تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

انعطاف‌پذیری مالی به معنای توان واحد تجاری (انتفاعی) در تأمین وجه نقد در فاصله کوتاهی از دریافت اطلاع درباره نیازمندی‌های مالی پیش‌بینی‌نشده یا پیدا شدن فرصت مناسب برای سرمایه‌گذاری است.

 

چرخه حیات انعطاف‌پذیری مالی چیست؟ انعطاف‌پذیری مالی از طریق مراحل چرخه حیات یک شرکت شامل تولد، رشد، بلوغ تعریف می‌شود. به‌ منظور مشخص نمودن مرحله تولد، رشد و بلوغ از تفسیرهای اندازه شرکت دارایی‌های پولی، سود انباشته جریان‌های نقدی عملیاتی و سود سهام پرداختنی استفاده می‌شود بنابراین انعطاف‌پذیری مالی به‌ عنوان درجه‌ای از ظرفیت یک شرکت است که می‌تواند منابع مالی خود را در جهت فعالیت‌های واکنشی تجهیز کند تا ارزش شرکت را به حداکثر برساند. درواقع انتخاب هوشمندانه نوع تأمین مالی نه‌ تنها مشکلات مالی شرکت را برطرف می‌سازد بلکه موقعیت شرکت را در میان رقبایش نیز بهبود می‌بخشد.

 

شرکت‌ها در مرحله تولد، وجوه کافی به‌منظور فعالیت‌های خود ندارند و ناگزیرند برای رفع نیازهای مالی خود به تأمین مالی برون‌سازمانی روی آوردند. شرکت‌ها در مرحله رشد از انعطاف‌پذیری مالی بیشتری نسبت به شرکت‌های مرحله تولد برخوردارند؛ بنابراین با توجه به اینکه در این مرحله شرکت‌ها به‌منظور دسترسی به بازارهای پولی کمتر تحت ‌فشار هستند، همچنین برای فعالیت‌های خود وجه نقد زیادی لازم دارند بنابراین شرکت‌ها ترجیح می‌دهند نیازهای مالی خود را از طریق بدهی برطرف سازند؛ اما شرکت‌ها در مرحله بلوغ از انعطاف‌پذیری مالی زیادی برخوردارند و به‌منظور رفع نیازهای مالی خود از تأمین مالی درون‌سازمانی استفاده می‌نمایند. با مدیریت صحیح تأمین مالی، هزینه‌های تولید و یا خدمات شرکت‌ها کاهش می‌یابد و آنها را به سودآوری بیشتر نزدیک می‌کند .

 

به‌طورکلی انعطاف‌پذیری مالی به‌عنوان درجه‌ای از ظرفیت یک شرکت است که می‌تواند منابع مالی خود را در جهت فعالیت‌های واکنشی تجهیز کند تا ارزش شرکت را به حداکثر برساند.

 

در مفاهیم نظری استاندارهای حسابداری ایران انعطاف‌پذیری مالی عبارت است از: توانایی واحد تجاری مبنی بر اقدام مؤثر جهت تغییر میزان و زمان جریان‌های نقدی آن است به‌گونه‌ای که واحد تجاری بتواند در قبال رویدادها و فرصت‌های غیرمنتظره واکنش نشان دهد (استاندارد حسابداری ایران)

 

پس از صورت کلی انعطاف‌پذیری مالی روش‌های اندازه‌گیری انعطاف‌پذیری مالی مطرح می‌شود که بر اساس دیدگاه دانیل و همکاران 2008 دو روش اندازه‌گیری انعطاف‌پذیری مالی به‌صورت زیر است:

 

1) نسبت اهرمی: تقسیم بدهی به دارایی       

                                                             

2) نسبت نقدینگی: تقسیم وجه ­نقد به دارایی

 

 

برای دریافت مقاله انگلیسی بصورت پی دی اف روی آیکون  دانلود کلیک کنید.

 

منابع

 

Edward I. Altman; Financial Ratios, Discriminant Analysis and the Prediction of Corporate Bankruptcy; The Journal of Finance, Vol. 23, No. 4. (Sep., 1968), pp. 589-609.

-استاندارد حسابداری ایران

 

 

 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

رویـــا اسماعیلی |   1395/01/15 11:07:26   |
0     0
من این جمله رو از توی مقاله خوندم و به نظرم جمله خوبیه:
تحقیق­ها نشان می­دهد که مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر مسائل تامین مالی (به عنوان چالش پیش روی شرکت­ها)، حفظ انعطاف­پذیری مالی است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics