تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

در ارتباط با دعا و مقدر بودن روزی از قبل، باید گفت که روزی بر دو قسم است که یکی از آنها ثابت و حتمی بوده و دعا و تلاش، تأثیری در آن نخواهد گذاشت. دیگری متغیر بوده و بسته به کوشش و خواهش، کم و زیاد خواهد شد.

 

دعا در قسمت دوم تأثیرگذار می‌باشد. روایاتی نیز وجود دارند که این تقسیم بندی را صحیح می‌دانند.( مجلسى، محمد باقر، بحار الانوار، ج 92، ص 293، باب 110،دعاهای رزق و روزی)


قرآن کریم یکی از اعمالی را که باعث فزونی روزی می‌شود استغفار معرفی می‌کند و می‌فرماید:
و اینکه از پروردگار خود آمرزش بطلبید؛‌ سپس (با ایمان ناب و عمل صالح) به سوی ‌او باز‌گردید تا شما را تا مدّت معینی (از مواهبِ زندگی این جهان) به خوبی بهره‌مند سازد و به هر صاحب فضیلتی، به مقدارِ‌ فضیلتش ببخشد. (سوره هود، آیه3 )
امام صادق(علیه السلام) می‌فرماید: هر کس دو ماه پیاپی هر روز چهار صد مرتبه این ذکر استغفار را بخواند، خداوند او را گنجی از دانش یا مالِ فراوان کرامت فرماید:


"اَستَغفرُ اللّه الّذی لاإله الاّ‌هُوَ الحَی القَیومُ الرَّحمنُ‌الرَّحیمُ بَدیعُ‌السّمواتِ والأَرضِ مِن جمیعِ ظُلمی و جرمی و اِسرافی عَلی نفسی و اَتوبُ إِلیه"


دعاها، نمازها و اذکاری در کتاب‌هایی روایی، برای طلب رزق و روزی از خداوند متعال وجود دارد که با  تلاش و کار، می‌توان از آنها بهره گرفت.(شیخ کلینى، کافی، ج 2، ص 550، بَابُ الدُّعَاءِ لِلرِّزْقِ)

 

در کتاب کافی عنوانی در این زمینه  آمده است.[همان، ص 551، ح4) در آن دعاهایی برای زیادی رزق  و روزی ذکر شده، از جمله امام باقر (علیه السلام) به زید شحام فرمود: برای زیاد شدن روزی، در سجده های نماز واجب این دعا را بخوان:

“یا خَیرَ الْمَسْئُولِینَ وَ یا خَیرَ الْمُعْطِینَ ارْزُقْنِی وَ ارْزُقْ عِیالِی مِنْ فَضْلِکَ الْوَاسِعِ فَإِنَّکَ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیم"

اى بهترین پناه سائلان و اى بهترین بخشایش گران. به من و خانواده ام از فضل وافرت روزى بخش که تو صاحب فضلى عظیم هستى. (همان، ح3)

 

 

منبع

تبیان

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

افسانه زارعی |   1395/01/14 17:40:13   |
2     0
میدانم که کسی رزق من را نمیخورد پس اندوهی ندارم
انکسی که میتواند مال حرام بخورد حتما میتواند جوابش راهم بدهد!
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علی رضایی |   1395/04/05 03:11:11   |
1     0
اگر خداوند روزی را برای بندگانش وسعت دهد، در زمین طغیان و ستم می کنند. از این رو به مقداری که می خواهد(صلاح می داند) نازل می کند، که او نسبت به بندگانش آگاه و بیناست. "سوره شوری آیه27"
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه حسینی |   1395/04/06 16:38:21   |
0     0
امام محمد باقر "ع" : بر شما باد دعا در سحر تا طلوع خورشید که در این ساعات درهای آسمان باز است و رزق و روزی تقسیم می شود و حاجات عظیم داده می شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics