تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

      مهم ترین دلیل ورشکستگی شرکت ها ، سوء مدیریت سازمان هاست . خطاهای مدیریتی ، هزینه بالا ، فعالیت مالی ضعیف ، بی اثر بودن فعالیت های فروش و هزینه تولید بالا می توانند به تنهایی یا ترکیبی از آنها هشداری برای ورشکستگی شرکت باشند .

 

 فعالیت های اقتصادی می تواند یکی دیگر از دلایل ورشکستگی شرکت ها باشد؛ رکود اقتصادی، تغییرات نرخ بهره ، بالارفتن تورم ، نوسانات قیمت مواداولیه و شرایط اقتصادی بین المللی از دلایل اقتصادی ورشکستگی سازمان ها است .

 تصمیمات دولت ، پیشامدهای طبیعی ناخواسته و مرحله عمرسازمان ها نیز از دیگر دلایل بروز ورشکستگی هستند .

 

در مرحله نهفتگی ممکن است یک یا چند وضعیت برای واحد تجاری وجود داشته باشد بدون اینکه فورا قابل شناسایی باشد مانند تغییر در تقاضای تولید ، افزایش مستمر در هزینه های سربار ، منسوخ شدن روشهای تولید و ... . اغلب در مرحله نهفتگی است که زیان اقتصادی واقع می شود و بازده دارایی ها سقوط می کند ، بهترین وضع برای شرکت این است که مشکل در همین مرحله کشف شود .

 

 

مرحله کسری نقد وقتی شروع می شود که برای اولین بار یک واحدتجاری برای ایفای تعهدات جاری یا نیاز فوری ، به وجه نقد دسترسی نداشته باشد . گرچه چند برابر نیازش ممکن است دارایی های فیزیکی داشته و سابقه سود آوری کافی نیز داشته باشد. مسئله اینجاست که دارایی ها به قدر کافی قابل نقد شدن نیستند و سرمایه حبس شده است.

 

 

در مرحله عدم قدرت پرداخت دیون مالی یاتجاری ، شرکت هنوز قادر به تحصیل وجه کافی از کانال های مصرفی هست . مدیریت ابزارهای مناسب دارد ، مثلا استفاده از افراد حرفه ای مالی یا تجاری ، کمیته اعتباردهنده و تجدید ساختار در تکنیک های مالی که از طریق این روش ها هنوز هم می توان مشکل را در این مرحله شناسایی و رفع نمود.

 

در مرحله عدم قدرت پرداخت دیون کامل است که دیگر شرکت رو به نابودی رفته و کل بدهی ها از ارزش دارایی های شرکت فزونی دارد و شرکت دیگر نمی تواند از ورشکستگی کامل خود اجتناب کند .

 

ورشکستگی زمانی اتفاق می افتد که بدهی یک شرکت از ارزش بازار دارایی های آن بیشتر باشد به عبارتی در یک شرکت ورشکسته ، (ارزش ویژه شرکت )حقوق صاحبان سهام(منفی است ).

 

برای دریافت مقاله بر روی لینک کلیک کنید.

 

منابع:

رسول زاده  (1380) در مقاله  کاربرد مدل آلتمن در تعیین وضعیت ورشکستگی شرکت ها  ، مجله تدبیر .

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics