تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

علاقه به شخص یا شیء وقتی که به اوج شدت برسد، به طوری که وجود انسان را مسخر کند و حاکم مطلق وجود او گردد عشق نامیده می شود.

 

 

عشق، اوج علاقه و احساسات است؛ ولی نباید پنداشت که آنچه به این نام خوانده می شود یک نوع است. دو نوع کاملا مختلف است. آنچه از آثار نیک است مربوط به یک نوع آن است و اما نوع دیگر آن کاملا آثار مخرب و مخالف دارد. احساسات انسان انواع و مراتب دارد. برخی از آن ها از مقوله شهوت و مخصوصا شهوت جنسی است و از وجوه مشترک انسان و سایر حیوانات است. با این تفاوت که در انسان به علت خاصی که مجال و توضیح اش نیست اوج و غلیان زائدالو صفی می گیرد و بدین جهت نام عشق به آن می دهند و در حیوان هرگز به این صورت در نمی آید، ولی به هرحال از حقیقت و ماهیت، و طوفان شهوت چیزی نیست. از مبادی جنسی سرچشمه می گیرد و به همانجا خاتمه میابد. افزایش و کاهشش بستگی زیادی دارد به فعالیت های فیزیولوژیکی دستگاه تناسلی و قهراّ به سنین جوانی با پا گذاشتن به سن از یک طرف، و اشباع و افراز از طرف دیگر کاهش می یابد و منتفی می گردد.

 

منبع

کتاب 240 اصل خانوادگی در اندیشه مطهر

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

سادات حسینی |   1395/01/11 05:48:36   |
3     0
میان آنچه عشق نامیده می‏شود و به قول ابن سینا " عشق عفیف " ، و آنچه به صورت هوس و حرص و آز و حس تملک در می‏آید - با اینکه هر دو روحی و پایان ناپذیر است - تفاوت بسیار است . عشق ، عمیق و متمرکزکننده نیروها و یگانه پرست است واما هوس ، سطحی و پخش کننده نیرو ومتمایل به تنوع و هرزه صفت است . (کتاب مسئله حجاب استاد شهید مطهری ص۱۱۴)

 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رویـــا اسماعیلی |   1395/01/14 02:30:50   |
3     0
مــرد برخلاف آنچــه ابتــدا تصـور مـی شـود
در عـمـق روح خـویـش، از ابتــذال ِ زن و از تســـلیـم و رایــگانی ِ او
متـنـفــر است . . !
متفکر شهید، استاد مطهری « کتاب حجاب »
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
azam.bakefayat |   1395/04/01 21:57:41   |
0     0
عشق یعنی کم کنی از خویشتن
جان شوی بیرون شوی از پیش تن
عشق یعنی سر نهی اندر قدم
تا که یابی یار را پیش از عدم
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نازنین حشمتی |   1395/04/05 02:46:07   |
1     0
دوست داشتن وگریختن،راستی چه غوغایی است غوغای عشق!درحالی که در قلب منی از تو می گریزم.درحالی که می خواهم ازتوبگریزم ولی باز هم به تو پناه میبرم! تو خدای عقلی،ومن دیوانه ی دیوانه!”دکتر چمران”
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics