تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

گذشته از مراحل عمومى پژوهش که شامل انتخاب موضوع، مطالعه اولیه و اکتشافى، تهیه طرح تحقیق و... است، مهمترین مراحل پژوهش تحلیل محتوا عبارتند از:

 

1ـ تعریف و تعیین متغیرها
در این پژوهش مانند هر پژوهش دیگرى باید سؤال و متغیر اصلى مورد پژوهش مشخص شود. نکته مهم این است که پژوهشگر ممکن است به بررسى یک متغیر بپردازد؛ مانند بررسى موضوع برنامه هاى تلویزیون، یا به بررسى چند متغیّر مثل طبقه بندى کردن برنامه هاى تلویزیون بر اساس موضوع، فرم، ارزشى بودن، ایرانى یا خارجى بودن.


2ـ تعریف و تحدید اسناد

بعد از انتخاب سؤال و متغیر تحقیق، باید مجموعه اى از اسناد یا پیام ها را که مى توان با کمک آن ها به این سؤال پاسخ داد تعریف، مشخص و جمع آورى کرد. براى مثال، اگر هدف بررسى نظرات بیان شده در مورد نظام جدید آموزشى در یک سال اخیر باشد، باید تمام مقاله ها ومدارک انتشار یافته در باره این موضوع را که در طول مدت مورد نظر انتشار یافته اند جمع آورى کرده، مورد بررسى قرار داد. در حقیقت، این مجموعه جامعه آمارى را که باید مورد ارزیابى قرارگیرد مشخص مى نماید.


3ـ رده بندى و رمزگذارى
رده بندى و کد گذارى دو اقدام لازم و ملزوم در تحلیل محتوا مى باشند. مثلاً اگر درصدد تحلیل محتواى رمان هاى منتشره در یک دوره ده ساله باشیم، نخست عوامل موضوعى یاz محتوایى رمان ها را به چند مقوله یا رده تقسیم مى کنیم؛ رمان هاى ادبى، عشقى، عرفانى، افسانه اى، حماسى، سیاسى، اجتماعى، دینى و مانند آن. اصطلاحا به هر یک از این مقوله ها یک رده مى گویند.


بعد از رده بندى، براى هر یک از این مقوله ها یک کد و رمز در نظر مى گیریم. رمز گذارى فرآیندى است که به وسیله آن داده هاى خام به صورت منظم در واحدهایى که امکان توصیف دقیق محتوا را فراهم مى آورد قرار مى گیرد. 


یکى از انتخاب هاى مهم در رمزگردانى و رده بندى تعیین شاخص ها و واحد تحلیل است.
واحد تحلیل: واحد تحلیل (واحد بررسى) بخش خاصى از محتواست که مورد تحلیل قرار مى گیرد. واحد بررسى از یک تحلیل به تحلیلى دیگر متفاوت است و با توجه به نوع پیام تعیین مى شود. اگر پیام ما مکتوب باشد، واحد تحلیل مى تواند کلمه، عبارت، مضمون، جمله بندى و مطالب مقاله باشد. در تحلیل از حروف کمتر استفاده مى شود. اگر پیام فیلم یا سریال باشد، واحد تحلیل فریم، پلان، صحنه، سکانس، قسمت و کل برنامه، انتخاب مى شود.

 

 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

حضرتی |   1395/10/04 19:23:39   |
0     0
باسلام « اگر یک مثال از رده بندی یا رمزگذاری موضوعات حسابداری اضافه گردد درک مطالب تسهیلتر میشود برای دانشجویان کارشناسی ارشد. باتشکر
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حضرتی |   1395/10/18 19:32:44   |
0     0
کاربرد و شمارش رمزها
در این مرحله، اینکه کدام مقوله یا مطلب باید جزء کدام رده قرار گیرد و چه کدى بدان اختصاص یابد و اینکه باید محاسبه شود یا خیر، مورد توجه مى باشد. تحلیل گرى که در صدد است به تحلیل کمّى داده هاى محتواى یک یا چند اثر بپردازد باید عملیات کد گذارى خود را تابع مقررات مربوط به استخراج اطلاعات کند. برخى از جنبه هاى استخراج اطلاعات در تحلیل محتوا عبارتند:
1. نتیجه نهایى کدگذارى تحلیلگر باید به اطلاعات عددى و کمّى و آمارى تبدیل شود؛
2. تحلیلگر در یادداشت بردارى خود بین واحدهاى تحلیلى تفاوت قائل شود؛
3. به هنگام کدگذارى یا شماره گذارى ضرورى است تا تعداد کل و یا مأخذ شماره گذارى در نظر گرفته شود؛ مثلاً، بیان اینکه واژه «استبداد» در یک کتاب 50 بار ذکر شده است، بدون ذکر تعداد کل واژه هاى کتاب، اطلاعات مختصرى در اختیار تحلیلگر مى گذارد.
پس از کد گذارى باید شمارش فراوانى ها یعنى تعداد هر کد در هر واحد تحلیل یا کل متن آغاز شود و فراوانى هاى محاسبه شده به صورت جدول ماتریس داده ها به صورت فراوانى، درصد و نظایر آن به نمایش درآید.
با به دست آوردن تعداد فراوانى هاى هر رده مى توان از سایر عملیات آمارى مثل تعیین همبستگى بین رده ها، میزان و شدت آن و استفاده از مجذور کاى و مانند آن ها بهره جست.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نفیسه شعله ور |   1395/10/28 00:00:25   |
0     0
مهمترین مراحل پژوهش تحلیل محتوا عبارتند از:
1ـ تعریف و تعیین متغیرها
2ـ تعریف و تحدید اسناد
3ـ رده بندى و رمزگذارى
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
امین |   1395/10/30 17:10:34   |
0     0
مراحل تحلیل محتوا:
1. موضوع مورد مطالعه از قبل تعیین می‌گردد که می‌تواند لغات، جملات، عناوین اصلی مقالات و موارد مشابه آن باشد. به عنوان نمونه، پژوهش برای بدست آوردن بار ارزشی به کار رفته در یک مقاله انجام می‌گیرد.
2. بیـان یک چارچوب که تئـوری تحقیق بر آن مبتنی است. با توجـه به تئوری موجود، فرضیه‌ها و متغیرهای مرتبط با مفاهیم مشخص می‌گردد و با استفاده از روش مناسب برای متغیرهای مورد نظر و با اهدافی که بر آن مترتب می‌باشد، به تحلیل داده‌ها پرداخته می‌شود.
3. در نظر گرفتن وسیله‌ای برای اندازه گیری متغیرها. به عنوان مثال، تهیه فهرستی از واژگان کلیدی به قصد شمارش آن و بدست آوردن معانی که در آن واژگان قصد گردیده است.
4. تهیه و تنظیم ابزارِ جمع آوری اطلاعات با توجه به موضوعی که قرار است پژوهش در آن انجام گیرد.
5. جمع آوری اطلاعات مربوط به طرح تحقیق. با در نظر گرفتن زمان مشخص و مکانی که قرار است عملیات در آن انجام گیرد. در ضمن لازم است به جمع آوری متن‌ها یا واژه‌هایی پرداخته شود که به طور عموم در مسئلة مورد پژوهش کاربرد داشته باشد. پس از انجام مراحل فوق، داده‌های جمع آوری شده به دسته‌های مختلف طبقه بندی می‌گردند.
6. پژوهشگر پس از جمع آوری اطلاعات، به تجزیه و تحلیل آن دسته از داده‌هایی می‌پردازد که با فرضیة تحقیق مرتبط می‌باشد تا بتواند نتایج مورد نظر را بدست آورد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نغمه |   1395/11/04 23:32:49   |
0     0
یکى از انتخاب هاى مهم در رمزگردانى و رده بندى تعیین شاخص ها و واحد تحلیل است.واحد تحلیل (واحد بررسى) بخش خاصى از محتواست که مورد تحلیل قرار مى گیرد. واحد بررسى از یک تحلیل به تحلیلى دیگر متفاوت است و با توجه به نوع پیام تعیین مى شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Fereshte Montazeri |   1396/03/28 13:54:46   |
0     0
در یکی از جدی ترین تقسیم های تحلیل محتوا، دوگونه کمی و کیفی ذکر می شود. روش کیفی تحلیل محتوا که گاهی استنباط نتایج بر اساس بودن یا نبودن ویژگی‌هایی که در پیام تعریف شده است، غالباً برای اجرای بهتر مسایل در علوم اجتماعی- کاربردی مورد توجه قرار گرفته است. حامیان فنون کیفی این فرض را مورد تردید قرار داده‌اند که برای نتیجه گیری فراوانی شاخص ها لزوماً‌ نشانه اهمیت آنهاست. از نظر این گروه، ممکن است وجود یا حذف صنعتی واحد در اسناد، از فراوانی نسبی خصوصیات دیگر اهمیت بیشتری داشته باشد. (هولستی، 1373، 22). موضوع تحلیل محتوای کیفی می تواند تمامی انواع ارتباط ثبت شده در دست نوشته های مصاحبه ها، گفتمان ها، قواعد مشاهدات،‌ نوارهای ویدئو، مستندات و...) باشد.
در تحلیل کمی،‌ از شمارش واحدهای محتوایی استفاده می شود و تلاش می گردد تا ویژگی های خاصی در متن اندازه گیری شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محسن برزگری |   1396/10/02 20:12:37   |
0     0
سه مرحله عمده:1-مرحل قبل از تحلیل(آماده سازی وسازماندهی)
2-بررسی مواد(پیام)3-پردازش نتایج
منبع :روش تحقیق دکتر بازرگان و..
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا تیموری |   1396/10/03 22:34:51   |
0     0
یکى از انتخاب هاى مهم در رمزگردانى و رده بندى تعیین شاخص ها و واحد تحلیل است.
واحد تحلیل: واحد تحلیل (واحد بررسى) بخش خاصى از محتواست که مورد تحلیل قرار مى گیرد. واحد بررسى از یک تحلیل به تحلیلى دیگر متفاوت است و با توجه به نوع پیام تعیین مى شود. اگر پیام ما مکتوب باشد، واحد تحلیل مى تواند کلمه، عبارت، مضمون، جمله بندى و مطالب مقاله باشد. در تحلیل از حروف کمتر استفاده مى شود. اگر پیام فیلم یا سریال باشد، واحد تحلیل فریم، پلان، صحنه، سکانس، قسمت و کل برنامه، انتخاب مى شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمید زارعی |   1396/10/09 15:40:51   |
0     0
تحلیل محتوا یک مورد خاص در تحقیق مشاهده اى و تحقیق تاریخى اسنادى محسوب مى شود و از نظر ماهیت، پژوهشى کمّى است که از طریق آن محتواى کیفى منابع مورد بررسى طى دستکارى هاى آمارى به داده هاى کمّى تبدیل مى شود. این روش سابقه اى طولانى دارد که آثار آن را مى توان در تحلیل کتب دینى مانند انجیل و قرآن دید، اما به صورت علمى در قرن اخیر و با بررسى و تحلیل مطبوعات دنبال شده است و به حوزه هاى گوناگون علمى گسترش پیدا کرده است. این روش را مطالعه عینى، کمّى و سیستماتیک فرآورده هاى ارتباطى (محتواى آشکار پیام) براى رسیدن به تفسیر پیام، تعریف کرده اند. هدف هاى اصلى آن را مى توان در تحلیل ویژگى هاى پیام، تحلیل پیشینه اى پیام و تحلیل پى آمدهاى پیام خلاصه کرد. یکى از مهمترین انواع آن، تحلیل محتواى مقوله اى است که در آن ابتدا متن (انواع پیام ها مثل فیلم، مجله و...) مورد نظر به اجزایى تجزیه مى گردد، سپس با تقسیم اجزا به طبقات گوناگون، فراوانى هر طبقه شمارش و درصدگیرى مى شود و در پایان آن درصدها تحلیل مى گردند.این مقاله به منظور آشنایى پژوهشگران با این روش تهیه شده است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics