تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

کاربرد نظام بودجه بندی برپایه نظام عملیاتی می‌تواند در دو روش تفهیم شود؛ یک روش برای ترغیب استفاده از بودجه‌ریزی عملیاتی که صحبت گسترده در مورد موضوع خود بودجه‌ریزی عملیاتی است به گونه ای که آن را به اهداف اصلی اش مربوط کند.

 

این عمل ترغیب ممکن است شامل هردو هدف ارتقای تصمیم گیری و پربارکردن خدمات دریافتی از بودجه‌ریزی عملیاتی باشد .آزمون تقاضاها یا اجرای آن ها در اثنای یک شرایط خاص، روش دیگری را برای پی بردن به کاربرد بودجه‌ریزی عملیاتی می باشد.

این آزمایش ممکن است باعث فهم کاربرد بودجه‌ریزی عملیاتی در یک موقعیت واقعی یا موقت شود. در این بخش، توضیح مختصری از این کاربردها، با هدف دست یافتن به درک و فهم با ارزش تری از بودجه بندی بر پایه سیستم عملیاتی ارائه خواهد شد.

 

اهداف بودجه بندی عملیاتی

دولتها دو هدف را که بودجه‌ریزی عملیاتی برای انجام آن سریعاً می کوشد به طور واضح تعریف کرده اند، این اهداف شامل :

1- ارتقاء تصمیم گیری

2- پربارکردن خدمات دریافتی(مدیریت کنترل کیفیت)   

 

 

  ارتقاء تصمیم گیری

بودجه بندی دولتی اساساً درباره شکل گیری یک انتخاب و گزینش آن برای بهتر تصمیم گرفتن است. تصمیم گیرندگان به اطلاعات وداده‌های کامل وکیفی نیاز دارند.

 بودجه‌ریزی عملیاتی می‌تواند این تصمیم گیری بین ابزار و اجزاء متنوع خود را فراهم کند، بطور مثال تعیین اهداف و مقاصد، در تقدم قرار دادن این اهداف و سنجش سطح عملیات از طریق شاخص های کارایی و اثر بخشی.

سنجش عملیاتی عملاً و به شکل بسیار ساده ای به سازمان‌های دولتی جهت دستیابی به اینکه یک برنامه چه کاری را انجام بدهد و با چه کیفیتی، کمک می‌کند. برای نمونه برنامه الف تمایل به انجام چه کاری دارد. آیا برنامه الف به این اهداف مورد نظر خواهد رسید؟ آیا عملکرد ها و فعالیتهای برنامه الف از لحاظ هزینه کارآمد هستند؟ پرسش و پاسخ به این سؤالات و سؤالاتی از این قبیل به تصمیم گیرندگان اجازه اتخاذ تصمیم عاقلانه تر، برنامه آگاهانه تر، شیوه ها و محدوده مصارف و هزینه‌ها و نحوۀ عملکردرا خواهد داد.

 

 

پربار کردن خدمات دریافتی عملیاتی(مدیریت کنترل کیفیت)

هدف کارکردی دیگر بودجه‌ریزی عملیاتی، پربارکردن خدمات دریافتی است. بودجه‌ریزی عملیاتی تلاش می‌کند افراد را با خدمات کیفی که نیازهای آنان را در یک ساختار فوری و کامل در بر می گیرد، تأمین کند و این  عامل را در ابتدای پایه ریزی تصمیمات خاص و سنجش شاخص‌ها انجام می دهد.

به بیان دیگر هنگامی که بودجه گذاران و تصمیم گیرندگان، اهداف عملیاتی را بنا نهادند، همزمان ابزاری برای نشان دادن اثر بخشی و کارایی اقدامات انجام شده درحوزه خدمات دریافتی فراهم می‌کنند. این طرح و برنامه، خدمات دریافتی را دوباره پر بار می‌کند.

گاهی اوقات فن آوریهای مدیریت صنعتی، جهت ارتقای مقاصد و خدمات دریافتی به کار می رود « نگرش مدیریت کیفیت » در بسیاری از سازمان‌ها جهت افزایش خدمات عملیاتی به کار می رود. به ویژه در بخشهای دولتی، ارزیابی برنامه ها یا حسابرسی ها یک شیوه کاربردی معمولی برای ارزیابی خدمات دریافتی و پیشرفت مورد نظر است.

بسیاری از نویسندگان و کسانی که در بودجه بندی دولتی دخالت دارند، معتقدند که مراحل بودجه‌ریزی عملیاتی، روی خدمات کیفیّتی متمرکز شده است. در این جا این تمرکز در رفع احتیاج مصرف کنندگان (ارباب رجوع) می باشد.

 

مدیریت کنترل کیفیّت و برنامه های کیفی مشابه، یک فکر راهبردی و اقدام مدیریتی هستند که در تمام سطوح بخش دولتی جای گرفته و بر بهره وری تأکید دارند و سایر برنامه های کیفی بر رضایت مصرف کننده و همکاری کارکنان و گروههای کاری، سنجش عملیاتی و ساختار باز و قابل انعطاف، تمرکز دارد.

 

منبع:

Young, R, (2003),” Performance Based Budget Systems”, Public Policy And Practice,An Electronic Journal Devoted To Governance And Public Policy In South Carolina , Vol.2 , No.2.PP:1-10

 

 

 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics