تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

اهم ویژگی­های یک فرضیه خوب را می­توان به شرح زیر برشمرد:

 

 

1- فرضیه باید قدرت تبیین حقایق را داشته باشد؛ یعنی به گونه­ای ساخته شود که واقعیت مسئله یا متغیر یا روابط مورد مطالعه را منعکس کند و بتوان بر اساس آن اطلاعات را گردآوری کرد و مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

 

 

2- فرضیه باید بتواند پاسخ مسئله تحقیق را بدهد؛ یعنی آنچنان با مسئله تحقیق مرتبط باشد که اطلاعات گردآوری شده پس از تجزیه و تحلیل، پاسخ­گوی حل مسئله و قابل استفاده باشد.

 

 

3- فرضیه باید قابلیت حذف حقایق نامرتبط با مسئلۀ تحقیق را داشته باشد؛ یعنی باعث پرداختن به کشف حقایقی شود که در چارچوب مسئلۀ تحقیق وجود دارند. ضمناً، حدود آن باید طوری باشد که با مسائل و فرضیه­ های دیگر تداخل نکند.

 

 

4-فرضیه باید شفاف، ساده و قابل­ فهم باشد؛ بنابراین محقق باید از به کار بردن عبارات مبهم، طولانی و دو پهلو در آن خودداری کند.

 

 

5- فرضیه باید قابلیت آزمون را داشته باشد؛ یعنی مفاهیم و متغیرهای مطرح شده در فرضیه قابل تبدیل به تعاریف عملیاتی و واجد معرف­ ها و شاخص ­هایی برای ارزیابی و سنجش باشند تا بتوان با وسایل و امکانات موجود آن را مورد آزمایش قرار داد.

 

 

6- فرضیه نباید با حقایق و قوانین مسلم و اصول علمی تأیید شده و پذیرفته شده مغایرت داشته باشد.

 

 

7- فرضیه نباید از واژه­ ها و مفاهیم ارزشی استفاده کند، بلکه باید ناظر بر واقعیت و حقیقتی باشد که محقق قصد کشف آن را دارد؛ مثلاً باید در تدوین فرضیه از عباراتی نظیر ایده ­آل است، بسیار خوب است پرهیز شود.

 

 

8-فرضیه باید به مطالعه و پژوهش جهت بدهد و راهنمای فعالیت های محقق باشد.

 

 

9- فرضیه باید به صورت جملۀ خبری باشد تا از نحوۀ ارتبای متغیرها خبر بدهد.

 

 

10-در یک فرضیه خوب اصطلاحات و واژه­ های اختصاصی تعریف می­شوند؛ یعنی اگر محقق ناگزیر از کاربرد واژه­ ها و اصطلاحاتی است که برای دیگر افراد مفهوم و مأنوس نیست، باید آنها را تعریف کند.

 

 

11-فرضیه­ ها با توجه به چارچوب نظری تحقیق تدوین می­شوند؛ بنابراین تعداد ابعاد و رابطه­ های موجود در چارچوب نظری می­تواند ملاک عمل برای تعداد فرضیه ­ها باشد.

 

 

12- فرضیه­ ها باید مختص مسئلۀ تحقیق باشند؛ بنابراین از تدوین فرضیه ­های عام و غیرقابل حمل بر مصداق خاصمورد تحقیق باید پرهیز شود؛ زیرا فرضیه قابلیت آزمایش داشتن را از دست می­دهد.

 

 

13-باید بین فرضیه­ ها و سؤال­های ویژه یا فرعی تحقیق تناظر صوری و محتوایی وجود داشته باشد؛ زیرا تعداد و نوع سؤال­های فرعی و فرضیه­ ها برخاسته از چارچوب نظری تحقیق است، پس باید بین آنها ارتباط منطقی وجود داشته باشد.

 

 

منظور از تناظر صوری این است که اولاً به تعداد سؤال­های فرعی فرضیه تدوین شود و ثانیاً هر فرضیه در مقابل سؤال مربوط به آن قرار گیرد. منظور از تناسب و تناظر محتوایی این است که معنا و مفهوم هر فرضیه با معنا و مفهوم سؤال مربوط به آن تناسب داشته باشد؛ به عبارت دیگر، فرضیه و سؤال به لحاظ محتوایی با هم ارتباط منطقی داشته باشند.

 

 

منبع:

ایران پژوهان

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

masoud sadeghi |   1395/10/05 14:20:22   |
2     2
متن کامل می باشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رضایی |   1395/10/08 00:26:49   |
3     0
فرضیات تحقیق را می توان به سه دسته رده بندی کرد:






1- فرضیات توصیفی


فرضیات توصیفی در پایان نامه کارشناسی ارشد بیانگر ویژگی ها و صفات اشیاء و اشخاص، پدیده ها و موقعیت هایی هستند که آن صفات و پدیده ها را توضیح می دهند. در فرضیات توصیفی معمولا از عبارات: چیست؟ چگونه؟ و چه می باشد؟ استفاده می شود و اگر از این عبارات نیز استفاده نشود به شکل ضمنی این عبارات از آن استنباط می شود.


2- فرضیات رابطه ای


در این نوع از فرضیات، چگونگی رابطه ی بین متغیر ها ( دو یا چند متغیر ) مدنظر است به این ترتیب که پژوهشگر رابطه ی علت و معلولی بین متغیر ها را کشف و بررسی می کند.


3- فرضیات تفاوتی


در این نوع از فرضیات، پژوهشگر به دنبال تفاوت هایی است که بر اثر تاثیر چند متغیر بر متغیر یا متغیر های دیگر می گذارد.

لازم به ذکر است که در موضوع رساله یا موضوع پایان نامه لازم نیست که تمامی متغییر ها ذکر شود و تنها به شکل کلی به آن ها اشاره می شود.


انواع فرضیه


در یک طبقه بندی کلی، فرضیه به دو دسته تقسیم می شود:

الف) فرضیۀ تحقیقی

ب) فرضیۀ آماری.


الف) فرضیۀ تحقیقی


فرضیات تحقیقی رابطه ی بین متغیرها را توصیف می کنند و راه حلی پیشنهاد می کند.


فرضیات تحقیقی خود به دودسته تقسیم می شوند:
1- فرضیات جهت دار: در این نوع از فرضیات تحقیقی، تاثیر متغیر مستقل بر متغیر وابسته مشخص می شود. معمولا اگر پژوهشگری برای پیش بینی یک ارتباط دلایل مشخصی داشته باشد از این فرضیه استفاده می کند. مثلا پایان نامه حقوق
2- فرضیات بدون جهت: اگر روابط بین متغیرها مشخص نباشد از فرضیات بدون جهت استفاده می شود.
برای فرضیات جهت دار از آزمون آماری یک دامنه و فرضیات بدون جهت از آزمون آماری دو دامنه استفاده می شود. معمولا پایان نامه صنایع،پایان نامه مدیریت و ... .
در استفاده از فرضیات جهت دار، معمولا از اصطلاحات مثبت یا منفی و کمتر از یا بیشتر از برای نشان دادن جهت و سمت و سوی روابط بین متغیرها استفاده می شود.


معمولا در مواردی که قبلا هیچ مطالعه ای روی روابط متغیر ها صورت نگرفته یا یافته های قبلی نتایج متضاد و غیر قابل استنادی را نشان می دهند بهتر است از فرضیات بدون جهت استفاده شود چرا که هیچ مبنایی برای نشان دادن جهت فرضیه ها وجود ندارد.
ادبیات تحقیق و تجارب علمی و عملی محقق در نگارش پایان نامه و پروپوزال معمولا جهت فرضیه هارا مشخص می کند. اگر محققی در جهت ارضای حس کنجکاوی خود باشد یا هدف، کشف روابط بین متغیرها باشد، بهتر است از فرضیه های بدون جهت استفاده کند. در این فرضیات اصل بر درستی فرض صفر گذاشته می شود. در علوم رفتاری بیشتر از این نوع فرضیات استفاده می شود.



ب) فرضیۀ آماری


فرضیات آماری معمولا به شکل پارامترها و نمادهای آماری نوشته می شوند و هدف از آنها این است که محقق را به سمت انتخاب بهترین آزمون آماری هدایت کند. در واقع فرضیات آماری از پارامترهای یک جامعه در پایان نامه، یک بیان مقداری ارائه می هند.


فرضیات آماری به دو دسته تقسیم می شوند:
1- فرض صفر: که با حرف H نشان داده می شود. مبنای ریاضی این فرضیه برهان خلف است. به کمک این فرضیه، محقق قادر خواهد بود فرضیه ی تحقیق را ارزشیابی کند. این فرضیه نشان دهنده ی وجود عدم تفاوت است. فرضیه صفر نشان می دهد که یک رابطه ی دقیق و قطعی بین دو متغیر وجود دارد. در اصل این فرض بیان می کند که هم بستگی بین دو متغیر صفر است و به معنای دیگر تفاوت بین میانگین ها مساوی صفر است پس هیچ رابطه ای بین متغیرهای پایان نامه وجود ندارد و هیچ تفاوت معنی داری بین آنها وجود ندارد. در فرضیه صفر، همواره فرض می کنیم هرگونه تفاوت بین متغیرها به واسطه ی خطاها و نوسانات نمونه گیری تصادفی است و نه به دلیل تفاوت واقعی بین متغیرها.
در تنظیم فرضیه صفر باید توجه داشت که بتوان برای رد احتمالی مورد آزمون قرارداد و بعد از رد آن، فرضیه های مقابل را می توان آزمود و تائید کرد.
2- فرض خلاف: که با حرف H1 یا H8 نشان داده می شود. برای تدوین فرض خلاف غالبه از فرضیه های تحقیقی استفاده می شود.
از آنجائیکه فرض خلاف معمولا انتظار محقق درباره ی نتایج تحقیق را نشان می دهد به همین دلیل، کاملا منطبق بر فرضیه های تحقیقی است. فرض خلاف معمولا آرزوی محقق برای پژوهش درباره ی آن است. فرض صفر و خلاف نباید باهم هیچ تداخلی داشته باشند.

*ویژگی¬های یک فرضیه خوب
1- در پایان نامه نویسی فرضیات باید بیانگر حقایق باشند و به گونه ای تنظیم شوند که واقعیات مسائل و متغیر ها را به خوبی منعکس کرده تا بتوان به کمک آنها اطلاعات مورد نیاز را جمع آوری و تجزیه و تحلیل کرد.
2- فرضیه و مسئله تحقیق باید کاملا به هم مرتبط باشند طوریکه پس از جمع آوری داده ها و تجزیه و تحلیل آنها، مسئله ی مورد نظر را پاسخ گفته و حل کند.
3- فرضیه باید طوری تنظیم شود که حقایق نامرتبط را حذف کرده و حقایقی را که در چهارچوب مسئله ی تحقیق است آشکار کند و هم چنین نباید در تداخل با فرضیات دیگر باشد.
4- فرضیات باید کوتاه، ساده و واضح باشند و از به کار بردن کلمات مبهم و جملات طولانی باید پرهیز کرد.
5- فرضیات باید قابل آزمودن باشند، یعنی از متغیرهایی در آنها استفاده شود که بتوان با معیارها و شاخص های سنجش و ارزیابی و امکانات موجود، آنها را مورد آزمون قرار داد.
6- فرضیات نباید با اصول علمی اثبات شده و حقایق مسلم مغایر باشد.
7- در تدوین فرضیا ت نباید از واژه های ارزشی مثل ایده آل است یا بسیار خوب است استفاده کد بلکه لازم است حقایقی را که پژوهشگر تصمیم به کشف آنها دارد مطرح کرد.
8- فرضیه باید در جهت پژوهش و پایان نامه ارشد یا رساله دکترا مورد نظر تدوین شود و به فعالیت های محقق جهت دهد.
9- .....
منابع : /www.linkedin.com
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حضرتی |   1395/10/11 14:34:30   |
0     0
باسلام بهتر است کامنتها کوتاه و جدید باشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
افسانه زارعی |   1395/10/25 16:50:34   |
1     0
بسیار عالی بیان شده بود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نجمی |   1395/10/27 09:05:05   |
1     0
فرضیات توصیفی در پایان نامه کارشناسی ارشد بیانگر ویژگی ها و صفات اشیاء و اشخاص، پدیده ها و موقعیت هایی هستند که آن صفات و پدیده ها را توضیح می دهند. در فرضیات توصیفی معمولا از عبارات: چیست؟ چگونه؟ و چه می باشد؟ استفاده می شود و اگر از این عبارات نیز استفاده نشود به شکل ضمنی این عبارات از آن استنباط می شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مریم سرافراز |   1395/10/27 15:55:01   |
1     0
فرضیه باید قابلیت آزمون را داشته باشد؛ یعنی مفاهیم و متغیرهای مطرح شده در فرضیه قابل تبدیل به تعاریف عملیاتی و واجد معرف­ ها و شاخص ­هایی برای ارزیابی و سنجش باشند تا بتوان با وسایل و امکانات موجود آن را مورد آزمایش قرار داد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نوشین دینیاریان |   1395/10/27 19:32:48   |
0     1
بعضی متغیرها یا رابطه ها در فرضیه ها هستند که شناخته شده اند اما برای تکمیل و نظام بخشیدن به توجیه ، موارد دیگری نیز وجود دارد که باید اختراع یا کشف شوند .فرضیه ها می توانند از طریق ربط منطقی حقایق شناخته شده به حدس های هوشمندانه در مورد متغیرها یا رابطه های ناشناخته ، دانش ما را توسعه بخشند .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نگار بقایی |   1395/10/27 19:33:46   |
0     1
حافظ نیا ( 1377: 91) معتقد است : « فرضیه عبارت است از حدس یا گمان اندیشمندانه درباره ماهیت ، چگونگی و روابط بین پدیده ها ، اشیاء و متغیرها ، که محقق را در تشخیص نزدیک ترین و محتمل ترین راه برای کشف مجهول کمک می نماید .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نفیسه شعله ور |   1395/10/27 22:48:17   |
0     0
دکتر مومنی ویژگی های زیر را برای فرضیه بیان میکند:
فرضیه باید واضح و بدون ابهام باشد، قابل تبیین باشد، بیان کننده رابطه مورد انتظار بین متغیر ها باشد، قابل آزمون باشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
صدیقه شکران |   1395/10/28 01:50:35   |
0     1
منظور از تناظر صوری این است که اولاً به تعداد سؤال­های فرعی فرضیه تدوین شود و ثانیاً هر فرضیه در مقابل سؤال مربوط به آن قرار گیرد. منظور از تناسب و تناظر محتوایی این است که معنا و مفهوم هر فرضیه با معنا و مفهوم سؤال مربوط به آن تناسب داشته باشد؛ به عبارت دیگر، فرضیه و سؤال به لحاظ محتوایی با هم ارتباط منطقی داشته باشند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
عاطفه صابر |   1395/10/28 14:53:01   |
0     0
فرضیه باید قدرت تبیین حقایق را داشته باشد؛ یعنی به گونه­ای ساخته شود که واقعیت مسئله یا متغیر یا روابط مورد مطالعه را منعکس کند و بتوان بر اساس آن اطلاعات را گردآوری کرد و مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد خالق |   1395/10/28 22:45:41   |
0     0
فرضیات تحقیقی خود به دودسته تقسیم می شوند:
1- فرضیات جهت دار: در این نوع از فرضیات تحقیقی، تاثیر متغیر مستقل بر متغیر وابسته مشخص می شود. معمولا اگر پژوهشگری برای پیش بینی یک ارتباط دلایل مشخصی داشته باشد از این فرضیه استفاده می کند. مثلا پایان نامه حقوق
2- فرضیات بدون جهت: اگر روابط بین متغیرها مشخص نباشد از فرضیات بدون جهت استفاده می شود.
برای فرضیات جهت دار از آزمون آماری یک دامنه و فرضیات بدون جهت از آزمون آماری دو دامنه استفاده می شود. معمولا پایان نامه صنایع،پایان نامه مدیریت و ... .
در استفاده از فرضیات جهت دار، معمولا از اصطلاحات مثبت یا منفی و کمتر از یا بیشتر از برای نشان دادن جهت و سمت و سوی روابط بین متغیرها استفاده می شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجیدی نژاد |   1395/10/29 09:52:10   |
0     0
فرضیه­ ها با توجه به چارچوب نظری تحقیق تدوین می­شوند؛ بنابراین تعداد ابعاد و رابطه­ های موجود در چارچوب نظری می­تواند ملاک عمل برای تعداد فرضیه ­ها باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نغمه |   1395/11/02 15:43:49   |
0     0
اهم ویژگی­های یک فرضیه خوب:1)فرضیه باید قدرت تبیین حقایق را داشته باشد؛ یعنی به گونه­ای ساخته شود که واقعیت مسئله یا متغیر یا روابط مورد مطالعه را منعکس کند و بتوان بر اساس آن اطلاعات را گردآوری کرد و مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.2)فرضیه باید بتواند پاسخ مسئله تحقیق را بدهد؛ یعنی آنچنان با مسئله تحقیق مرتبط باشد که اطلاعات گردآوری شده پس از تجزیه و تحلیل، پاسخ­گوی حل مسئله و قابل استفاده باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
عربیان |   1395/11/03 00:10:25   |
0     0
بعضی متغیرها یا رابطه ها در فرضیه ها هستند که شناخته شده اند اما برای تکمیل و نظام بخشیدن به توجیه ، موارد دیگری نیز وجود دارد که باید اختراع یا کشف شوند .فرضیه ها می توانند از طریق ربط منطقی حقایق شناخته شده به حدس های هوشمندانه در مورد متغیرها یا رابطه های ناشناخته ، دانش ما را توسعه بخشند .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه زارع احمدآبادی |   1395/11/06 10:50:23   |
0     0
فرضیه­ ها باید مختص مسئلۀ تحقیق باشند؛ بنابراین از تدوین فرضیه ­های عام و غیرقابل حمل بر مصداق خاصمورد تحقیق باید پرهیز شود؛ زیرا فرضیه قابلیت آزمایش داشتن را از دست می­دهد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه زارع احمدآبادی |   1395/11/06 10:51:33   |
0     0
فرضیه ها را بر دو اساس زیر می توان تدوین کرد:
1. مفاهیم و یا نظریه های مرتبط با مسأله.
2. مشاهده های تجربی ناشی از تحقیقات قبلی.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Fereshte Montazeri |   1396/03/28 11:58:34   |
1     0
هر تحقیقی نیازمند فرضیه نویسی نیست. با این وجود در هر مطالعه شما با یکی از این دو حالت سروکار دارید: بررسی وضعیت یک پدیده خاص یا بررسی رابطه میان دو یا چند پدیده. در حالت نخست که شما یک پدیده را بررسی می کنید نوشتن فرضیه بسیار ساده است. فرضیه اصلی شما پیرامون همان سازه اصلی است که مطرح کرده اید و فرضیه های فرعی نیز بر ابعاد آن سازه اصلی دلالت دارد. برای مثال شما می خواهید در زمینه سنجش موفقیت عملکرد هوش تجاری در سازمان مطالعه کنید. سازه اصلی مطالعه هوش تجاری است و براساس ادبیات پژوهش ابعاد موفقیت هوش تجاری براساس جنبه فنی و مدیریتی قابل بررسی است. دقت کنید این ابعاد باید با مطالعه ژرف ادبیات پژوهش یا مصاحبه های ساختارمند با خبرگان حوزه شناسائی شود. در این صورت فرضیه ها به صورت زیر تنظیم می شود:

فرضیه اصلی
هوش تجاری در سازمان نمونه با موفقیت اجرا شده است.
فرضیه های فرعی
هوش تجاری از جنبه مدیریتی در سازمان نمونه با موفقیت اجرا شده است.
هوش تجاری از جنبه فنی در سازمان نمونه با موفقیت اجرا شده است.

حالت دوم زمانی است که شما می خواهید رابطه دو تمغیر را بررسی کنید. برای مثال می خواهید رابطه ارزیابی عملکرد با بهسازی نیروی انسانی را بررسی کنید.در بیان فرضیه های فرعی اثر ارزیابی عملکرد را بر عوامل موجد بهبود نیروی انسانی بررسی کنید. برای این کار لازم است عوامل مولفه‌های بهبود نیروی انسانی را شناسائی کنید. شناسائی مولفه های بهبود نیروی انسانی براساس ادبیات پژوهش و مطالعات انجام شده پیشین صورت می‌گیرد.برای نمونه رضایت، انگیزش و خلاقیت به عنوان ابعاد بهسازی نیروی انسانی در نظر گرفته شده است. براساس این مطالعات می‌توان مولفه‌های بهبود و بهسازی نیروی انسانی را شناسائی کرد. در بیان فرضیه‌های پژوهش ابتدا باید فرضیه اصلی را به صورت زیر بیان کنید:

فرضیه اصلی:
ارزیابی عملکرد در سازمان مورد مطالعه بر بهسازی نیروی انسانی تاثیر دارد.
فرضیه های فرعی
ارزیابی عملکرد در سازمان مورد مطالعه بر انگیزش نیروی انسانی تاثیر دارد.
ارزیابی عملکرد در سازمان مورد مطالعه بر رضایت نیروی انسانی تاثیر دارد.
ارزیابی عملکرد در سازمان مورد مطالعه بر خلاقیت نیروی انسانی تاثیر دارد.

بسیاری از تحقیقات مبتنی بر فنون تحقیق در عملیات و تصمیم گیری چندمعیاره به فرضیه نیازی ندارند. این مطلب را همواره به خاطر داشته باشید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سید احمد علی هانی |   1396/03/28 15:06:50   |
1     1
اهم ویژگى‌هاى یک فرضیهٔ خوب را مى‌توان به شرح زیر برشمرد:
- فرضیه باید قدرت تبیین حقایق را داشته باشد؛ یعنى به‌گونه‌اى ساخته شود که واقعیت مسئله یا متغیر یا روابط مورد مطالعه را منعکس کند و بتوان براساس آن اطلاعات را گرد‌آورى کرد و مورد تجزیه‌وتحلیل قرار داد.
- فرضیه باید بتواند پاسخ مسئله تحقیق را بدهد؛ یعنى آنچنان با مسئله تحقیق مرتبط باشد که اطلاعات گردآورى شده پس از تجزیه‌وتحلیل، پاسخگوى حل مسئله و قابل استفاده باشد.
- فرضیه باید قابلیت حذف حقایق نامرتبط با مسئلهٔ تحقیق را داشته باشد؛ یعنى باعث پرداختن به کشف حقایقى شود که در چارچوب مسئله تحقیق وجود دارند. ضمناً، حدود آن باید طورى باشد که با مسائل و فرضیه‌هاى دیگر تداخل نکند.
- فرضیه باید قابلیت آزمون را داشته باشد؛ یعنى مفاهیم و متغیرهاى مطرح شده در فرضیه قابل تبدیل به تعاریف عملیاتى و واجد معرف‌ها و شاخص‌هایى براى ارزیابى و سنجش باشند تا بتوان با وسائل و امکانات موجود آن را مورد آزمایش قرار داد.
- فرضیه نباید با حداقل و قوانین مسلم و اصول علمى تأیید شده و پذیرفته شده مغایرت داشته باشد.
- فرضیه نباید از واژه‌ها و مفاهیم ارزشى استفاده کند، بلکه باید ناظر بر واقعیت و حقیقتى باشد که محقق قصد کشف آن را دارد؛ مثلاً محقق باید در تدوین فرضیه از عباراتى نظیر ایده‌آل است، بسیار خوب است پرهیز کند.
- فرضیه باید به مطالعه و پژوهش جهت بدهد و راهنماى فعالیت‌هاى محقق باشد.
- فرضیه باید بصورت جملهٔ خبرى باشد تا از نحوهٔ ارتباط متغیرها خبر بدهد.
- در یک فرضیه خوب اصطلاحات و واژه‌هاى اختصاصى تعریف مى‌شوند؛ یعنى اگر محقق ناگزیر از کاربرد واژه‌ها و اصطلاحاتى است که براى دیگر افراد مفهوم و مأنوس نیست، باید آنها را تعریف کند.
- فرضیه‌ها با توجه به چارچوب نظرى تحقیق تدوین مى‌شوند؛ بنابراین، تعداد ابعاد و رابطه‌هاى موجود در چارچوب نظرى مى‌تواند ملاک عمل براى تعداد فرضیه‌ها باشد.
- فرضیه‌ها باید مختص مسئله تحقیق باشند؛ بنابراین، از تدوین فرضیه‌هاى عام و غیرقابل حمل بر مصداق خاص مورد تحقیق باید پرهیز شود؛ زیرا فرضیه قابلیت آزمایش داشتن را از دست مى‌دهد.
- باید بین فرضیه‌ها و سؤال‌هاى ویژه یا فرعى تحقیق تناظر صورى و محتوایى وجود داشته باشد؛ زیرا تعداد و نوع سؤ‌ال‌هاى فرعى و فرضیه‌ها برخاسته از چارچوب نظرى تحقیق است، پس باید بین آنها ارتباط منطقى وجود داشته باشد. فرضیه‌ها در واقع پاسخ‌هاى حدسى به سؤال‌هاى ویژهٔ مربوط به تحقیق هستند.
منظور از تناظر صورى این است که اولاً به تعداد سؤال‌هاى فرعی، فرضیه تدوین شود و ثانیاً هر فرضیه در مقابل سؤال مربوط به آن قرار گیرد. منظور از تناسب و تناظر محتوایى این است که معنا و مفهوم هر فرضیه با معنا و مفهوم سؤال مربوط به آن تناسب داشته باشد؛ به‌عبارت دیگر، فرضیه و سؤال به لحاظ محتوایى با هم ارتباط منطقى داشته باشند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد رضا زارع |   1396/04/07 23:59:08   |
1     1
ویژگیهای یک فرضیه خوب:

الف)فرضیه باید قدرت تبیین حقایق را داشته باشد.

ب)فرضیه باید بتواند پاسخ مساله تحقیق را بدهد

ج) فرضیه باید قابلیت حذف حقایق نامرتبط با مساله تحقیق را داشته باشد

د)فرضیه باید شفاف ،ساده،و قابل فهم باشد.

ه)فرضیه باید قابلیت آزمون را داشته باشد.

و)فرضیه نباید با حقایق و قوانین مسلم و اصول علمی تایید شده مغایرت داشته باشد .

ز)فرضیه نباید از واژه ها و مفاهیم ارزشی استفاده کند .

ح)فرضیه باید به مطالعه و پژوهش جهت بدهد.

ی)باید به صورت جمله خبری باشد.

ک)فرضیه ها باید مختص مساله تحقیق باشند

ل)باید بین فرضیه ها و سوالهای ویژه تناظر صوری و محتوایی وجود داشته باشد؛
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا حاتمی |   1396/09/15 18:54:13   |
0     1
منظور از تناظر صوری این است که اولاً به تعداد سؤال­های فرعی فرضیه تدوین شود و ثانیاً هر فرضیه در مقابل سؤال مربوط به آن قرار گیرد. منظور از تناسب و تناظر محتوایی این است که معنا و مفهوم هر فرضیه با معنا و مفهوم سؤال مربوط به آن تناسب داشته باشد؛ به عبارت دیگر، فرضیه و سؤال به لحاظ محتوایی با هم ارتباط منطقی داشته باشند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محسن برزگری |   1396/10/02 17:02:19   |
0     1
اهم ویژگى‌هاى یک فرضیهٔ خوب را مى‌توان به شرح زیر برشمرد:






- فرضیه باید قدرت تبیین حقایق را داشته باشد؛ یعنى به‌گونه‌اى ساخته شود که واقعیت مسئله یا متغیر یا روابط مورد مطالعه را منعکس کند و بتوان براساس آن اطلاعات را گرد‌آورى کرد و مورد تجزیه‌وتحلیل قرار داد.






- فرضیه باید بتواند پاسخ مسئله تحقیق را بدهد؛ یعنى آنچنان با مسئله تحقیق مرتبط باشد که اطلاعات گردآورى شده پس از تجزیه‌وتحلیل، پاسخگوى حل مسئله و قابل استفاده باشد.






- فرضیه باید قابلیت حذف حقایق نامرتبط با مسئلهٔ تحقیق را داشته باشد؛ یعنى باعث پرداختن به کشف حقایقى شود که در چارچوب مسئله تحقیق وجود دارند. ضمناً، حدود آن باید طورى باشد که با مسائل و فرضیه‌هاى دیگر تداخل نکند.






- فرضیه باید قابلیت آزمون را داشته باشد؛ یعنى مفاهیم و متغیرهاى مطرح شده در فرضیه قابل تبدیل به تعاریف عملیاتى و واجد معرف‌ها و شاخص‌هایى براى ارزیابى و سنجش باشند تا بتوان با وسائل و امکانات موجود آن را مورد آزمایش قرار داد.






- فرضیه نباید با حداقل و قوانین مسلم و اصول علمى تأیید شده و پذیرفته شده مغایرت داشته باشد.






- فرضیه نباید از واژه‌ها و مفاهیم ارزشى استفاده کند، بلکه باید ناظر بر واقعیت و حقیقتى باشد که محقق قصد کشف آن را دارد؛ مثلاً محقق باید در تدوین فرضیه از عباراتى نظیر ایده‌آل است، بسیار خوب است پرهیز کند.






- فرضیه باید به مطالعه و پژوهش جهت بدهد و راهنماى فعالیت‌هاى محقق باشد.






- فرضیه باید بصورت جملهٔ خبرى باشد تا از نحوهٔ ارتباط متغیرها خبر بدهد.






- در یک فرضیه خوب اصطلاحات و واژه‌هاى اختصاصى تعریف مى‌شوند؛ یعنى اگر محقق ناگزیر از کاربرد واژه‌ها و اصطلاحاتى است که براى دیگر افراد مفهوم و مأنوس نیست، باید آنها را تعریف کند.






- فرضیه‌ها با توجه به چارچوب نظرى تحقیق تدوین مى‌شوند؛ بنابراین، تعداد ابعاد و رابطه‌هاى موجود در چارچوب نظرى مى‌تواند ملاک عمل براى تعداد فرضیه‌ها باشد.






- فرضیه‌ها باید مختص مسئله تحقیق باشند؛ بنابراین، از تدوین فرضیه‌هاى عام و غیرقابل حمل بر مصداق خاص مورد تحقیق باید پرهیز شود؛ زیرا فرضیه قابلیت آزمایش داشتن را از دست مى‌دهد.






- باید بین فرضیه‌ها و سؤال‌هاى ویژه یا فرعى تحقیق تناظر صورى و محتوایى وجود داشته باشد؛ زیرا تعداد و نوع سؤ‌ال‌هاى فرعى و فرضیه‌ها برخاسته از چارچوب نظرى تحقیق است، پس باید بین آنها ارتباط منطقى وجود داشته باشد. فرضیه‌ها در واقع پاسخ‌هاى حدسى به سؤال‌هاى ویژهٔ مربوط به تحقیق هستند.






منظور از تناظر صورى این است که اولاً به تعداد سؤال‌هاى فرعی، فرضیه تدوین شود و ثانیاً هر فرضیه در مقابل سؤال مربوط به آن قرار گیرد. منظور از تناسب و تناظر محتوایى این است که معنا و مفهوم هر فرضیه با معنا و مفهوم سؤال مربوط به آن تناسب داشته باشد؛ به‌عبارت دیگر، فرضیه و سؤال به لحاظ محتوایى با هم ارتباط منطقى داشته باشند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمید زارعی |   1396/10/09 17:21:25   |
0     1
ویژگیهای یک فرضیه خوب:

الف)فرضیه باید قدرت تبیین حقایق را داشته باشد.

ب)فرضیه باید بتواند پاسخ مساله تحقیق را بدهد

ج) فرضیه باید قابلیت حذف حقایق نامرتبط با مساله تحقیق را داشته باشد

د)فرضیه باید شفاف ،ساده،و قابل فهم باشد.

ه)فرضیه باید قابلیت آزمون را داشته باشد.

و)فرضیه نباید با حقایق و قوانین مسلم و اصول علمی تایید شده مغایرت داشته باشد .

ز)فرضیه نباید از واژه ها و مفاهیم ارزشی استفاده کند .

ح)فرضیه باید به مطالعه و پژوهش جهت بدهد.

ی)باید به صورت جمله خبری باشد.

ک)فرضیه ها باید مختص مساله تحقیق باشند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سعید نورالهی |   1396/10/21 13:01:13   |
1     0
فرضیات تحقیقی به دودسته تقسیم می شوند:
1- فرضیات جهت دار: در این نوع از فرضیات تحقیقی، تاثیر متغیر مستقل بر متغیر وابسته مشخص می شود. معمولا اگر پژوهشگری برای پیش بینی یک ارتباط دلایل مشخصی داشته باشد از این فرضیه استفاده می کند. مثلا پایان نامه حقوق
2- فرضیات بدون جهت: اگر روابط بین متغیرها مشخص نباشد از فرضیات بدون جهت استفاده می شود.
برای فرضیات جهت دار از آزمون آماری یک دامنه و فرضیات بدون جهت از آزمون آماری دو دامنه استفاده می شود. معمولا پایان نامه صنایع،پایان نامه مدیریت و ... .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Mozhgan Seifi |   1396/10/22 19:18:39   |
0     1
فرضیه بر اساس ملاک­های مختلفی طبقه­بندی شده است. اما در یک طبقه­بندی کلی، فرضیه به دو دسته تقسیم می­شود:



الف) فرضیۀ تحقیقی

ب) فرضیۀ آماری
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
- |   1396/10/22 19:31:26   |
0     1
1- فرضیه آزمون‌پذیر باشد

2- فرضیه باید با سایر فرضیه‌های موجود در زمینه کلی مورد پژوهش هماهنگ باشد.
3- فرضیه باید روشن و بدون ابهام باشد و معلوم باشد که چه می‌خواهد بگوید.

4- فرضیه باید دارای حد و مرزی مشخص و قابل کنترل باشد.

5- فرضیه باید جنبه‌ خیالبافی و ایده‌آلی –به آنگونه که غیرقابل دسترس است- نداشته باشد.

6- فرضیه باید رابطه بین دو یا چند متغیر را پیش‌بینی کند ، به عبارتی روابط علت و معلولی مشخص را عرضه کند.

7- فرضیه باید از لحاظ اقتصادی با صرفه باشد.

8- فرضیه باید به مساله بخصوصی که عنوان شده و جواب (مناسب) بدهد و نه مسائل دیگر.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مرتضی انوری |   1396/10/23 11:18:51   |
0     1
ویژگیهای یک فرضیه خوب:
الف)فرضیه باید قدرت تبیین حقایق را داشته باشد.
ب)فرضیه باید بتواند پاسخ مساله تحقیق را بدهد
ج) فرضیه باید قابلیت حذف حقایق نامرتبط با مساله تحقیق را داشته باشد
د)فرضیه باید شفاف ،ساده،و قابل فهم باشد.
ه)فرضیه باید قابلیت آزمون را داشته باشد.
و)فرضیه نباید با حقایق و قوانین مسلم و اصول علمی تایید شده مغایرت داشته باشد
ز)فرضیه نباید از واژه ها و مفاهیم ارزشی استفاده کند .
ح)فرضیه باید به مطالعه و پژوهش جهت بدهد.
ی)باید به صورت جمله خبری باشد.
ک)فرضیه ها باید مختص مساله تحقیق باشند
ل)باید بین فرضیه ها و سوالهای ویژه تناظر صوری و محتوایی وجود داشته باشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مرتضی انوری |   1396/10/23 11:20:39   |
0     1
ویژگیهای یک فرضیه خوب:

الف)فرضیه باید قدرت تبیین حقایق را داشته باشد.

ب)فرضیه باید بتواند پاسخ مساله تحقیق را بدهد

ج) فرضیه باید قابلیت حذف حقایق نامرتبط با مساله تحقیق را داشته باشد

د)فرضیه باید شفاف ،ساده،و قابل فهم باشد.

ه)فرضیه باید قابلیت آزمون را داشته باشد.

و)فرضیه نباید با حقایق و قوانین مسلم و اصول علمی تایید شده مغایرت داشته باشد .

ز)فرضیه نباید از واژه ها و مفاهیم ارزشی استفاده کند .

ح)فرضیه باید به مطالعه و پژوهش جهت بدهد.

ی)باید به صورت جمله خبری باشد.

ک)فرضیه ها باید مختص مساله تحقیق باشند

ل)باید بین فرضیه ها و سوالهای ویژه تناظر صوری و محتوایی وجود داشته باشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدابوالقاسم ابریشم |   1396/10/30 01:11:12   |
1     0
اهم ویژگى‌هاى یک فرضیهٔ خوب را مى‌توان به شرح زیر برشمرد:
- فرضیه باید قدرت تبیین حقایق را داشته باشد؛ یعنى به‌گونه‌اى ساخته شود که واقعیت مسئله یا متغیر یا روابط مورد مطالعه را منعکس کند و بتوان براساس آن اطلاعات را گرد‌آورى کرد و مورد تجزیه‌وتحلیل قرار داد.
- فرضیه باید بتواند پاسخ مسئله تحقیق را بدهد؛ یعنى آنچنان با مسئله تحقیق مرتبط باشد که اطلاعات گردآورى شده پس از تجزیه‌وتحلیل، پاسخگوى حل مسئله و قابل استفاده باشد.
- فرضیه باید قابلیت حذف حقایق نامرتبط با مسئلهٔ تحقیق را داشته باشد؛ یعنى باعث پرداختن به کشف حقایقى شود که در چارچوب مسئله تحقیق وجود دارند. ضمناً، حدود آن باید طورى باشد که با مسائل و فرضیه‌هاى دیگر تداخل نکند.
- فرضیه باید قابلیت آزمون را داشته باشد؛ یعنى مفاهیم و متغیرهاى مطرح شده در فرضیه قابل تبدیل به تعاریف عملیاتى و واجد معرف‌ها و شاخص‌هایى براى ارزیابى و سنجش باشند تا بتوان با وسائل و امکانات موجود آن را مورد آزمایش قرار داد.
- فرضیه نباید با حداقل و قوانین مسلم و اصول علمى تأیید شده و پذیرفته شده مغایرت داشته باشد.
- فرضیه نباید از واژه‌ها و مفاهیم ارزشى استفاده کند، بلکه باید ناظر بر واقعیت و حقیقتى باشد که محقق قصد کشف آن را دارد؛ مثلاً محقق باید در تدوین فرضیه از عباراتى نظیر ایده‌آل است، بسیار خوب است پرهیز کند.
- فرضیه باید به مطالعه و پژوهش جهت بدهد و راهنماى فعالیت‌هاى محقق باشد.
- فرضیه باید بصورت جملهٔ خبرى باشد تا از نحوهٔ ارتباط متغیرها خبر بدهد.
- در یک فرضیه خوب اصطلاحات و واژه‌هاى اختصاصى تعریف مى‌شوند؛ یعنى اگر محقق ناگزیر از کاربرد واژه‌ها و اصطلاحاتى است که براى دیگر افراد مفهوم و مأنوس نیست، باید آنها را تعریف کند.
- فرضیه‌ها با توجه به چارچوب نظرى تحقیق تدوین مى‌شوند؛ بنابراین، تعداد ابعاد و رابطه‌هاى موجود در چارچوب نظرى مى‌تواند ملاک عمل براى تعداد فرضیه‌ها باشد.
- فرضیه‌ها باید مختص مسئله تحقیق باشند؛ بنابراین، از تدوین فرضیه‌هاى عام و غیرقابل حمل بر مصداق خاص مورد تحقیق باید پرهیز شود؛ زیرا فرضیه قابلیت آزمایش داشتن را از دست مى‌دهد.
- باید بین فرضیه‌ها و سؤال‌هاى ویژه یا فرعى تحقیق تناظر صورى و محتوایى وجود داشته باشد؛ زیرا تعداد و نوع سؤ‌ال‌هاى فرعى و فرضیه‌ها برخاسته از چارچوب نظرى تحقیق است، پس باید بین آنها ارتباط منطقى وجود داشته باشد. فرضیه‌ها در واقع پاسخ‌هاى حدسى به سؤال‌هاى ویژهٔ مربوط به تحقیق هستند.
منظور از تناظر صورى این است که اولاً به تعداد سؤال‌هاى فرعی، فرضیه تدوین شود و ثانیاً هر فرضیه در مقابل سؤال مربوط به آن قرار گیرد. منظور از تناسب و تناظر محتوایى این است که معنا و مفهوم هر فرضیه با معنا و مفهوم سؤال مربوط به آن تناسب داشته باشد؛ به‌عبارت دیگر، فرضیه و سؤال به لحاظ محتوایى با هم ارتباط منطقى داشته باشند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
آرزوالسادات آینده |   1396/11/04 23:48:27   |
0     0
ویژگیهای یک فرضیه خوب:
الف)فرضیه باید قدرت تبیین حقایق را داشته باشد.
ب)فرضیه باید بتواند پاسخ مساله تحقیق را بدهد
ج) فرضیه باید قابلیت حذف حقایق نامرتبط با مساله تحقیق را داشته باشد
د)فرضیه باید شفاف ،ساده،و قابل فهم باشد.
ه)فرضیه باید قابلیت آزمون را داشته باشد.
و)فرضیه نباید با حقایق و قوانین مسلم و اصول علمی تایید شده مغایرت داشته باشد .
ز)فرضیه نباید از واژه ها و مفاهیم ارزشی استفاده کند .
ح)فرضیه باید به مطالعه و پژوهش جهت بدهد.
ی)باید به صورت جمله خبری باشد.
ک)فرضیه ها باید مختص مساله تحقیق باشند
ل)باید بین فرضیه ها و سوالهای ویژه تناظر صوری و محتوایی وجود داشته باشد؛
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
آرزوالسادات آینده |   1396/11/04 23:53:59   |
0     0
ویژگی¬های یک فرضیه خوب
1- در پایان نامه نویسی فرضیات باید بیانگر حقایق باشند و به گونه ای تنظیم شوند که واقعیات مسائل و متغیر ها را به خوبی منعکس کرده تا بتوان به کمک آنها اطلاعات مورد نیاز را جمع آوری و تجزیه و تحلیل کرد.
2- فرضیه و مسئله تحقیق باید کاملا به هم مرتبط باشند طوریکه پس از جمع آوری داده ها و تجزیه و تحلیل آنها، مسئله ی مورد نظر را پاسخ گفته و حل کند.
3- فرضیه باید طوری تنظیم شود که حقایق نامرتبط را حذف کرده و حقایقی را که در چهارچوب مسئله ی تحقیق است آشکار کند و هم چنین نباید در تداخل با فرضیات دیگر باشد.
4- فرضیات باید کوتاه، ساده و واضح باشند و از به کار بردن کلمات مبهم و جملات طولانی باید پرهیز کرد.
5- فرضیات باید قابل آزمودن باشند، یعنی از متغیرهایی در آنها استفاده شود که بتوان با معیارها و شاخص های سنجش و ارزیابی و امکانات موجود، آنها را مورد آزمون قرار داد.
6- فرضیات نباید با اصول علمی اثبات شده و حقایق مسلم مغایر باشد.
7- در تدوین فرضیا ت نباید از واژه های ارزشی مثل ایده آل است یا بسیار خوب است استفاده کد بلکه لازم است حقایقی را که پژوهشگر تصمیم به کشف آنها دارد مطرح کرد.
8- فرضیه باید در جهت پژوهش و پایان نامه ارشد یا رساله دکترا مورد نظر تدوین شود و به فعالیت های محقق جهت دهد.
9- از آنجائیکه فرضیه ارتباط بین متغیر ها را خبر می دهد بنابراین باید به شکل جملات خبری مطرح شود.
10- در فرضیات علمی لازم است از اصطلاحات و واژگان تخصصی هم استفاده شود. پس لازم است این واژگان برای دیگر افراد تعریف شود.
11- ملاک برای تعداد فرضیات ، چهارچوب تحقیق و روابط بین متغیرهاست.
12- از تدوین فرضیه های عام باید پرهیز کرد چراکه فرضیه باید جنبه ی آزمودن و آزمایشی داشته باشد و راه حلی برای حل مسئله ی تحقیق پروژه ارائه دهد.
13- لازم است بین فرضیات و سوالات تحقیق نتاظر صوری برقرار باشد. منظور از تناظر صوری این است که به تعداد سوالات، فرضیه تنظیم شده و هر فرضیه مقابل سوال مربوطه قرار می گیرد. هم چنین تناظر محتوایی هم بین فرضیات و سوالات باید در نظر گرفته شود که به معنای تناسب بین معنا و مفهوم هر فرضیه با معنا و مفهوم سوال مربوط به آن است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ولی الله حیدری |   1396/11/05 20:06:14   |
1     0
هر تحقیقی نیازمند فرضیه نویسی نیست. با این وجود در هر مطالعه شما با یکی از این دو حالت سروکار دارید: بررسی وضعیت یک پدیده خاص یا بررسی رابطه میان دو یا چند پدیده. در حالت نخست که شما یک پدیده را بررسی می کنید نوشتن فرضیه بسیار ساده است. فرضیه اصلی شما پیرامون همان سازه اصلی است که مطرح کرده اید و فرضیه های فرعی نیز بر ابعاد آن سازه اصلی دلالت دارد. برای مثال شما می خواهید در زمینه سنجش موفقیت عملکرد هوش تجاری در سازمان مطالعه کنید. سازه اصلی مطالعه هوش تجاری است و براساس ادبیات پژوهش ابعاد موفقیت هوش تجاری براساس جنبه فنی و مدیریتی قابل بررسی است. دقت کنید این ابعاد باید با مطالعه ژرف ادبیات پژوهش یا مصاحبه های ساختارمند با خبرگان حوزه شناسائی شود. در این صورت فرضیه ها به صورت زیر تنظیم می شود:

فرضیه اصلی
هوش تجاری در سازمان نمونه با موفقیت اجرا شده است.
فرضیه های فرعی
هوش تجاری از جنبه مدیریتی در سازمان نمونه با موفقیت اجرا شده است.
هوش تجاری از جنبه فنی در سازمان نمونه با موفقیت اجرا شده است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics