تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

طرح مالی شخصی که اولین بار توسط آقای رابرت کیوساکی طراحی و عرضه شد، باوری جدید و نو در عرصه ی موفقیت مالی شخصی، شغلی وسازمانی است که لازم است همه آن را فرا بگیرند تا از این طریق هرگونه دغدغه مالی از بین برود. این طرح بسیار ساده و از ترکیب فن حسابداری و مبحث سرمایه‌گذاری حاصل شده است.


راهکارهایی برای اجرای هرچه بهتر مالی شخصی

 

1) ثبت هزینه‌ها، طبقه‌بندی هزینه‌ها، شناسایی بدترین هزینه و بهترین هزینه‌ها: یک دفتر آماده کنید و در آن همه هزینه‌های روزانه، هفتگی، ماهانه و سالیانه خود را یادداشت کنید. آن‌ها را دسته‌بندی و میزان اهمیت و اولویت آن‌ها را مشخص کنید.  سپس ببینید که اگر این هزینه‌ها را انجام نمی‌دادید چه چیزی را از دست می‌دادید وحالا که انجام داده‌اید چه چیزی را به‌دست آورده‌اید؟

 

ثروتمندان برای خودشان زندگی می‌کنند و فقرا برای دیگران و لیست هزینه‌های شما این موضوع را مشخص می‌کند که جزو کدام گروه هستید؟ آیا اولویت شما بیمه عمر و سرمایه‌گذاری، بیمه درمانی و... است یا خرید لباس، رفتن به مهمانی و...؟ آیا شما به درمان و ترمیم دندان‌هایتان می‌پردازید یا مبل، خودرو و وسایلی از این دست می‌خرید و...


سپس سعی کنید که بهترین و بدترین هزینه‌ها را شناسایی و در خصوص آن‌ها تجدیدنظر کنید. یادتان باشد که پول برای سرمایه‌گذاری است و نه برای هزینه‌کردن. تا جایی که امکان دارد از هزینه‌های غیر ضروری پرهیز کنید چون میزان درآمد شما محدود است.

 


جیم ران می‌گوید: ثروتمندان همه درآمد خود را سرمایه‌گذاری می‌کنند و بقیه را هزینه. در حالی‌که فقرا، همه درآمد خود را هزینه می‌کنند و بقیه را سرمایه‌گذاری.

در تشریح جمله فوق باید یادآوری کنم که هرگونه پرداخت پول بابت آموزش، ترمیم دندان، بخشش، مایحتاج ضروری زندگی و... یک نوع سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود و هرگونه خرید اضافی و خارج از توان هزینه است.


تذکر و توصیه: سعی کنید به سبک ثروتمندان زندگی کنید و ثروتمندان دارای هزینه بسیار پایینی هستند و اگر می‌بینید که بعضی از افراد پولدار، هزینه بالایی دارند آن ها ثروتمند نیستند بلکه ثروتمندنما هستند و به محض از دست دادن پولشان، دیگر نمی‌توانند آن را به‌دست بیاورند.

 

2) ثبت درآمد‌ها، طبقه‌بندی درآمدها: درآمدهای خود را نیز با ذکر تمام جزئیات ثبت کنید و ببینید که در ازای این درآمدها چقدر زحمت کشیده‌اید؟ آیا آن‌ها متکی به حضور فیزیکی و کار یدی شما هستند یا این‌که حاصل تفکر ومدیریت شما؟ پس از ثبت همه درآمدهای خود، آن‌ها را طبقه‌بندی و سپس بر اساس ارزش و اهمیت الویت‌بندی کنید.

 

درآمدها به دو گروه تقسیم می‌شوند: درآمدهای فعال و درآمدهای غیر فعال


درآمد فعال: یعنی باید عمرمان را «که تمام دارایی ماست» به همراه تخصص‌مان «که کل مهارت ماست» یک‌جا بدهیم و در قبال آن مبلغی ناچیز دریافت کنیم. لذا از این روش نمی‌توان ثروتمند شد. معمولا این درآمد از راه کار برای دیگران حاصل می‌شود.


درآمد غیر فعال: به درآمدی گفته می‌شود که نیاز چندانی به زمان ندارد و تخصص بالایی هم نمی‌خواهد. ضمن این‌که سطح درآمدی آن نیز فاقد سقف است؛ مانند حق اختراع، حق تالیف، کار پاره وقت و...


 ثروتمندان کسانی هستند که دارای زمان آزاد زیادی هستند. برای ثروتمند‌شدن، باید برای خودتان کار کنید و اگر برای دیگران کار می‌کنید سعی کنید این زمان محدود و موقت باشد. کار کردن برای دیگران در صورتی ایراد ندارد که از این موقعیت برای کسب تجربه استفاده کرده باشیم.
رابرت کیوسکی در تعریف استقلال مالی، آن را چنین بیان می‌کند: اگر کسی درآمد غیرفعال خود را از کل هزینه زندگی‌اش بیشتر کند، این فرد، به استقلال مالی رسیده است.


استقلال مالی: درجه‌ای از آزادی مالی است که در آن دغدغه صورت حساب به صورت مادام‌العمر وجود نداشته باشد. ثروتمند کسی است که اگر درآمد اصلی‌اش قطع شد بتواند زندگی‌اش را با همان کیفیت قبلی تا آخر عمر ادامه دهد.

 

معنی ثروتمند شدن، پولدار شدن نیست. بلکه ثروتمند کسی است که بتواند راه و رسم به دست آوردن پول را از راه‌های مشروع و قانونی بداند.

 

ثروتمندان از دو روش برای ایجاد درآمد غیرفعال استفاده می‌کنند که لازم است همه ما آن‌ها را فرابگیریم و به کار ببندیم.    1. مدیریت بر پول   2. مدیریت بر دیگران


تا می‌توانید درآمد غیرفعال خود را افزایش دهید و هیچ‌گونه محدودیتی را نپذیرید. از گوشه و کنار کارهایتان درآمد ایجاد کنید. هرگز برای پول کار نکنید و سعی کنید پول برایتان کار کند. هرچند ما مجبوریم اول کار، برای به دست آوردن پول اولیه، کمی کارکنیم.


3) استخراج صورتحساب (سود و زیان): حاصل تفاضل هزینه و درآمد را صورتحساب می‌گویند. اگر کسی دارای صورتحساب مثبت باشد می‌تواند مبلغی را پس‌انداز و سپس سرمایه‌گذاری کند ولی اگر صورتحسابش منفی باشد باید تمام تلاشش را به کار ببندد تا آن را اصلاح کند. چون ادامه چنین روندی به نابودی فرد می‌ انجامد گفته‌اند: به هر حال لازم است که با یک برنامه‌ریزی صحیح، میزان درآمد غیرفعال خود را از هزینه کلمان، بالاتر ببریم. در چنین وضعیتی می‌توانیم به استقلال مالی برسیم.

 

انسان‌های ثروتمند کنترل دائم بر صورتحساب خود، به صورت روزانه، هفتگی، ماهانه و سالیانه دارند و هرگونه خطر را در نطفه خفه می‌کنند. درحالی‌که انسان‌های فقیر، آن‌قدر از این موضوع غفلت می‌کنند تا این غده سرطانی رشد کند و به مرحله غیرقابل درمان برسد.

 


صورتحساب، یک چکاپ مقطعی از وضعیت مالی ماست و هرگونه خطر یا رشد و پیشرفت در کارمان را به ما گوشزد می‌کند. لذا استفاده از این ابزار به صورت ماهانه توصیه می‌شود.

 

منبع
مجله پنجره خلاقیت

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

آشنا |   1395/01/14 05:00:36   |
5     0
همه آدمها چه بدانند و چه ندانند در حال انجام بازی با پول هستند.منتها شدت دخالت در بازی فرق می کند.برخی شدید تر بازی می کنند،از قوانین آگاهند و از آنها استفاده می کنند تا بیش از دیگران برای خود کار کنند.
بعضی از مردم برای یادگیری و پیروزی مشتاق ترندو زمان بیشتری را به این کار اختصاص می دهند.اکثر افراد در حال بازی هستند شاید بدون اینکه بدانند دارند بازی می کنند ولی فقط برای این بازی می کنند که نبازند و برای برد بازی نمی کنند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نوشین دینیاریان |   1395/04/03 22:27:34   |
2     0
یکی از راهکار هایی که خود من یاد گرفتم این است که، نادیده گرفتن حداقل ۲۰ درصد از درآمدتان است. در هر کاری که هستید و هر نوع درآمدی که دارید همیشه این قانون را در ذهنتان ایجاد کنید که ۲۰ درصد از سرمایه را نادیده بگیرید گویی آن پول را اصلا نداشته‌اید. با این کار همیشه خود را مجبور به پس‌انداز کرده‌اید و به‌تدریج می‌توانید ثبات مالی خوبی در زندگیتان ایجاد کنید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics