تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

اینترنت‬‎ عصر مدرنیته که تکنولوژی و استفاده از ابزار نوین اطلاعاتی جایگاه ویژه ای را در جوامع بشری به خود اختصاص داده روش های سنتی مالیات ستانی که از دیر باز مرسوم و مشقاتی را برای ممیزان و مودیان مالیاتی به وجود می آورد را هم تحت الشعاع قرار داده است.

 

 در جریان گذر از عصر دیرین به عصر نوین، روشهای دریافت مالیات و تعامل با مودیان دستخوش تغییرات و تحولات شگرفی شد که آسایش و آرامش برای مودیان و نیز کارکنان ادارات مالیاتی، مهمترین ره آورد این انقلاب تکنولوژی بود.


در سال های اخیر با توجه به اهتمام ویژه مسئولین نظام و دولتمردان برای گنجاندن درآمدهای مالیاتی به جای درآمدهای نفتی برای تامین بودجه جاری کشور و انجام اقدامات مربوط به عمران و آبادانی و تجهیز و تقویت زیر ساخت های شهری و ایجاد امکانات عمومی برای شهروندان، دستگاه مالیاتی تلاش های مجدانه ای را برای بازنگری قوانین مالیاتی و ساده سازی آن و صدور بخشنامه ها و دستورالعمهای به موقع برای اطلاع آحاد جامعه و بالاخص مودیان مالیاتی به منصه ظهور گذاشته است.


جلب و افزایش اعتماد و اطمینان مودیان مالیاتی برای بالا بردن میزان مشارکت آنها در پرداخت مالیات و در کنار آن، ترویج فرهنگ مالیات برای اقناع افکار عمومی و تکریم مودیان، اهداف مهمی بود که سرلوحه اقدامات مسئولین و کارکنان دستگاه مالیاتی قرار گرفت. مسلما بهره گیری از سامانه های به روز و توانمند اطلاعاتی برای شناسایی مودیان و میزان درآمدهای ایشان برای دریافت عادلانه مالیات و به تبع آن افزایش رضایتمندی مردم حرف اول را می زند.


در همین راستا طرح جامع مالیاتی به عنوان بزرگترین پروژه نظام مالیاتی طراحی گردید تا بدین ترتیب بانک اطلاعات کامل مالیاتی و عملیاتی تشکیل گردد.


در کنار این طرح بزرگ، اقدامات دیگری هم ضمن بررسیهای کارشناسانه اجرایی گردید تا اطلاعات دقیق و صحیح مودیان مالیاتی اصناف گوناگون شناسایی شود و مالیات عادلانه اخذ گردد.


بهره گیری از سامانه صندوق فروش، بکارگیری روشهای مکانیزه و و اگذاری بخشی از امور به بخش غیر دولتی به منظور تسهیل و تسریع در انجام امور مودیان از جمله اقداماتی است که درحال حاضر انجام می شود و امید است با اجرای طرح جامع مالیاتی گام نهایی برای تحقق عدالت مالیاتی برداشته شود.


شایان ذکر است که بسط و گسترش سامانه های اطلاعاتی در فرایند تشخیص و دریافت مالیات، تاثیر بسزایی داشته و موجب خواهد شد جامعه نسبت به دستگاه مالیاتی ذهنیت خوبی داشته باشند زیرا که با استفاده از این سامانه های اطلاعاتی، فراریان مالیاتی شناسایی شده و مالیات آنها اخذ خواهد شد ضمنا با داشتن دسترسی به اطلاعات شغلی مودیان مالیاتی، میزان در آمد واقعی آنها احراز شده و مالیات واقعی از صاحبان درآمد دریافت می شود و همین امر موجب عدالت مالیاتی و برقراری عدالت اجتماعی می گردد.


کاهش هزینه های وصول مالیات، جلوگیری از اتلاف وقت و انرژی مودیان و کارکنان مالیاتی، شفافیت اقتصادی و برقراری عدالت مالیاتی ، افزایش سرعت تشخیص مالیات و تسریع در روند وصول آن از جمله مزایای بهره گیری از سامانه های اطلاعاتی توانمند و به روز دنیاست که راه رسیدن به سیاستهای پیش بینی شده دولت برای جایگزینی درآمد مالیاتی به جای درآمد نفتی و نیل به عظمت و اقتدار ملی را هموار خواهد ساخت.

 

منبع

آخرین اخبار حسابداری

 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics