تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

وقایع استرس‌زا، مردم را ازنظر هیجانی، شناختی و فیزیولوژیک تحت تأثیر قرار می‌دهند. مردم آثار زیان‌آور استرس زاها را با راهبردهای " کنار آمدن " کاهش می‌دهند.

کنار آمدن یعنی هر نوع تلاش، سالم یا ناسالم، هوشیار یا نا هوشیار برای جلوگیری، یا از بین بردن، یا ضعیف کردن استرس زاها، یا تحمل کردن اثرات آن‌ها است به‌طوری‌که حداقل آسیب‌رسانی را داشته باشد. می‌توان گفت هر چیزی که احساس کنترل درونی را در ما پرورش دهد، به ما اجازه می‌دهد تا یک قربانی محض نباشیم و همیشه آمادگی مقابله با حوادث را داشته باشیم؛ بنابراین باید یاد بگیریم که استرس را کنترل نماییم و از همین امروز برنامه‌های کاهش استرس را شروع کنیم. آموزش کنترل استرس یک فرآیند سه‌بخشی است: نخست نشانه‌ها و علت‌ها را تشخیص می‌دهید. سپس مهارت‌های کنترل را می‌آموزید و در مرحله سوم، می‌آموزید که آن مهارت‌ها را چگونه به کار ببرید. چگونگی برخورد شما با استرس به منشأ آن بستگی دارد: اگر علت آن مسئله‌ای خارج از کنترل شماست، تنها چاره می‌تواند پذیرش آموزشِ باشد. در مواقع دیگر، مهارت‌های برخورد با آن می‌توانند به شما کمک کنند که وضعیت را تغییر دهید.
بیاموزید که گاهی شکست را تجربه کنید. اگر علت ناراحتی خود را برای فرد دیگری شرح دهید، یقیناً می‌توانید به حقیقت و عمق مسائل پی ببرید.
با این کار حتی می‌آموزید که چگونه با خود نیز صحبت کنید. درواقع باید گفت:" روان‌درمانی شناختی، طناب نجاتی است که با قلاب حقیقت، انسان را از گودال نگرانی‌ها نجات می‌بخشد." یک شیوه مؤثر دیگر، دقت در منش افرادی است که به‌طور طبیعی در برابر استرس مقاوم هستند. بعضی افراد تبعات آزاردهنده‌ی بیماری، فوت نزدیکان و اسارت و شکنجه را با آرامش عجیبی پشت سر می‌گذارند. این افراد در یک‌چیز مشترک هستند و آن شیوه برخورد و توجیه خوش‌بینانه آنان نسبت به مسائل زندگی است. آن‌ها تمایل دارند بیشتر، موضوعات مقطعی را موردتوجه قرار دهند تا این‌که فکر خود را به مسائل گسترده مشغول سازند.


منبع:

کتاب مهارت‌های زندگی
 

 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics