تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

دیریست که کتمان درآمد و نپرداختن مالیات در بسیاری از شرکت ها نهادینه شده است. در برخی از صنایع فرار مالیاتی زمینه رقابت ناسالم را فراهم آورده است. 

 

با تعدادی از صاحبان صنایع صحبت هایی داشته ام برخی از آنها اذعان می دارند که می خواهند مالیات واقعی خود را بپردازند و به این دلیل که رقبای آنان از فرار مالیاتی به عنوان مزیت رقابتی در کاهش قیمت های کالاهایشان استفاده می کنند به اجبار مجبور به حساب سازی و فرار مالیاتی هستند.

 

حسابسازی

حساب سازی در اصل بازی با اعداد و ارقام است به این صورت که اطلاعات و ارقام طوری دستکاری می شوند که نشان دهنده اطلاعات خلاف واقع اند. تفاوت اشتباه و تقلب در عمل سهوی و عمدی بودن آن است. به این دلیل که حساب سازی آگاهانه و به قصد فریب اشخاص می باشد از مصادیق بارز تقلب محسوب می گردد.

 

سیستم دو دفتری حسابداری

بیشتر حساب سازی ها، در بخش حسابداری شرکت های ایرانی در جهت فرار مالیاتی است به عبارتی حسابدارها با کتمان بخشی از درآمد شرکت سعی در پایین نشان دادن سود شرکت دارند تا از این طریق مالیات کمتری بپردازند. این شرکت ها معمولا سیستم دو دفتری دارند. از این باب می گوییم دو دفتری چون یک دفتر (یا همان دفاتر قانونی) که به سازمان مالیاتی ارائه می گردد حاوی اطلاعات ساختگی و به عبارتی حساب سازی شده است و دفتر دیگر حاوی اطلاعات واقعی که به سهامداران عمده و هیات مدیره ارائه می گردد.

 

گاهی با حساب سازی می توان وضعیت بد شرکت را خوب جلوه داد که باز، نفس  این عمل فریب شخص  یا اشخاصی می باشد برای نمونه گاهی شرکتی می خواهد تسهیلات مالی دریافت نماید و یا قیمت سهام خود را افزایش دهد به همین خاطر حسابدارهایش طوری حساب سازی می نمایند که ترازنامه و صورت سود وزیان شرکت وضعیت مالی و عملکردی شرکت را خوب و مطلوب جلوه داده که در واقع ممکن است چنین نباشد.

به کجا می رویم

وقتی فساد و تقلب در جامعه ای نهادینه گردد، زشتی و قبح عمل توجیه پذیر می گردد. چه بسا صاحبان کسب و کاری وجود دارند که از نظر دینی افراد معتقدی بوده و دست در کارهای خدا پسندانه ای مانند تاسیس مدارس، تجهیز بیمارستان ها و ... دارند، ولی در کسب و کار خود عمل حسابسازی و فرار مالیاتی را بدون توجه به نگاه اعتقادی و دینی انجام می دهند.

 

وقت آن است که اخلاق مالی را در جامعه گسترش دهیم و زمینه رقابتی شدن کسب و کارها را با اطمینان سازی و اعتماد سازی فراهم نموده و در محیطی سالم رشد و بالندگی را تجربه کنیم.

 

 

امیرعلی عضدی

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

سعید نورالهی |   1395/12/17 10:55:43   |
4     0
با سلام
نکته ای که قابل ذکر است اینکه حساب آرایی فقط به دلیل وجود نقص در قوانین و اصول واستانداردهای حسابداری جهت ارائه تصویر نادرست و غیرمنصفانه از وضعیت مالی واحدای تجاری نیست بلکه عوامل دیگری مثل تقلب در دفترها و گزارشگری صوری-بی توجهی به اخلاق حرفه ای از سوی برخی حسابداران و حسابرسان -تضاد منافع بین تهیه کنندگان و استفاده کنندگان از اطلاعات اقتصادی و وجود برخی مزیتهای فرار مالیاتی و... نیز وجود دارد که باعث حساب سازی و دو دفتری بودن شرکتها می گردد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نجمی |   1396/09/05 07:10:32   |
3     0
متاسفانه این عمل را نوعی زیرکی و دانایی تلقی می کنند و لازمه حسابداری می دانند. و یکی از توجیهات این افراد این است که دولت مالیات دریافتی را برای رفاه خودمان صرف نمی کند.
حساب سازی کاری غیر اخلاقی است . به امید تربیت حسابداران با اخلاق و حرفه ای
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ناشناس |   1399/04/08 14:58:29   |
دقیقا همشون میگن باید به جیب خودمون بره چرا به دولت تازه حلال حلال میدونند و اتفاق وضع خوبی هم دارن
کوفه |   1396/09/28 12:15:30   |
1     0
اکنون اگر جایی سراغ کار بگیری حتما باید حساب سازی را بدانی
فک نمیکنم یک دست صدا داشته باشد یا گروهی هرچند قلیل بتوانند اینکار را انجام دهند این زشتی زمانی پایان پذیر است که در رأس کار جلوی آن گرفته شود و یا کارفرمایان نیز از افرادی استقبال کنند که می خواهند درست کار کنند و کار ناشایستی این چنین انجام ندهند ولی اکثر ان ها به دنبال منافع خود هستند برای همین حسابداران مجبور به انجام این کار هستند هرچند خود از پلیدی و زشتی کار خود خبر دارند.
برای مثال اداره مالیاتی خود می تواند به صورت سر زده به شرکت ها برود نه اینکه دعوت نامه ای ارسال کنند و مجددأ سر ممیز پرونده وقت بیشتری به ان شرکت یا کارفرما دهد
به امید ریشه کن شدن این معظل اجتماعی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدعلی برزگری |   1397/10/22 23:11:26   |
1     0
متاسفانه فساد مالی دامن گیر بسیاری از شرکت ها و نهاد های
جامعه ما شده است که باعث شده جامعه ما از نظر رشد اقتصادی نسب
به سایر کشورهای در حال توسعه عقب تر باشد. علت این عمر را من
نداشتن سیستم متمرکز حسابداری کشوری برای جلوگیری از فساد
مالی میدانم.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics