تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

یکی از اهداف ارائه پایان نامه یا رساله، آشنایی دانشجویان با نحوه نگـارش و تنظـیم مطالـب یـک موضـوع علمی پژوهشی است این راهنما به شیوه ساده ای نگاشته شده و می تواند شما را تا رسیدن به یک پایان نامه کامل همراهی کند.

پایان نامه به عنوان بخـشی از فعالیـت هـای لازم بـرای اخـذ درجـه در رشـته و مقطـع تحصیلی مربوطه می باشد و بایستی به طور منطقی و علمی نگاشته شود.

پایان نامه شامل 5 فصل به ترتیب زیر می باشد.

* در موارد خاص در برخی از رشته ها با نظر گروه مربوطه و موافقت شورای پژوهشی دانشگاه عنوان

فصل های پایان نامه می تواند تغییر کند.

  • فصل اول:  کلیات تحقیق(شامل مقدمه، طرح موضوع، بیان مساله، ضرورت انجام تحقیق، اهداف پژوهش، سوالات و فرضیات، تعاریف متغیر ها می باشد.

             مقدمه، طرح مساله یا بیان مساله به معنای توصیف و توجیه موضوع پژوهش است. در این قسمت باید به این سوال جـواب داده شود که چرا مساله پژوهش مساله ای است که باید مورد تحقیق علمی قرار گیـرد. اصـل کلـی در بیـان مساله رعایت یک روند منطقی است بطوری که شروع آن با مشکل و ختم آن با هدف تحقیـق مـی باشـد.در بیان مساله معلوم می شود که : بروز و شیوع مشکل چقدر است؟ چه کسانی را در بر می گیرد؟ این موضوع از چه زمانی و به چه ترتیبی در جامعه بصورت مساله در آمده و چه تحولی داشـته اسـت؟ دلایـل احتمـالی

مشکل چیست؟ چه راه حل هایی تا کنون بکار رفته است؟ و تا چه اندازه موفق بوده است و چرا ایـن روش انتخاب شده است؟ لازم است عوارض ناشی از تداوم مشکل و فواید ناشی از اجرای تحقیق و کاربرد آن بـه

روشنی مطرح گردد (مشکلی که در تحقیق به دنبال جواب دادن آن یا رفع آن هستیم تشریح شود با ذکر               چند منبع، ضرورت و اهمیت موضوع، سوالات، فرضیات و اهداف(که کلیه این موارد باید مطابق با پروپزال     باشد)، خلاصه فصل اول.  

  • فصل دوم: مقدمه، مروری بر مطالعات به منظور دستیابی به جنبه های مختلف موضوع پژوهش است که بـرای محقـق فرصـتی فراهم می سازد تا درک کند در این زمینه چه کارهایی انجام شده و چه اطلاعاتی در این زمینه وجـود دارد و او باید از کجا شروع کند و یا چه کاری و چگونه کار را انجام دهد. در حقیقت مروری بر مطالعات خلاصـه ای از نکات اصلی، نتیجه گیری عمومی و خلاء موجود در مطالعات و کاربرد در تحقیق می باشد. در هنگـام سازمان دهی مرور مطالب، اول بحث را به مطالعاتی که حداکثر ارتباط را با مطالعه حاضر دارنـد اختـصاص دهید. ضمناً ذکر نام نویسنده مورد نظر و سال تحقیق او نیز درمتن ضروری است. توجه شود منظور از ارائـه این فصل صرفاً به نقل قول از مراجع و منابع مختلف نیست، بلکه باید همراه با خلاصهای از ایـن نظـرات و بحث کلی باشد، به نحوی که خواننده را ارضاء نماید.

مروری بر تحقیق انجام شده(ادبیات، مستندات، چهارچوب ها و میانی تحقیق، سابقه و پیشینه تحقیق(منابع داخلی از قدیم به جدید با ذکر مکان دقیق، روش و نتایج تحقیق مقالات انگلیسی که در ایران کار شده است و نویسنده ایرانی است منبع داخلی محسوب می شود).(منابع خارجی از قدیم به جدید با ذکر مکان دقیق، روش و نتایج تحقیق).

جمع بندی از منابع و خلاصه فصل از مطالب در یک صفحه

 

  • فصل سوم: روش شناسی تحقیق

منطقه و موضوع مورد مطالعه (شامل توضیحات کلی و میدانی از نقشه محل مطالعه در استان و در ایران با مختصات درجه ای، دقیقه ای و خطی و راهنما، جامعه و نمونه).(مواد یا وسایل مورد استفاده).(روش، با درج نمودار گردش کار به صورت دسته بندی شده).

 

  • فصل چهارم: تجریه و تحلیل و بیان نتایج حاصل از تحقیق

معمولا با نمودار و شکل نشان داده می شود. نباید از یک مطلب هم نمودار و هم جدول باشد.

نکته: بحث با توجه به نتایج خود و مقایسه با نتایج دیگران و با ذکر منابع(از همان منابع پیشینه می توان استفاده کرد و با همان فرمت نگارش باید باشد). بحث اینکه چرا این نتایج به دست آمده است و دلایل رسیدن به این نتایج باید ذکر شود.

 

  • فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهاد ها

نتیجه گیری شامل جمع بندی از نتایج و پاسخ به سوالات تحقیق و اثبات فرضیات است. پیشنهاد ها با توجه به نتایج و چالش های حین تحقیق باید باشد و نه موارد کلی که می توانستید قبل از تحقیق هم پیشنهاد دهید.

نتیجه گیری در آخر بحث آورده می شود. در این قسمت نتایج اختصاصی و مهم به صورت دسته

بندی ارائه می گردد، طوری که خواننده پایان نامه باخواندن آن بتواند یافته های مهم پایان نامه را به دست آورد.

در قسمت پیشنهادات به مسائل بی جواب در رابطه با تحقیق انجام شده اشاره می شود و پیشنهاداتی

برای تحقیقات بعدی به استناد نتایج بدست آمده در این تحقیق ارائه می شود. در حقیقت در این بخش

زمینه های تحقیقاتی جدید پیش روی محققان گذاشته می شود.

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

سعید نورالهی |   1396/10/20 20:11:59   |
1     0
فصل های پایان نامه
فصل اول: کلیات تحقیق(شامل مقدمه، طرح موضوع، بیان مساله، ضرورت انجام تحقیق، اهداف پژوهش، سوالات و فرضیات، تعاریف متغیر ها می باشد.فصل دوم: مقدمه، مروری بر مطالعات به منظور دستیابی به جنبه های مختلف موضوع پژوهش استفصل سوم: روش شناسی تحقیقفصل چهارم: تجریه و تحلیل و بیان نتایج حاصل از تحقیقفصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهاد ها
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Masoud Abedi |   1396/10/24 00:18:23   |
0     0
فصل پنجم پایان نامه، نتیجه گیری و پیشنهاد ها می باشد. نتیجه گیری شامل جمع بندی از نتایج و پاسخ به سوالات تحقیق و اثبات فرضیات است. پیشنهاد ها با توجه به نتایج و چالش های حین تحقیق باید باشد و نه موارد کلی که می توانستید قبل از تحقیق هم پیشنهاد دهید.
نتیجه گیری در آخر بحث آورده می شود. در این قسمت نتایج اختصاصی و مهم به صورت دسته بندی ارائه می گردد، طوری که خواننده پایان نامه باخواندن آن بتواند یافته های مهم پایان نامه را به دست آورد.

در قسمت پیشنهادات به مسائل بی جواب در رابطه با تحقیق انجام شده اشاره می شود و پیشنهاداتی

برای تحقیقات بعدی به استناد نتایج بدست آمده در این تحقیق ارائه می شود. در حقیقت در این بخش

زمینه های تحقیقاتی جدید پیش روی محققان گذاشته می شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد جواد والانیا |   1396/11/02 19:54:17   |
0     0
مقدمه، طرح مساله یا بیان مساله به معنای توصیف و توجیه موضوع پژوهش است. در این قسمت باید به این سوال جـواب داده شود که چرا مساله پژوهش مساله ای است که باید مورد تحقیق علمی قرار گیـرد. اصـل کلـی در بیـان مساله رعایت یک روند منطقی است بطوری که شروع آن با مشکل و ختم آن با هدف تحقیـق مـی باشـد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics