تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

در اجرای مواد (8) و (58) قانون محاسبات عمومی کشور، انواع دیون بلامحل و نحوه رسیدگی و اعلام موافقت وزارت امور اقتصادی و دارایی با پرداخت دیون مذکور ابلاغ گردیده که در ادامه به جزییاتی از این دستور العمل پرداخته می شود:

دستورالعمل اجرایی انواع دیون بلامحل

 

مورخ 21 تیر 67

 

1 انواع دیون بلامحل

 انواع دیون بلامحل موضوع ماده (8) قانون محاسبات عمومی کشور که در اجرای ماده (58) قانون مذکور با موافقت وزارت امور اقتصادی و دارایی حسب مورد از محل اعتبار جاری دیون بلامحل مندرج در بودجه و یا موافقت نامه شرح فعالیت  وزارتخانه ها ومؤسسات دولتی و دستگاه های اجرایی محلی قابل پرداخت می باشد به شرح زیر است:

الف – وجوه محکوم به دولت در مورد احکام قطعی دادگاه ها و اوراق لازم الاجرای ثبتی و دفاتر اسناد رسمی و یا اجرای دادگاه ها و سایر مراجع قانونی موضوع قانون نحوه پرداخت محکوم به دولت و عدم تأمین و توقیف اموال دولتی مصوب 15 آبان 1365.

ب – انواع بدهی به وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی و شرکت های دولتی بابت خدمات انجام شده مانند حق اشتراک و بهای آب و برق مصرفی و هزینه های مخابرات، پست و هزینه های مشابه که خارج از اختیار دستگاه اجرایی زاید بر اعتبار مصوب ایجاد شده باشد.

ج – 1 – دیون مربوط به هزینه های پرسنلی از قبیل ترفیع و ارتقاء گروه، حق عائله مندی، کمک های غیر نقدی و سایر هزینه های پرسنلی که بر اثر تصویب و اجرای قوانین و مقررات قانونی خارج از اختیار دستگاه اجرایی زاید بر اعتبارات مصوب مربوط ایجاد شده و یا اعتباری برای آنها منظور نگردیده مشروط بر آنکه پرداخت آن موکول به وجود اعتبار نشده باشد.

ج –2 – دیون مربوط به فوق العاده روزانه مأموریت و هزینه سفر افراد و یا واحدهای نظامی و انتظامی و قضایی و امنیتی که در ارتباط با حوادث اضطراری و ناگهانی نظیر جنگ، شورش و یا مسائل مهم و حائز فوریت  قضایی و امنیتی به مأموریت اعزام و یا مأموریت آن ها تمدید می گردد.

ج3 – دیون مربوط به هزینه های درمانی و بهداشتی دستگاه های مسئول بهداشت و درمان ناشی ازافزایش غیرقابل پیش بینی بیماران به علت حوادث مهم و ناگهانی ازقبیل شیوع بیماری های همه گیر، وقوع سیل و زلزله و جنگ و آتش سوزی.

ج –4 – دیون مربوط به پاداش پایان سال کارکنان دولت که به موجب تصویب نامه هیأت وزیران به استناد قوانین استخدامی به طورعمومی برقرار گردیده و مشروط بر آنکه پرداخت آن منوط به وجود اعتبار نشده باشد.

ج –5 – سایر بدهی های موضوع بند (ج) ماده (8) قانون محاسبات عمومی کشور که علاوه بر موارد فوق خارج از اختیار دستگاه های اجرایی، زاید بر اعتبارات مصوب ایجاد شده و یا اعتباری برای آن ها منظور نشده باشد به شرط انطباق با مفاد ماده (8) مذکور، حسب مورد بنا به پیشنهاد دستگاه اجرایی مربوط و موافقت وزارت امور اقتصادی و دارایی.

 

2 – مرجع و نحوه رسیدگی به دیون بلامحل در مرکز

الف – به منظوررسیدگی به دیون بلامحل وزارتخانه ها ومؤسسات دولتی در مرکز از نظر انطباق دیون مذکور با مفاد ماده (8) قانون محاسبات عمومی کشور و این دستورالعمل کمیسیون سه نفره ای تحت عنوان «کمیسیون رسیدگی به دیون بلامحل» در وزارت امور اقتصادی و دارایی (اداره کل نظارت بر اجرای بودجه) با شرکت نمایندگان ادارات کل نظارت براجرای بودجه و امور ذیحسابی ها و نظارت مالی و خزانه تشکیل می گردد. نمایندگان مزبور بنا به پیشنهاد مدیران کل ادارات مربوط و حکم معاون هزینه و خزانه دار کل کشور تعیین خواهند شد.

ب – وزارت امور اقتصادی و دارایی (معاونت هزینه و خزانه داری کل کشور) همه ساله تا پایان خرداد ماه برنامه زمان بندی شده رسیدگی به دیون بلامحل موضوع این دستورالعمل را تنظیم و به دستگاه های اجرایی ذیربط اعلام خواهد نمود.

ج – وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی مستقر در مرکز موظفند فهرست دیون بلامحل مشمول این دستورالعمل را به استثنای موارد موضوع بند (هـ) ردیف (2) این دستورالعمل با درنظر گرفتن اعتبار جاری مصوب مربوط و صورت ریزی که مبنای پیش بینی و تصویب اعتبار مذکور بوده است، در چهار نسخه تنظیم و پس از امضا وزیر یا رئیس مؤسسه مربوط و یا مقام مجاز از طرف ایشان و ذیحساب مربوط حداقل یک هفته قبل از موعد مقرردر برنامه زمان بندی شده موضوع بند (ب) فوق همراه با اصل مدارک مورد استناد به وزارت امور اقتصادی و دارایی (اداره کل نظارت بر اجرای بودجه) ارسال دارند تا در کمیسیون رسیدگی به دیون بلامحل مطرح و مورد رسیدگی واقع شود.

د – کمیسیون رسیدگی به دیون بلامحل مکلف است درمواعد مقرردربرنامه زمان بندی شده موضوع بند (ب) ردیف (1) این دستورالعمل به فهرست دیون بلامحل واصله از وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی و مدارک منضم به آن ها با حضور ذیحساب مربوط یا معاون او رسیدگی و نتیجه را ضمن صورت مجلس از طریق اداره کل نظارت بر اجرای بودجه برای اتخاذ تصمیم و اعلام به دستگاه اجرایی ذیربط به معاون هزینه و خزانه دار کل کشور گزارش نماید.

ﻫ –  به منظور ایجاد تسهیل در امر پرداخت دیون بلامحل موافقت می شود وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی دیون بلامحل مشروحه ذیل:

ﻫ 1– – وجوه مربوط به وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی موضوع بند (الف)ردیف(1)این دستورالعمل.

ﻫ 2– – بهای آب و برق مصرفی و هزینه های مخابرات و پست موضوع قسمتی از بند (ب) ردیف (1) این دستور العمل.

ﻫ 3– – دیون مربوط به ترفیع و ارتقاء گروه و حق عائله مندی و کمک های غیر نقدی موضوع قسمتی از بند (ج– 1) ردیف (1) این دستورالعمل.

ﻫ 4– – دیون مربوط به پاداش پایان سال موضوع بند (ج–4) ردیف (1) این دستورالعمل، را که زاید بر اعتبارات جاری مصوب ایجاد شده باشد بدون طرح در کمیسیون رسیدگی به دیون بلامحل با رعایت مقررات قانون محاسبات عمومی کشور و سایر ضوابط مقرر در این دستورالعمل از محل اعتبار جاری مصوب تخصیص یافته دیون بلامحل منظور در بودجه های مربوط پرداخت نمایند. فهرست این قبیل دیون باید با امضاء مشترک وزیر یا رئیس مؤسسه مربوط و یا مقامات مجاز از طرف آن ها و ذیحساب مربوط همراه با درخواست وجه مربوط به خزانه و نسخه ای از فهرست مذکور به اداره کل نظارت بر اجرای بودجه ارسال گردد.

 

3 – مرجع و نحوه رسیدگی به دیون بلامحل در استان ها

الف– در اجرای اصل عدم تمرکز وبه منظور جلوگیری از مکاتبات و صرف وقت اضافی، با توجه به ماده (58) قانون محاسبات عمومی کشور اختیار و مسئولیت رسیدگی و اعلام موافقت با پرداخت دیون بلامحل موضوع ماده (8) قانون مذکور در مورد دستگاه های اجرایی به مدیران کل امور اقتصادی و دارایی استان های مربوط تفویض می گردد که با رعایت کامل مفاد این دستورالعمل و سایر مقررات مربوط اقدام لازم معمول دارند.

ب– کمیسیون رسیدگی به دیون بلامحل در مرکز هر استان با شرکت معاون امور هزینه اداره کل امور اقتصادی و دارایی و ذیحساب اداره کل نامبرده و یک نفرعضو واجد صلاحیت دیگر به انتخاب مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان مربوط تشکیل خواهد شد.

ج– اداره کل امور اقتصادی و دارایی هر استان همه ساله تا پایان خرداد ماه برنامه  زمان بندی شده رسیدگی به دیون بلامحل دستگاه های اجرایی محلی تابع نظام بودجه استانی و مؤسسات دولتی مستقر در مرکز و شهرستان های استان مربوط را تنظیم و به دستگاه های اجرایی ذیربط اعلام خواهد نمود.

د– دستگاه های اجرایی محلی تابع نظام بودجه استانی و مؤسسات دولتی مستقر در مراکز استان ها و شهرستان ها مکلف اند فهرست دیون بلامحل مشمول این دستورالعمل را به استثنای موارد موضوع بند (و) ردیف (3) این دستورالعمل با در نظر گرفتن اعتبار جاری مصوب مربوط و صورت ریزی که مبنای پیش بینی و تصویب اعتبار مذکور بوده و درچهار نسخه تنظیم و پس از امضای بالاترین مقام دستگاه اجرایی مربوط و یا مقام مجاز از طرف ایشان و ذیحساب ذیربط حداقل یک هفته قبل از موعد مقرر در برنامه زمان بـندی شده موضوع بند (ج) ردیف (3) این دستورالعمل همراه با اصل مدارک مورد استناد به اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان ارسال دارند تا در کمیسیون رسیدگی به دیون بلامحل مطرح و مورد رسیدگی واقع شود.

ﻫ – کمیسیون رسیدگی به دیون بلامحل مکلف است درمواعد مقرردربرنامه زمان بندی شده موضوع بند (ج) ردیف (3) این دستورالعمل به فهرست دیون بلامحل واصله از دستگاه های اجرایی تابع نظام بودجه استانی و مؤسسات دولتی مستقر در مرکز شهرستان های استان مربوط و مدارک منضم به آن ها با حضور ذیحساب مربوط یا معاون او رسیدگی و نتیجه را برای اتخاذ تصمیم و اعلام به دستگاه اجرایی ذیربط به مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان مربوط گزارش نمایند.

و– به منظور ایجاد تسهیلات درامرپرداخت دیون بلامحل موافقت می شود دستگاه های اجرایی محلی تابع بودجه استانی و مؤسسات دولتی مستقر در مراکز استان ها و شهرستان ها دیون بلامحل مشروحه ذیل را:

و–1– وجوه مربوط به محکوم به وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی موضوع بند (الف) ردیف (1) این دستورالعمل.

و–2– بهای آب و برق مصرفی و هزینه های مخابرات و پست موضوع قسمتی از بند (ب) ردیف (1) این دستورالعمل را که زاید براعتبارات جاری مصوب ایجاد شده باشد بدون طرح درکمیسیون رسیدگی به دیون بلامحل با رعایت مقررات قانون محاسبات عمومی کشور و سایر ضوابط مقرردر این دستورالعمل از محل اعتبارات جاری مصوب تخصیص یافته دیون بلامحل منظور در بودجه های مربوط پرداخت نمایند. فهرست این قبیل دیون باید با امضای مشترک بالاترین مقام دستگاه اجرایی یا رئیس مؤسسه مربوط و یا مقامات مجاز از طرف آن ها وذیحساب ذیربط همراه با درخواست وجه حسب مورد به خزانه یا نمایندگی دراستان مربوط و نسخه ای از آن به اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان مربوط ارسال گردد.

 

4 – دیون بلامحل طرح های عمرانی

   دیون بلامحل موضوع ماده (8) قانون محاسبات عمومی کشور که بر اثر اجرای طرح های عمرانی ایجاد می شود با توجه به مفاد قسمت اخیر ماده (58) قانون مذکور با تأیید وزارت برنامه و بودجه از محل اعتبارات عمرانی مربوط قابل پرداخت خواهد بود و فهرست انواع دیون بلامحل موضوع بند (ج) ماده (8) قانون فوق الذکر در مورد طرح های عمرانی متعاقباً از طرف وزارت امور اقتصادی و دارایی تعیین و اعلام خواهد گردید.

 

5 – مقررات متفرقه

الف – پرداخت فوق العاده روزانه مأموریت و هزینه سفر (به استثنای موارد مذکور در بند (ج– 2) ردیف (1) این دستورالعمل) و فوق العاده اضافه کار ساعتی و پاداش (به استثنای مورد مذکور در بند (ج–4) ردیف (1) این دستورالعمل) و اصل حقوق و فوق العاده شغل و همچنین هزینه های مربوط به تهیه لباس جهت تحویل به مستخدمین و هزینه های مربوط به اجرای قراردادها اعم از خرید کالا یا خدمت و هزینه هایی که اصولاً انجام آن ها مشروط به وجود اعتبار است و به طور کلی تعهدات که به طور اختیاری زاید بر اعتبار مصوب و یا بر خلاف مقررات ایجاد شود خارج از شمول مواد (8) و (58) قانون محاسبات عمومی کشور بوده و باید در مورد آن ها بر طبق مفاد مواد (92) و (93) قانون مذکوراز محل اعتبار مواد مربوط همان سال یا سال بعد اقدام شود و به همین جهت این قبیل دیون و تعهدات قابل طرح و پذیرش در کمیسیون رسیدگی به دیون بلامحل موضوع این دستورالعمل نخواهد بود.

ذیحساب موظف است پرداخت هرگونه وجهی درارتباط با مواد (92) و(93) قانون مذکوررا همزمان به وزارت امور اقتصادی و دارایی و دیوان محاسبات کشور گزارش نماید.

ب– رسیدگی های کمیسیون موضوع بند (الف) ردیف (2) و بند (ب) ردیف (3) این دستورالعمل صرفاً ناظر برانطباق نوع دین با مفاد ماده (8) قانون محاسبات کشوروضوابط مقرردراین دستورالعمل بوده و مسئولیت صحت مبلغ دین و محاسبه ریز آن و رعایت سایر مقررات مربوط, براساس قانون محاسبات عمومی حسب مورد بر عهده ذیحساب و دستگاه اجرایی ذیربط خواهد بود.

 

محمد جواد ایروانی

وزیر امور اقتصادی و دارایی

تهیه کننده: حسین حیاتی

 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics