تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی


منظور از تحلیل داده ها، بدون توجه به نوع داده ها و نوع گرد آوری این داده ها، عبارت است از اعمال نوعی نظم بر اطلاعات کسب شده و ارائه نتایج در گزارش پژوهش. هدف کلی تحلیل کمی و کیفی عبارت است سازمان دهی، سنتز ( ترکیب ) و ارائه ساختار اطلاعات پژوهش. 

 

تفاوت مهم بین این دو تحلیل در آن است که معمولاٌ در مطالعات کیفی بر خلاف مطالعات کمی، گردآوری و تحلیل داده ها به طور همزمان صورت می پذیرد.به لحاظ ان که مجریان پژوهش های کیفی روشی شهودی را در نمونه گیری و طرح سوالات بکار می برند، باید آماده غیرمستقیم ساختن پژوهش به عنوان بینش های جدید حاصل از تحلیل خود باشند.


تحلیل کیفی مستلزم فعالیت های زیادی است . در تحلیل کیفی ، معمولاٌ به سازماندهی و تعریف صدها و حتی هزاران صفحه مطالب گسترده باید پرداخت . هرچند روش های جهانی قابل قبولی برای تحلیل مطالب کیفی وجود ندارد، سیستم های مختلف ، اصولی را برای چنین تحلیلی برشمرده اند.


داده های کیفی معمولاٌ از روش هایی مبتنی بر مشاهده ، مصاحبه، یادداشت های مربوط به مصاحبه های پراکنده، یادداشت های روزانه یا سایر اسناد حاصل می شوند.بدون توجه به این نوع داده ها، وظیفه مهم پژوهشگر آمادگی کامل برای تحلیل از طریق سازماندهی مطالب است. وظیفه اصلی سازماندهی داده های کیفی، تدوین روشی برای فهرست کردن محتوا است؛ یعنی پژوهشگر باید به طراحی مکانیسمی برای دسترسی به قسمت های مختلف داده ها بدون اجبار به بازخوانی کل مطالب، دست بزند.

 


فهرست نویسی معمولاٌ شامل تدوین کدهایی می شود که نشانگر بخش های مختلف داده است . از این رو ، یکی از وظایف اولیه پژوهشگر در فرآیند تحلیل داده ای کیفی تدوین یک طرح کد گذاری است که در ارتباط با عناوین اصلی مورد مطالعه است. همین که طرح کد گذاری تدوین شد ، داده ها مورد بررسی قرار می گیرد و محتوا بر حسب عناوین مورد اشاره کد گذاری می شود.


1) تحلیل محتوا:
برای بررسی محتوای آشکار پیام های موجود در یک متن ، می توان از روش تحلیل محتوا استفاده کرد. در این روش محتوای آشکار پیام ها به طور نظم دار و کمی توصیف می شود. از این رو  این روش را می توان تبدیل داده های کیفی به داده های کمی قلمداد کرد.


رده بندی پاسخ های یک سوال باز در پرسش نامه ، مستلزم تحلیل محتوا است . در این روش ، نیازی به گرداوری اطلاعات نیست ، بلکه اطلاعات وجود دارند و باید استنتاج و تحلیل شوند. ساروخانی ، تحلیل محتوا را به عنوان یک روشی می داند که برای شناخت و برجسته ساختن محورها یا خطوط اصلی یک متن یا متون مکتوب یا مجموعه ای از سخنرانی ها ، سلسله ای از تصاویر ، نوارها، سوال های باز یک پرسش نامه و..... استفاده می شود.تحلیل محتوا به عنوان یک ابزار ، امکان تحلیل علی را فراهم می سازد، یعنی نه تنها به ارائه تصاویری از واقعیت در سطح می پردازد ، بلکه در اعماق نیز فرو می رود و علل یا عواملی را مشخص می سازد.


2) فرا تحلیل:
هدف روش فرا تحلیل ، نشان دادن شیوه اندیشیدن درباره ترکیب پژوهش ها با استفاده از روش های آماری است . در واقع فرا تحلیل روشی است که به کمک آن می توان تفاوت های موجود در پژوهش های انجام شده را استنتاج کرد و در رسیدن به نتایج کلی و کاربردی از آن بهره جست.


برای تعریف فرا تحلیل باید اجزای تشکیل دهنده آن را مورد بررسی قرار داد. در این روش فعالیت های زیر انجام می شود:


الف) ابتدا از طریق شکستن اجزای کل به ماوراء و فراتر از کل اولیه می رسیم.


ب) تحلیل اولیه را به نحوی منتقل یا تبدیل می کنیم که یافته های نا مناسب در چارچوبی قابل قبول قرار گیرند.


ج) تحلیل های ترکیب شده ، اطلاعاتی را نشان دهند که اطلاعات اولیه نشان نداده باشند. در عمل ، ابتدا اطلاعات از منابع اولیه استخراج و سپس با یکدیگر ترکیب می شوند و سرانجام یک کل جدید را تشکیل می دهند.


در پژوهش فرا تحلیل پژوهشگر با ثبت ویژگی ها و یافته های پژوهش ها در قالب مفاهیم کلی ، آنها را آماده استفاده از روشهای نیرومند آماری می کند روی هم رفته، فرا تحلیل در برگیرنده مطالب جدیدی است. فرا تحلیل مهارتی است که در آن از روش های آماری ، کمی و ریاضی استفاده می شود و درباره کیفیت پژوهش پیش داوری نمی کند.اصل اساسی و عملی در فرا تحلیل عبارت است از ترکیب نتایج پژوهش های مختلف و متعدد ، استخراج نتیجه های جدید و منسجم و حذف آنچه موجب سوگیری در نتایج نهایی می شود.
 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

حضرتی |   1395/10/18 19:34:57   |
0     0
فرا تحلیل دارای ویژگی زیر است:
الف) هدف پژوهشگر مشخص و مسئله پژوهش به روشنی تعریف می شود.
ب) از بین مطالعات موجود ، آن هایی که با ملاک های پژوهش موردنظر هماهنگی دارند ، بررسی می شوند . به طور کلی ، فرا تحلیل بررسی جامع تمامی جامعه مطالعات مربوط است.
پ) داده های پژوهش گرد آوری و ویژ گی آنها بر اساس هدف پژوهش فرا تحلیل کد گذاری و طبقه بندی می شود. نتایج مطالعه به یک مقیاس کمی مشترک تبدیل می شود به طوری که قایل مقایسه باشند.خلاصه آنکه فرا تحلیل ، ترکیب داده های چند پژوهش برای تولید یک برآورد واحد است.از نظر آماری ، فرا تحلیل کاربرد درست روش های چند عاملی است . پژوهشگر ممکن است پژوهش های موجود در مورد یک موضوع ، در زمان ها ، جامعه ها و یا حتی کشورهای مختلف را از طریق فرا تحلیل مطالعه کند . هر یک از این مطالعات براوردی از یک اثر را در اختیار پژوهشگر قرار می دهد . او فرض می کند که این برآورد ، معرف پارامتر کل جامعه است . او پیش فرض های تحلیل را بررسی می کند و اگر این پیش فرض ها رضایت بخش باشند برآورد مربوط به مطالعات جداگانه را ترکیب می کند تا یک برآورد مشترک به دست آورد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نفیسه شعله ور |   1395/10/27 23:58:07   |
0     0
داده های کیفی معمولاٌ از روش هایی مبتنی بر مشاهده ، مصاحبه، یادداشت های مربوط به مصاحبه های پراکنده، یادداشت های روزانه یا سایر اسناد حاصل می شوند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
امین |   1395/10/30 17:15:45   |
0     0
شرایط کلی تحلیل محتوای کیفی به این ترتیب است:
- تعیین چهارچوب تئوریکی:
-نمومنه گیری
-واحد محتوا
-- واحد کاربردی در تحلیل محتوا:
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
افسانه یوسفی |   1395/11/01 21:42:33   |
1     0
بر اساس نظریة شی‌یه و شانون می‌توان رهیافت‌های موجود در زمینة‌ تحلیل محتوا را به سه دسته تقسیم کرد که عبارت‌اند از: 1. تحلیل محتوای عرفی و قراردادی؛35 2. تحلیل محتوای جهت‌دار؛36 3. تحلیل محتوای تلخیصی یا تجمعی.37
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نغمه |   1395/11/04 23:33:34   |
0     0
در تحلیل کیفی ، معمولاٌ به سازماندهی و تعریف صدها و حتی هزاران صفحه مطالب گسترده باید پرداخت . هرچند روش های جهانی قابل قبولی برای تحلیل مطالب کیفی وجود ندارد، سیستم های مختلف ، اصولی را برای چنین تحلیلی برشمرده اند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Fereshte Montazeri |   1396/03/28 13:55:39   |
0     0
مینه و هدف: تحلیل محتوا یک شیوه پژوهشی است که برای تشریح عینی، منظم و کمی محتوای آشکار پیام های ارتباطی به کار می رود. این شیوه ابتدا در علوم ارتباطات به کار گرفته شد و در حال حاضر در تحلیل رسانه ها استفاده زیادی دارد. در سال های اخیر این شیوه پژوهش در سایر علوم، از جمله پرستاری نیز مورد استفاده قرار گرفته است.
روش بررسی: با توجه به اهمیت این روش در پرستاری و کمبود منابع فارسی، این مطالعه مروری به منظور روشن سازی و تببین ابعاد، تعاریف، طبقه بندی ها، اصول و مبانی مفهومی این روش، با استفاده از کتاب ها و مقالات داخلی و خارجی انجام شده است.
یافته ها: تحلیل محتوا به اعتقاد بیشتر صاحبنظران روش پژوهشی است که برای بیان مفاهیم یا واژه های معینی در یک متن و یا مجموعه ای از متون استفاده می شود. برخی نیز آن را یک روش تجزیه و تحلیل داده ها می دانند. متن می تواند شامل کتاب، فصل یا فصل هایی از یک کتاب، نوشته ها، مصاحبه، گفتگو، عناوین و مقالات مطبوعات و اسناد تاریخی باشد. پژوهشگر با استفاده از تحلیل محتوا وجود مفهوم و ارتباط بین واژه ها و یا مفاهیم را تحلیل کرده و درباره پیام های موجود در متن، نویسنده آن، مخاطب و حتی فرهنگ و دوره زمانی اثر نتیجه گیری می نماید.
نتیجه گیری: تحلیل محتوا هم در تحقیقات کمی و هم در تحقیقات کیفی قابل استفاده می باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
جواد رضائی حسن آباد |   1396/04/09 15:48:01   |
0     0
آدرسی مرتبط با این موضوع:
http://www.academia.edu/10281175

با تشکر
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
جواد رضائی حسن آباد |   1396/04/09 15:49:32   |
0     0
در تحقیقات اجتماعی برای شناسایی و حل مسائل، نیاز به دانش و تسلط بر روش‌شناسی‌های علمی و مسیر تحقیق است. تحقیقات کمی و کیفی که از دو مبنای متفاوت پارادایمی‌اند، این مسیرها را مشخص می‌سازند. در هر رویکرد کمی و کیفی برای انجام پژوهش نیاز به ابزار و روش‌های متفاوتی است که یکی از آنها روش تحلیل محتواست. تحلیل محتوا نخست بیشتر به صورت کمی برای اندازه‌گیری متغیرها استفاده می‌شد. اواسط قرن بیستم بود که رویکردهای کیفی در تحلیل محتوا گسترش یافتند. تحلیل محتوای کیفی را می‌توان نوعی روش‌شناسی تحقیق در خدمت تفسیر محتوایی داده‌ها دانست. براساس نظریة شی‌یه و شانون می‌توان رهیافت‌های موجود در زمینة‌ تحلیل محتوای کیفی را به سه دستة تحلیل محتوای عرفی، تحلیل محتوای جهت‌دار و تحلیل محتوای تلخیصی تقسیم کرد.
با تشکر
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محسن برزگری |   1396/10/02 20:15:27   |
0     0
تحلیل داده های کیفی

روشهای مختلفی برای تحلیل و طبقه‌بندی داده‌های جمع‌آوری شده در تحقیق کیفی وجود دارد که بسته به نوع تحقیق و موردکاوی از هر کدام‌ استفاده می‌شود.

واژه "Analysis" در لغت به‌معنای "تحلیل" است. در فرآیند تحقیق، پس از گردآوری داده‌ها، گام بعدی شامل تجزیه و تحلیل داده‌ها است. وقتی سخن از تجزیه و تحلیل داده‌ها به میان می‌آید، این تصور حاصل می‌شود که منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها تنها به شیوه آماری است، در صورتی که چنین نیست و این شیوه فقط یکی از طرق مهم تجزیه و تحلیل است که برای تحقیقات و داده‌هایی به‌کار می‌رود که جنبه آماری داشته باشد. یکی از مهم ترین عامل هایی که بر تصمیم گیری راجع به نوع تحلیل تاثیر می گذارد نوع داده هایی است که پژوهشگر جمع آوری می کند و یا در اختیار دارد. یکی از تفاوت های عمده بین پژوهش های کیفی و کمی در این است که پژوهش های کیفی به طور عمده به تدوین یا ساخت فرضیه منتج می شوند اما پژوهش های کمی به آزمون فرضیه می پردازد. بنابراین برای اینکه فرضیه ها را بتوان آزمون نمود، می بایست داده ای کمی جمع آوری شود و یا داده های کیفی به کمی تبدیل شود.تحلیل محتوا یکی از مهم ترین تحلیل هایی است که طی آن محتوا یا داده های کیفی به داده های کمی تبدیل می گردد و آنگاه با اجرای آماره های مناسب مورد تحلیل قرار می گیرند.

تحلیل کیفی را باید رویکرد مسلط بر تحقیقات دوره فرامدرن و محصول انتقادات مکتب انتقادی فرانکفورت از روش‌های کمّی دانست که گستره وسیعی از علوم انسانی را دربر گرفته است. «اساساً بخش عمده‌ای از مطالعات مربوط به تأثیر ایدئولوژی، دین، فرهنگ، سیاست، اخلاق و مانند آن را بر کنش و رفتار انسان، که موضوع مطالعه بسیاری از رشته‌های علوم انسانی است، می‌توان با استفاده از روش تحلیل کیفی و عقلی، تجزیه و تحلیل نمود.» همچنین مطالعات مردم‌شناسی و آداب و رسوم و روابط اجتماعی و نیز مطالعات مربوط به تحلیل محتوا جملگی در حوزه تحقیقات کیفی قرار می‌گیرند، هرچند ممکن است از روش‌های کمی نیز بهره ببرند. به‌طور کلی تحقیقاتی که نوعاً کتابخانه‌ای و نظری هستند و اطلاعات به‌وسیله ابزارهای سنجش مربوط نظیر فیش، جدول، کارت و امثال آن گردآوری می‌شود، از نوع تحقیقات کیفی هستند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا تیموری |   1396/10/03 22:35:36   |
0     0
تفاوت مهم بین این دو تحلیل در آن است که معمولاٌ در مطالعات کیفی بر خلاف مطالعات کمی، گردآوری و تحلیل داده ها به طور همزمان صورت می پذیرد.به لحاظ ان که مجریان پژوهش های کیفی روشی شهودی را در نمونه گیری و طرح سوالات بکار می برند، باید آماده غیرمستقیم ساختن پژوهش به عنوان بینش های جدید حاصل از تحلیل خود باشند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمید زارعی |   1396/10/09 15:54:30   |
0     0
سه رویکرد به تحلیل محتوای کیفی

تحلیل محتوا یک تکنیک کیفی تحقیق است که به طور گسترده مورد استفاده قرار میگیرد. به جای آنکه یک روش منفرد باشد، کاربردهای متداول تحلیل محتوا سه رویکرد متمایزی را براساس درجه نقش استدلال استقرایی نشان میدهد: قراردادی، هدایتی، تلخیصی. همه این سه دیدگاه برای تفسیر معنا از محتوای داده­های متن ، مورد استفاده قرار میگیرند، بنابراین بر الگوی مبتنی بر اصول طبیعی توافق دارند. تناقضات اصلی میان رویکردها شامل رمزگذاری طرحها، اساس رمزها، و مخاطراتی که در برابر قابلیت اطمینان است میباشد. در تحلیل محتوای قراردادی، طبقه­بندی­های رمزگذاری به طور مستقیم از داده متن اقتباس شده است. این رویکردی است که برای تکوین نظریه زمینه­ای استفاده میشود. با یک رویکرد هدایتی، تحلیل با یک نظریه یا یافته­های مربوط به تحقیق به عنوان راهنمایی برای رمزهای مقدماتی آغاز میگردد. بنابراین در طی تحلیل داده­ها، محققان خودشان را در اطلاعات غرق میکنند و به موضوعات اجازه پدیدار گشتن از آنها را میدهند. معمولا هدف این رویکرد معتبر کردن یا گسترش دادن یک چارچوب عقلی و ذهنی یا تئوریک میباشد. روش سوم، تجزیه و تحلیل فشرده شده محتوا میباشد که با شمارش کلمات و یا مفهوم روشن و آشکار همراه است، بنابراین تحلیل را برای گنجاندن معانی و موضوعات پنهان بسط میدهند. هدف این رویکرد کاوش کردن کاربرد کلمات، نشانگرها در یک روش قیاسی میباشد.

شرایط کلی تحلیل محتوای کیفی

در ابتدای استفاه از این تکنیک ، دانشمندان بیشتر به بررسی کیفی محتواها می­پرداختند. امروزه نیز با انواع شیوه­های کمی، تحلیلهای کیفی همچنین مورد استفاده است. در اینگونه بررسیهای کیفی، هدف آنست که تاثیر متنهای مورد نظر بر روی گیرنده پیام (خواننده، شنونده، بیننده) سنجیده شود و این از آن طریق انجام میگیرد که محقق بار ارزشی مفاهیم و عبارتهای بکار برده شده را بررسی و شمارش میکند. به عبارت دیگر یک شیوه مهم و معمول از تکنیک تحلیل محتوا به شمارش مفاهیم و پیامهایی می­پردازد که فرستنده پیام ابراز داشته است. گاه تعداد این پیامها خود گویای یک مطلب خاص هستند که در شرایط عادی جلب توجه نمیکنند، اما مخاطب را بطور ناخودآگاه تحت تاثیر قرار میدهد و گاه نسبت تعداد این پیامها با تعداد پیامهای دیگر مقایسه می­شود و از آن طریق اطلاعاتی بدست می­آید.

بنابراین شرایط کلی تحلیل محتوای کیفی به این ترتیب است:

- تعیین چهارچوب تئوریکی:

در اینجا محقق می­بایست ابتدا چهارچوب تئوریکی داشته باشد، که براساس آن فرضیه­ها و متغیرهای خود را مشخص سازد و سپس در پی یافتن روشی برآید که برای سنجش آن متغیرها مناسب باشند.

- نمونه­گیری:

به اقتضای مسئله مورد بررسی، محقق باید متنهایی را گردآوری کند که در آنها بتوان مسئله مورد بررسی را به نحو قابل تعمیم تحلیل نمود. انتخاب این نمونه­ها همواره به اقتضای مسئله مورد بررسی خواهد بود.

- واحد محتوا:

پس از نمونه ­گیری، نوبت به تعیین واحدهای سنجش میرسد. این واحدها میتوانند لغات، جمله­ها ، سرمقاله­ها ... باشند که ما میخواهیم بار ارزشی آنها را بسنجیم و یا براساس محتوایشان آنها را طبقه­ بندی کنیم.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics