تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

فرد در زمان حال دست به تصمیم‌گیری زده و طبق آن به‌منظور دستیابی به هدفی در آینده است. هنگام تصمیم‌گیری در همه‌ی موقعیت‌ها مواردی ناشناخته وجود دارد که پیش‌بینی آینده را مشکل می‌کند و  خارج از کنترل فرد است، ازاین‌رو همیشه تصمیم‌ها با درجاتی از عدم قطعیت مواجه است.

 

شرایط تصمیم‌گیری با توجه به‌پیش بینی نتایج سه حالت دارد: اطمینان قطعی، خطرپذیری، عدم اطمینان.

 

در شرایط اطمینان قطعی، تصمیم‌گیرنده ازآنچه در آینده پیش خواهد آمد، آگاه است. در این شرایط، اطلاعاتی درست، قابل ارزیابی و قابل‌اطمینان وجود دارد که بر اساس آن‌ها می‌توان تصمیم نهایی خود را گرفت. به‌عبارت‌دیگر، در چنین شرایطی، نتایج به میزان زیادی قابل پیش‌بینی است.

 

در شرایط خطرپذیری، قابلیت پیش‌بینی کمتر است. اطلاعات کاملی در دست نیست، ولی تصمیم‌گیرنده نتیجه‌ی نهایی را حدس می‌زند. در چنین شرایطی می‌توان احتمال موفقیت تصمیمات ر تخمین زد.

 

در شرایط عدم اطمینان، تقریباً اطلاعاتی درباره‌ی آنچه پیش خواهد آمد در دست نیست و تصمیم‌گیرنده از احتمالات و نتایج ممکن بی‌خبر است.

آنچه مسلم است این است که در زندگی به این شرایط برمی‌خوریم آنگاه باید تصمیم نهایی را گرفت. ولی در هر شرایطی، باید از روش‌ها و ابزار مختلف کمک گرفت تا نسبت به نتایج، اطمینان بیشتر پیدا کرد.

 

توصیه‌هایی برای تصمیم‌گیری

یکی از امتیازات بشر، قدرت انتخاب و تصمیم‌گیری اوست. در حقیقت معنا و مفهوم زندگی در این است که ما آزادیم تا برای خودمان تصمیم‌گیری، یکی از ارزش‌های انسانی است و البته زندگی مجموعه‌ای از انتخاب‌هاست و هر چه این تصمیم‌ها صحیح‌تر باشد، افراد زندگی موفق‌تری خواهند داشت. در این رابطه توجه به موارد زیر مفید است.

 

به‌جای مشکلات ر راه‌حل‌ها تمرکز کنید. هر چه بیشتر به راه‌حل‌های احتمالی فکر کنید، راه‌حل‌هایی بیشتر به ذهنتان می‌رسد.

اگر از نظم فکری برخوردار باشید، می‌توانید برای هر مسئله‌ای در زندگی راه‌حلی بیابید.

هرچند ذهن شما می‌تواند هزاران فکر را در خود بگنجاند، اما زمانی معین، تنها بر یک فکر تمرکز کنید.

هنگام تصمیم‌گیری امکان اشتباه وجود دارد، اما نباید از آن بهراسید، چراکه اصولاً خطا آموزنده است و تا خطا نکنیم یاد نمی‌گیریم.

موانع ذهنی را که ناخودآگاه جلو تصمیم‌گیری را می‌گیرند، بشناسیم، موانعی نظیر تردید، اضطراب، ناامیدی، وابستگی شدید به دیگران، مطلق‌گرایی در زندگی، طفره رفتن از تصمیم‌گیری و...

 

آنچه رخ‌داده است اهمیتی ندارد، چراکه شما می‌توانید با این چالش‌ها مقابله کنید و از پس آن‌ها برآیید. پس با لحن مثبت با خود سخن بگویید تا اعتمادبه‌نفس خود را بسی بیشتر تقویت نموده و دست به تصمیماتی قاطع و محکم‌تر بزنید.

بدترین پیامد را در نظر بگیرید، وقتی قادر باشید با بدترین پیامد ممکن کنار بیایید، نگرانی شما برطرف می‌شود و تصمیم‌گیری‌تان عاقلانه‌تر خواهد بود.

شجاعت خود را تقویت کنید. شجاعت در تصمیم‌گیری دو بخش است. اول شجاعت شروع و تداوم کار، بدون وجود تضمینی صد در صد برای موفقیت. دوم شجاعت تحمل، پایداری و استقامت، هنگام مواجه‌شدن با ناکامی و شکست‌های زودگذر.

 

از مقصر دانستن افراد دیگر به خاطر اتفاقات پیش‌آمده، دست بکشید و مسؤولیت خود و آینده را به عهده بگیرید، آنگاه احساسات منفی‌تان خاتمه می‌یابد و ذهنتان آرام شده و دست به تصمیماتی بهتر خواهید زد.

پس از گرفتن تصمیم نهایی، مسؤولیت کامل آن را به عهده بگیرید و اگر تصمیمتان نادرست از کار درآمد و پیامدهای ناخوشایندی به وجود آورد، کسی را مقصر ندانید.

باکسانی که فکر می‌کنید، در خصوص موضوع موردنظر شما اطلاعات و آگاهی بیشتری برخوردارند، مشورت نمایید.

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics