشخص می شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
روح الله بخشی |   1399/04/17 22:26:18   |
0     0
در زمان تورم بالا اجاره بهتر است و در زمان تورم ثابت و کم رهن بهتر است..
مبلغ رهن بستگی به قیمت ساختمان تعیین میشود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضازارعیان |   1399/04/17 23:55:37   |
0     0
به نرخ تورم و بهره بستگی دارد که رهن و اجاره کدام بهتر است .
اجاره یعنی در ازای استفاده از واحد مسکونی مستاجر ماهانه مبلغی به موجر می پردازد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سپیده دهقان |   1399/04/18 01:51:01   |
0     0
در صورتی که مبلغ اجاره ماهیانه برای شخص زیاد باشد و همینطور نرخ تورم ثابت باشد رهن بهتر است چون به هر حال مبلغ اصلی به فرد باز میگردد.
مبلغ رهن و اجاره با توجه به عواملی چون متراژ،عمر ساختمان،منطقه آن محاسبه می شود در رهن با توجه به عمر ملک ارزش آن از یک چهارم تا یک ششم متغیر است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه مستانی |   1399/04/18 09:46:11   |
0     0
-زمانی که نرخ تورم و نرخ بهره بالا باشد دریافت رهن بیشتر به جای اجاره به نفع مالک (موجر ) است و مالک میتواند مبلغ رهن را سرمایه گذاری کند تا از مبلغ اجاره درآمد بیشتری کسب شود.
-مبلغ اجاره و رهن به متراژ ساختمان، عمر مفید، امکانات، منطقه بستگی دارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ریحانه زارع |   1399/04/19 10:39:58   |
0     0
در زمانی که نرخ تورم بالا باشد مبلغ اجاره بهتر از مبلغ رهن است و فرد بتواند مبلغی رهن را در جایی سرمایه گذاری و درامدی بیشتر از مبلغ اجاره کسب کند بهتر است به جای رهن از اجاره استفاده کند ولی اگر نرخ تورم ثابت و یا تغییرات کمی داشته باشد مبلغ رهن بیشتر بهتر است از دید مستأجر
برای محاسبه قیمت رهن و اجاره‌ی یک واحد مسکونی، باید ابتدا قیمت آن را بر اساس متراژ، عمر، امکانات و ناحیه‌ای که خانه در آن واقع شده است، تخمین بزنیدکه قیمت رهن کامل یک خانه معمولاً مبلغی بین یک‌پنجم یا یک‌ششم کل قیمت خانه است. اگر واحد مسکونی نوساز باشد، ممکن است مبلغ رهن برابر با یک‌چهارم قیمت خانه برآورد شود. اما اگر سال‌های زیادی از زمان ساخت خانه گذشته باشد، معمولاً میزان یک‌ششم قیمت خانه برای رهن آن در نظر گرفته می‌شود.برای تبدیل رهن و اجاره در عرف بازار هر یک میلیون تومان رهن معادل ۳۰ هزار تومان اجاره در نظر گرفته می‌شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه جعفری |   1399/04/19 22:22:55   |
0     0
درصورتی که نرخ تورم ثابت باشدرهن منزل بهتراست چراکه درنهایت پس ازپایان. موعدقرارداداین نبلغ به اوبرمیگرددومیتوان روی این پول بسیارحساب کردچراکه مبلغ قابل توجهی است.این مبلغ باتوجه به عمرمفید ساختمان وموقعیت مکانی منزل ولوازم وابزارالات به کاربرده شده درخانه و...بستگی دارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مژگان محمدی یزدی |   1399/04/19 23:27:08   |
0     0
بهترین زمان و فرصت موقعیه که نرخ تورم بالا باشد

مبلغ اجاره بستگی به موقعیت و امکانات و ارزش ملک مشخص میکنن
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مطهره صولتی |   1399/04/20 12:14:41   |
0     0
در زمانی که نرخ تورم بالاست و صاحبخانه بتواند با پول رهن مستجر در بازار سرمایه گذاری کند. مثلا با پول رهن ، در بازار بورس یا طلا سرمایه گذاری کند و از پول رهن سود به دست بیاورد.
مبلغ رهن و اجاره بر اساس سال ساخت ملک، متراژملک ، سلیقه مستجر، عرف بازار و منطقه ای که ملک درآن قرار دارد برآورد می شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
behzad hajihoseini |   1399/04/21 18:35:03   |
0     0
رهن کامل یک خانه در بازار معمولاً مبلغی بین یک پنجم یا یک ششم کل قیمت آن خانه است. اگر خانه نوساز باشد بعضاً ممکن است مبلغ رهن برابر با یک چهارم قیمت خانه نیز در نظر گرفته ‌شود، ولی اگر خانه سن و سالی داشته باشد میزان یک ششم قیمت خانه برای رهن قابل پیش‌بینی است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زینب دریس |   1399/04/22 16:49:00   |
0     0
باتوجه به شرایط تورمی اجاره بهتراست از پرداخت رهن
مبلغ اجاره ورهن بستگی به عمر ساختمان ،متراژ ،امکانات ،منطقه
محاسبه میشود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجید گلزارفر |   1399/04/23 10:52:33   |
0     0
در صورتی که فرد بتواند مبلغی رهن را در جایی سرمایه گذاری و درامدی بیشتر از مبلغ اجاره کسب کند بهتر است به جای رهن از اجاره استفاده کند
مبلغ رهن از روی ارزش ملک و موقعیت مکانی ان مشخص می شود و هچنین مبلغ رهن از روی ارزش ملک و موقعیت مکانی و سایر مشخصه های ارزش گذاری تعیین می شود و به تبع آن مبلغ اجاره نیز مشخص می شود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نغمه لطف محمدی |   1399/04/25 15:49:14   |
0     0
زمانی که نرخ تورم بالا باشد مبلغ اجاره بهتر از مبلغ رهن است ولی اگر نرخ تورم ثابت و یا تغییرات کمی داشته باشد مبلغ رهن بیشتر بهتر است از دید مستأجر
مبلغ رهن از روی ارزش ملک و موقعیت مکانی و سایر مشخصه های ارزش گذاری تعیین می شود .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدسعید حسینی منش |   1399/04/25 16:52:25   |
0     0
در بسیاری از موارد مالکان تمایل ندارند که خانه‌شان را رهن کامل بدهند و مدل رهن + اجاره را بیشتر می‌پسندند. اما از کجا بفهمیم اجاره و رهنی که مالک پیشنهاد کرده منصفانه است؟ رهن همراه با اجاره چطور محاسبه می‌شود؟
برای تبدیل رهن و اجاره در عرف بازار هر یک میلیون تومان رهن معادل ۳۰ هزار تومان اجاره در نظر گرفته می‌شود. برای مثال در نمونه‌ای که پیش از این ذکر کردیم، اگر فردی بخواهد خانه را اجاره‌ کامل کند (یعنی پولی بابت رهن ندهد)، تقریبا باید ماهیانه ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان اجاره بپردازد. ۲۲۵۰۰۰۰ = ۳۰۰۰۰ * ۷۵
اما اگر مستاجر قصد داشته باشد مقداری پول پیش بپردازد باید مقدار ما‌به‌تفاوت پرداختی با رهن کامل را تبدیل به اجاره کند. برای روشن شدن قضیه باز هم به مثال قبل بر‌می‌گردیم. فرض کنید مشتری بخواهد ۲۵ میلیون تومان بابت رهن بپردازد.
مابه‌تفاوت ۲۵ میلیون با ۷۵ میلیون (رهن کامل خانه)، ۵۰ میلیون تومان است که باید این مبلغ را با همان فرمول به ازای هر یک میلیون ۳۰ هزار تومان به اجاره تبدیل کرد. در نتیجه اجاره‌ ماهیانه‌ مشتری یک میلیون و پانصد هزار تومان می‌شود (۱۵۰۰۰۰۰ = ۳۰۰۰۰ * ۵۰ ).
به این ترتیب می‌توان فهمید اجاره‌ پیشنهادی مالک جای چانه زدن دارد یا نه. مثلا اگر در این مثال مالک پیشنهاد ۲۵ میلیون رهن و ماهانه ۲ میلیون تومان اجاره را مطرح کرده باشد، با توجه به اختلاف مبلغ پیشنهادی با عرف بازار می‌توان کمی سر قیمت چانه زد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
بیتا ناظمی |   1399/04/26 08:37:59   |
0     0
وقتی مبلغ اجاره بالا باشه بهتر است رهن کنیم..میلغ رهن از روی ارزش و مکان خانه مشخص میشود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سید جمال الدین طباطبایی مزرعه نو |   1399/04/26 10:06:24   |
0     0
در زمانی که نرخ تورم بالا باشد و بتوان از مبلغ رهن مذکور سود بالایی کسب کرد
مبلغ رهن و اجاره طبق توافق طرفین است اما عرف این است که مبلغ رهن نباید از هزینه یکساله اجاره کمتر باشد تا اگر مستاجر به هر دلیل توان پرداخت اجاره نداشت اجاره بها در پایان قرارداد از مبلغ رهن کسر گردد.
مبلغ رهن و اجاره طبق توافق طرفین است اما عرف این است که مبلغ رهن نباید از هزینه یکساله اجاره کمتر باشد تا اگر مستاجر به هر دلیل توان پرداخت اجاره نداشت اجاره بها در پایان قرارداد از مبلغ رهن کسر گردد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا مرادی مزرعه نو |   1399/04/26 11:39:25   |
0     0
درصورتی که مبلغ اجاره به صرفه نباشد بالابردن سقف رهن مطلوبترست
مبلغ رهن از روی ارزش ملک و موقعیت مکانی و سایر مشخصه های ارزش گذاری تعیین می شود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علی دهقانیزاده |   1399/04/26 21:27:26   |
0     0
در صورتیکه تورم پایین باشه رهن به صرفه است در غیر اینصورت مثل شرایط کنونی بعد از گذشت یکسال ارزش پول رهن کمتر از یک پنجم می شود
مبلغ رهن بر اساس قیمت کل مشخص می شود حدوداً یک چهارم
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ولی نامجو |   1399/04/26 22:20:24   |
0     0
رهن خانه بعد ازقیمت گذاری ان بین یک چهارم تا یک ششم قیمت خانه است .واینکه رهن بیشتر گرفته شود یا اجاره .به نظر بستگی به استفاده مبلغ رهن توسط مالک دارداگر درامد ناشی ازاستفاده از پول رهن بیشتراز اجاره باشد .باید پول رهن بیشتر گرفته شود واگر درامد ان کمترازاجاره هست باید اجاره گرفته شود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
کیانوش بمانی نژاد |   1399/04/28 05:47:41   |
0     0
در صورتی که مبلغ اجاره هزینه زیادی را نسبت به درآمد ماهانه شخص ایجاد کند بهتر است که رهن بیشتر شود تا اجاره
توافق طرفین - امکانات ملک - شرایط حاکم بر بازار املاک
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد خوشنام |   1399/04/28 19:40:48   |
0     0
در صورتی که بخواهیم از مبلغ رهن استفاده ی بیشتر مانند سرمایه گذاری های بیشتر ووسیعتر بکنیم مبلغ رهن اگر خانه قدیمی باشد مبلغ معادل یک پنجم یا یک ششم مبلغ خانه است واگر خانه جدید باشد قیمت رهن معادل یک چهارم خانه است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد فاطمی |   1399/04/29 12:12:47   |
0     0
در زمانی که نرخ تورم بالا باشد مبلغ اجاره بهتر از مبلغ رهن است ولی اگر نرخ تورم ثابت و یا نوسان کمی داشته باشد مبلغ رهن بیشتر بهتر است از دید مستأجر
مبلغ رهن از روی ارزش ملک و موقعیت مکانی و نوع تصرف آن و سایر مشخصه های ارزش گذاری تعیین می شود و به تبع آن مبلغ اجاره نیز مشخص می شود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهین خواجوی |   1399/04/29 13:00:25   |
0     0
بستگی به تورم و وضعیت اقتصادی جامعه دارد گاها موجر بررسی می‌کند که اگه این وجه رهنو در یه جای مطمئن سرمایه گذاری کند مبلغ بیشتری از اجاره عایدش میشود
مبلغ رهن واجاره با توجه به متراژ و عمر و نوساز بودن وامکانات و منطقه ای که خانه در آن واقع شده و... بستگی دارد
با احتساب مبلغی از رهن کم می‌شود و اجاره مشخص میشود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا مظفری دهشیری |   1399/04/29 13:36:57   |
0     0
در صورتی که فرد بتواند مبلغی رهن را در جایی سرمایه گذاری و درامدی بیشتر از مبلغ اجاره کسب کند بهتر است به جای رهن از اجاره استفاده کند .
مبلغ رهن از روی ارزش ملک و موقعیت مکانی و سایر مشخصه های ارزش گذاری تعیین می شود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
پوریا سلیمانی چالی |   1399/04/29 15:27:20   |
0     0
در صورتی که بتوان مبلغ دریافت شده بابت رهن را در جایی با سودآوری بیشتر از اجاره سرمایه گذاری کرد میتوان مبلغ رهن را افزایش داد.
مبلغ رهن از درصدی از ارزش کل خانه به دست می‌آید و مبلغ اجاره از ضرب نرخی که با عرف تعیین شده در مبلغ رهن به دست می‌آید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه زارعی |   1399/04/29 20:12:52   |
0     0
در زمانی که نرخ تورم بالا باشد مبلغ اجاره بهتر از مبلغ رهن است ولی اگر نرخ تورم ثابت و یا تغییرات کمی داشته باشد مبلغ رهن بیشتر بهتر است از دید مستأجر و از نظر مالک بالعکس

قیمت رهن کامل یک خانه معمولاً مبلغی بین یک‌پنجم یا یک‌ششم کل قیمت خانه است. اگر واحد مسکونی نوساز باشد، ممکن است مبلغ رهن برابر با یک‌چهارم قیمت خانه برآورد شود
برای تبدیل رهن و اجاره در عرف بازار هر یک میلیون تومان رهن معادل ۳۰ هزار تومان اجاره در نظر گرفته می‌شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
افسانه محمدى ساغندى |   1399/04/29 23:41:59   |
0     0
درشرایط کنونى رهن بهتر از اجاره است چون پولى که از رهن بدست مى آوریم در هر جا سرمایه گذارى کنیم تا یک ماه بیشتر سود مى کنیم تا اجاره ثابت که سر ما ه به دست ما مىرسد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مسعودتاجیک |   1399/04/31 14:49:51   |
0     0
زمانی که نرخ تورم بالا باشد مبلغ اجاره بهتر از مبلغ رهن است ولی اگر نرخ تورم ثابت و یا نوسان کمی داشته باشد مبلغ رهن بیشتر بهتر است از دید مستأجر
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
- |   1399/05/01 06:54:33   |
0     0
در صورتی که شرایط تورمی باشد اجاره بهرت از رهن می باشد
مبلغ رهن از درصدی از ارزش کل خانه به دست می‌آید و مبلغ اجاره از ضرب نرخی که با عرف تعیین شده در مبلغ رهن به دست می‌آید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیده بنت الهدی مرتضوی |   1399/05/02 17:32:11   |
0     0
در شرایطی که تورم زیاد است گرفتن رهن به صرفه است،چون میتوانیم وجه دریافت شده را در جای دیگری مانند طلا،ارز،زمین و ...سرمایه گذاری کرد و سود خوبی بدست آورد.
مبلغ رهن با توجه به متراژ خانه و مدت زمانی که از ساخت خانه میگذرد معادل یک ششم تا یک چهارم قیمت خانه محاسبه میشود و مبلغ اجاره معادل ۳درصد مبلغ رهن است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سمانه دهقان منشادی |   1399/05/02 18:41:28   |
0     0
در صورتی که نرخ تورم بالا باشد مبلغ اجاره بهتر از مبلغ رهن است
ولی اگر نرخ ثابت باشد مبلغ رهن بیشتر بهتر است
مبلغ رهن از دید مستاجر ساخت خانه ،متراژ،منطقه ،و سایر مشخصات
ارزش گذاری تعیین میشود و مبلغ اجاره مشخص میشود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
بهروز باستانی اله آبادی |   1399/05/06 10:20:56   |
0     0
درصورتی که مبلغ اجاره به صرفه نباشد رهن بهتر است
از دید مستاجر مبلغ رهن از روی ارزش ملک ،عمر ملک ،متراژ ،موقعیت مکانی
که خانه در آن قرار گرفته باشد دقت کرد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ابوالفضل شهاب |   1399/05/07 00:10:33   |
0     0
در صورت به صرفه نبودن مبلغ اجاره ووقتی که نیاز به پول رهن داریم مثلا برای سرمایه گذاری در کاری و همچنین در شرایط تورمی
باید به متراژ و عمر خانه توجه کرد معمولا یک پنجم یا یک ششم قیمت خانه مبلغ رهن واجاره نیز براساس عرف که برای هر یک ملیون مبلغ رهن تعیین می شود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیدرضا منصوری محمد ابادی |   1399/05/08 19:41:23   |
0     0
در صورتیکه تورم پایین باشه رهن به صرفه است در غیر اینصورت مثل شرایط کنونی بعد از گذشت یکسال ارزش پول رهن کمتر از یک پنجم می شود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مرتضی جلالی فر |   1399/06/08 14:54:08   |
0     0
در شرایطی که تورم نرخ ثابتی را طی میکند بالابردن سقف رهن بهتر است.
ابتدا قیمت ملک براساس منطقه ای که درآن قرار دارد،متراژ،طول عمر و امکانات موجود ارزش گذاری میشود.قیمت رهن کامل با توجه به نوساز یا قدیمی بودن از یک چهارم تا یک ششم قیمت خانه برآورد میشود.برای نرخ اجاره ابتدا باید عرف بازار را بدست آوریم و آنرا به ازای هریک میلیون رهن محاسبه کنیم..
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics