تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

شماره 17579/5048/53 مورخ 28/5/1368

متن دستور العمل اجرائی تبصره یک ماده یک آئین نامه اجرائی ماده 36 قانون محاسبات عمومی کشور مصوب 1/6/1366

«دستور العمل آئین نامه اجرائی ماده (36) قانون محاسبات عمومی کشور »

1- وظایف و اختیاراتی که با توجه به طبع و ماهیت و حجم کار و بعد مسافت واحد مربوط از محل استقرار ذیحساب و سایر عوامل موثر در موضوع از طرف ذیحساب به عامل ذیحساب کلاً یا بعضاً قابل تفویض است بشرح زیر می باشد:

الف- اداره امور مالی و محاسباتی و تهیه و تنظیم دفاتر و صورتحسابها بر طبق ضوابط و مقررات و ارائه بموقع آنها به ذیحساب ذیربط .

ب- حفظ اسناد و دفار مالی .

ج نگاهداری و تحویل و تحول وجوه نقدینه ها و اوراق بهادار و همچنین انجام امور سپرده ها بر طبق مقررات مربوط.

د- نگاهداری حساب اموال دولتی و نظارت بر اموال مذکور .

هـ - تامین اعتبار در حدود اعتباراتی که از طرف دستگاه اجرائی تعیین و توسط ذیحساب ابلاغ می گردد پس از تطبیق با قوانین و مقررات مربوط .

و- پرداخت هزینه ها در حدود اعتبارات ابلاغی پس از طی مراحل تشخیص و تامین اعتبار و تعهد و تسجیل و حواله و تطبیق آن با قوانین و مقررات مربوط .

ز- پرداخت علی الحساب و پیش پرداخت و واگذاری تنخواه گردان براساس اعتبارات ابلاغی پس از تطبیق با قوانین و مقررات با رعایت دستورالعمل های مربوط و مراقبت در واریز بموقع آنها .

ح­ نظارت بر وصول و ایصال درآمدها و مطالبات واحد مربوط و نیز وصول و ارسال مالیاتهای تکلیفی و سایر کسور قانونی در موعد مقرر.

ط وظایف و مسئولیتهای دیگری که طبق قوانین و مقررات قابل تفویض باشد .

تذکر (1) آن تعداد از وظایف مذکور در این بند که تفویض آن در هر مورد ضرورت پیدا می کند و همچنین حدود و میزان آن باید در حکم تفویض اختیار صادره از طرف ذیحساب صراحتاً تعیین و به عامل ذیحساب و واحد مربوط ابلاغ گردد .

تذکر (2) -  وظایف ذیحساب موضوع ماده (91) قانون محاسبات عمومی کشور صرفاً‌به عاملین ذیحساب که در خارج از شهر محل استقرار ذیحساب مستقر باشند با رعایت ردیف (ح) از بند (3) این دستورالعمل قابل تفویض خواهد بود. در صورت تفویض وظایف مذکور چنانچه عامل ذیحساب انجام خرجی را بر خلاف قانون و مقررات تشخیص دهد با رعایت تشریفاتی که در ماده (91) قانون مذکور مقرر شده است نسبت به پرداخت وجه سند هزینه اقدام و مراتب را همراه دستور کتبی متضمن قبول مسئولیت دستور دهنده خرج و ذکر مستندات قانونی مربوط جهت اقدامات بعدی به ذیحساب اعلام خواهد نمود .

تذکر (3)- یک نسخه از حکم مربوط به تفویض اختیار همراه با تصویر حکم انتصاب عامل ذیحساب توسط ذیحساب حسب مورد در مرکز، برای وزارت امور اقتصادی و دارائی و اداره کل امور ذیحسابیها و نظارت مالی، و در استانها برای اداره کل امور اقتصادی و دارائی استان مربوط ارسال خواهد شد .

2- عامل ذیحساب مکلف است در تهیه و تنظیم دفاتر و صورتحسابهای واحد مربوط براساس دستور العمل نگهداری حسابهای دولتی که متناسب با حجم فعالیت واحد تحت سرپرستی توسط ذیحساب تعیین می گردد. بنحوی اقدام نماید که با توجه به مهلت های مقرر در ماده (95) قانون مذکور ضمن ارسال اسناد هزینه حاصل فعالیتهای مالی واحد ذیربط در حسابهای ماهانه و نهائی ذیحسابی منظور و یا تلفیق گردد .

تذکر اسناد و صورتحسابهای تنظیمی توسط عامل ذیحساب بایستی به امضای مقامات مجاز واحد مربوط و عامل ذیحساب رسیده باشد .

3- وظایف و اختیارات مشروحه زیر از طرف ذیحساب به عامل ذیحساب قابل تفویض نمی باشد.

الف درخواست تنخواه گردان حسابداری از خزانه یا نمایندگی خزانه .

ب- درخواست وجه از خزانه یا نمایندگی خزانه .

ج تامین اعتبار برای گشایش اعتبار اسنادی .

د- امضای نهائی صورتهای مالی ذیحسابی .

هـ - افتتاح حسابهای بانکی مورد نیاز دستگاه اجرائی .

و تائید عامل ذیحساب و امین اموال .

ز شرکت در جلسات ترک مناقصه و مزایده (به استثنای مواردی که در قانون اجازه داده شده )

ح گزارش به وزارت امور اقتصادی و دارائی و دیوان محاسبات کشور موضوع ماده (91) قانون محاسبات عمومی کشور .

 

 

شماره 42238/5670/53 مورخ 24/7/1380

 

دستور العمل اجرائی ماده (3) آئین نامه اجرائی

ماده 36 قانون محاسبات عمومی کشور موضوع تصویبنامه

شماره 81278/ت809 هـ مورخ 17/11/1367 هیات محترم وزیران

 

در مواقعی که بموجب احکام صادره عاملین ذیحساب تغییر کنند و یا به هر عنوان سمت عاملیت ذیحساب از آنان سلب شود، عاملین قبلی و بعدی مکلفند سوابق فعالیتهای مالی مربوط را با حضور ذیحساب و یا نماینده او با تنظیم صورتمجلس به ترتیب زیر تحویل و تحول نمایند .

1- بمنظور عدم وقفه در اجرای فعالیتهای مالی عاملیت ذیحسابی، عامل ذیحساب قبلی مکلف است ترتیبی اتخاذ نماید که در روز اول اشتغال عامل ذیحساب بعدی، مدارک و صورتهای زیر را مطابق با فرمهای مربوط در سه نسخه تهیه و پس از تکمیل و امضاء نسبت به تنظیم صورتمجلس تحویل و تحول با حضور و امضاء ذیحساب و یا نماینده وی اقدام نماید این صورتمجلس و فرمهای مزبور بایستی علاوه بر امضاهای مذکور به امضای رئیس واحد ذیربط و یا مقام مجاز از طرف ایشان و عامل ذیحساب تحویل گیرنده برسد .

1-1- فهرست کلیه حسابهای بانکی با استفاده از فرم شماره یک شامل حسابهای قابل برداشت و حسابهای غیر قابل برداشت منضم به تائیدیه بانک مانده موجودی حسابهای مذکور در تاریخ تحویل و تحول حاوی اطلاعات لازم در خصوص عناوین و شماره حساب بانکی، مبلغ موجودی (منطبق با مبلغ تائید شده توسط بانک ذیربط) و شماره و تاریخ تائیدیه مورد اشاره ، تعداد دسته چکها و چکهای نانویس با ذکر شماره مسلسل آنها، شماره و تاریخ آخرین چک صادره از هر یک از دسته چکها .

2-1- فهرست ضمانتنامه های بانکی و سایر تضمینها با استفاده از فرم شماره دو حاوی اطلاعات لازم در خصوص عنوان تضمین، نوع تضمین، نام تضمین دهنده، تاریخ اخذ تضمین، مبلغ تضمین، شماره و تاریخ قرارداد مربوط، تاریخ انقضای تضیمن و تاریخ آخرین تمدید ضمانتنامه ها.

قابل ذکر است در مواردیکه ضمانتنامه های بانکی و سایر تضمین ها از حجم قابل ملاحظه ای برخوردار است و تهیه فهرست آنها مستلزم صرف وقت زیاد می گردد، مشروط بر آنکه تضمین های مذکور در دفتر ثبت شده باشد، تحویل و تحول تضمینها پس از اعمال کنترلهای لازم با امضاء ذیل دفتر مزبور توسط عاملین قبلی و بعدی و ذیحساب و یا نماینده وی انجام و مراتب در صورتمجلس تحویل و تحول درج خواهد شد .

3-1- فهرست کلیه دفاتر مورد عمل عامل ذیحساب حاوی عنوان و تعداد هر یک از آنها با استفاده از فرم شماره سه تهیه و ذیل آخرین ثبت دفاتر مذکور توسط عاملین قبلی و بعدی و ذیحساب و یا نماینده او امضاء خواهد شد .

4-1- فهرست سوابق کسری احتمالی در ابوابجمعی عامل ذیحساب با ذکر آخرین پی گیری و اقدام بعمل آمده نسبت به آن .

2- عامل ذیحساب بعدی مکلف است حداکثر ظرف مدت بیست روز از تاریخ اشتغال نسبت به تهیه صورتهای مشروحه زیر در سه نسخه اقدام نماید .

1-2- صورت ریز مانده انواع پیش پرداخت ، به تفکیک جاری و سنواتی حاوی اطلاعات لازم در مورد گیرندگان پیش پرداخت، تاریخ پرداخت و مبلغ پیش پرداخت و موضوع پرداخت.

2-2- صورت ریز مانده انواع علی الحساب، به تفکیک جاری و سنواتی با درج اطلاعات مربوط به گیرندگان علی الحساب، تاریخ پرداخت، مبلغ علی الحساب و موضوع علی الحساب.

3-2- صورت ریز مانده تنخواه گردان واگذاری به کارپردازان و سایر مامورینی که براساس مقررات مربوط تنخواه نقدی دریافت داشته اند .

4-2- سایر صورتهای مالی منضم به صورتمجلس تحویل و تحول :

1-4-2- صورت مغایرت بانکی برای کلیه حسابهای بانکی مندرج در فرم شماره یک (موضوع بند 1-1)، حاوی اطلاعات مربوط به مانده دفتری، مانده مورد گواهی بانک، مشخصات کامل اقلام باز شامل چکهای معوق، وجوه بین راهی و غیره .

2-4-2- صورت مغایرت بانکی بایستی منضم به گواهی بانک دال بر موجودی هر یک از حسابهای بانکی باشد .

3-4-2- صورت وضعیت گردش تمبر و سایر اوراق بهاداریکه حسب وظایف تفویض شده از سوی ذیحساب، در اختیار عامل ذیحساب قبلی قرار گرفته است .

4-4-2- صورت ریز سپرده های دریافتی، بهمراه تائیدیه سپرده های مذکور متمرکز در حساب خزانه و یا خزانه معین استان به تاریخ تحویل و تحول .

5-4-2- صورتحساب دریافت پرداخت و یا تراز عملیات دفتر کل بتاریخ تحویل و تحول

3- عامل ذیحساب تحویل گیرنده موظف است قبل از انقضای موعد تعیین شده، صورتهای مالی و مدارک (موضوع بند 2 ) این دستور العمل را تکمیل و امضاء نموده و پس از امضای رئیس واحد مربوط و ذیحساب و یا نماینده آنان همراه صورتهای مالی (موضوع بند 1) به ترتیب نسخه اول به ذیحساب، نسخه دوم را به عامل ذیحساب تحویل دهنده تسلیم و نسخه سوم را بعنوان سابقه نزد عامل ذیحساب تحویل گیرنده ضبط گردد.

4- در مواردیکه عامل ذیحساب تحویل دهنده از تحویل و تحول ابوابجمعی خود استنکاف نماید و یا به هر علتی شرکت او در امر تحویل و تحول میسر نگردد وفق مقررات تبصره یک ماده (3) آئین نامه صدرالذکر اقدام خواهد شد.

5- در صورتیکه به تشخیص ذیحساب، عامل ذیحساب تحویل گیرنده نسبت به انجام تکالیف مذکور اقدام ننماید با وی برابر مقررات مربوط رفتار خواهد شد .

6- چنانچه عاملین قبلی و بعدی ذیحساب موفق به تنظیم قسمتی از صورتهای (موضوع بندهای 1 و 2) این دستورالعلل نگردند، موظفند مراتب را به ذیحساب و رئیس واحد مربوط و یا نمایندگان آنان گزارش نموده تا حسب مورد نسبت به راهنمائی و رفع موانع تنظیم صورتهای مالی مورد بحث اقدام و در صورت مشاهده تخلف مراتب را به مرجع قانونی ذیربط گزارش و پی گیری گردد .

7- در صورتیکه پس از تغییر سمت عامل ذیحساب قبلی، انتصاب عامل ذیحساب جدید بفوریت مقدور نباشد و یا ضرورت نداشته باشد، تحویل و تحول موضوع این ماده بین عامل ذیحساب قبلی و ذیحساب و یا نماینده او انجام خواهد شد .

 

تهیه کننده: حسین حیاتی

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics