تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

در کتاب خودنبوغ‌شناسی نشان دادیم که هر یک از ما دارای استعداد و نبوغ ذاتی هستیم که با علایق اصیل و شور و شوق ما همسو است. آن کتاب سعی دارد به افراد در جهت کشف نبوغ ذاتی خود یاری رساند. اما کشف نبوغ ذاتی پایان کار نیست. سپس باید این اشتیاق و استعداد را با مقصد و معنای زندگی خود پیوند بزنیم. پیدایش ما بر روی این سیاره اتفاقی نیست بلکه برای مقصودی خاص به دنیا آمده‌ایم. رسالت شخصی نشان‌دهنده همین مقصود و غایت زندگی ماست.

 

هر یک از ما برای مقصود و معنایی منحصربه‌ فرد در این جهان متجلی شده‌ایم. معنا و مقصودی که از آن با عناوینی چون “طرح الهی”، “دارما”، “رسالت شخصی”، “غایت حیات”، “مأموریت زندگی” و … نام برده شده است.

 

رسالت شخصی با هدف متفاوت است. اهداف جایی است که ما به‌سوی آن حرکت می‌کنیم و وقتی به آن رسیدیم دیگر کار پایان می‌یابد. اما رسالت شخصی چون قطب‌نمایی مسیر و جهت زندگی ما را مشخص می‌کند. رسالت یا غایت، بی‌نهایتی مستمر و مستقل از زمان است که تنها جهت را می‌نمایاند و فقط می‌توان با آن هم‌سو شد. ما اهداف خود را تعیین می‌کنیم ولی رسالت را باید کشف کنیم.

 

رسالت ما با هدف خلقت و معنای وجودی ما پیوند دارد. جوهر راستین وجود ما معنوی است. ما موجوداتی معنوی هستیم که در قالب جسمانی متجلی شده‌ایم. انسان‌هایی نیستیم که گهگاه تجربه‌های معنوی دارند بلکه برعکس “موجوداتی معنوی هستیم که گهگاه تجربه‌هایی انسانی داریم”. ما اینجا هستیم تا ضمیر برتر یا جوهر معنوی خود را کشف کنیم. باید خودمان دریابیم که خدای درونمان می‌خواهد زاییده شود تا بتوانیم الوهیت درونمان را بیان و عیان کنیم.

 

درست همان‌گونه که تصویر کامل درخت بلوط در تخم آن وجود دارد، طرح الهی حیات آدمی نیز در ضمیر برتر او نقش بسته است. (فلورانس اسکاول شین)

 

برای کشف رسالت شخصی خود باید در اعماق وجود خود جستجو کنیم و به این سؤال پاسخ دهیم که هدف از خلقت ما چه بوده است و اینک در فرصتی که داریم، قصد ایجاد چه تغییرهایی را داریم و پس از کشف رسالت شخصی آن را در چند سطر بنویسیم.

 

نوشتن رسالت شخصی باید شامل این موارد باشد:

 

    خلاصه باشد

    واژه‌های مثبت با بار احساسی نیرومند در آن به‌کار رفته باشد

    گویای این باشد که چه کار می‌خواهید بکنید و چگونه شخصی میل دارید باشید

    ارتباط شما با دیگران را تعیین کند

    رفتارتان را در هر روز، هر دقیقه و هر لحظه توجیه کند.

 

باید دقت کنیم که نباید رسالت را با هدف اشتباه بگیریم. هدف آغاز و پایانی دارد درحالی‌که رسالت فرآیند مستمری است که معرف هر لحظه از زندگی ماست. به‌عنوان مثال رسالت نگارنده چنین است:

 

با عشق و حقیقت‌جویی از طریق نویسندگی، سخنرانی، مشاوره و مربیگری به انسان‌ها امید و انگیزه بدهم و آنها را در جهت خودشناسی، خودشکوفایی و تحقق والاترین رویاهایشان یاری نمایم.

 

کشف رسالت شخصی بخشی از فرآیند خودشناسی ماست و با عمیق‌تر شدن شناخت ما از خودمان، عمیق‌تر و کامل‌تر خواهد شد.

 

نمونه‌ای از رسالت افراد مختلف:

 

    بدون توسل به خشونت، بی‌عدالتی را از هیچ کس تحمل نخواهم کرد. ( ماهاتما گاندی )

 

    آرزو دارم در عرصه حقیقت مطلق استادی توانا و مهربان باشم، و به خود و دیگران کمک کنم تا پیوسته حضور خدا را در زندگی خویش احساس کنیم. ( کنت بلانکارد، نویسنده کتاب مدیر یک دقیقه )

 

    الهام‌بخش انسان‌ها باشیم تا برای رسیدن به سرنوشت خود قدرتمند شوند. ( رابرت آلن )

 

    از طریق تجارت، هوشیاری بشریت را افزایش دهیم. ( د. دکورا )

 

    دنیا را به مکانی بهتر از آنچه برای زندگی اسب‌ها و انسان‌ها یافتم، تبدیل کنیم.  (مانتی رابرتز )

 

با کشف رسالت شخصی، کار عاشقانه ما با توانایی‌ها و نبوغ ذاتی‌مان در راستای ارزش‌ها و معنای حقیقی زندگی‌مان همسو می‌شوند. رسالت شخصی، مثل قطب‌نمایی، مسیر هر لحظۀ زندگی ما را برای شکوفایی نبوغ ذاتی و انجام کار عاشقانه‌مان نشان می‌دهد. کار عاشقانه و نبوغ ذاتی در واقع ابزار و نیروی به انجام رساندن رسالت شخصی ماست. باید از خود بپرسیم که قرار بوده با این استعداد ویژه که آمیخته به عشق و اشتیاق است چه غایت و مقصودی را دنبال کنیم. دیپاک چوپرا می‌نویسد:

 

هر انسانی دارای استعدادی بی‌همتاست. کاری هست و شیوه یکتایی که شما بهتر از هر کس دیگر در کل این سیاره به انجام آن قادر هستید.

 

رسالت شخصی کار عاشقانه ما را با ارائه ارزش یا خدمتی به جهان مرتبط می‌سازد. معمولاً چنین است که با پیوند زدن نبوغ ذاتی خود با خدمت به بشریت، در جهت رسالت خود گام برمی‌داریم و آن را تحقق می‌بخشیم.

 

خوشبختی حقیقی این است: زندگی برای هدفی باشکوه. ( جورج برنارد شاو، نمایشنامه نویس )

 

وقتی رسالت شخصی خود را کشف کنیم و  با انجام کار عاشقانه‌مان که نبوغ ذاتی ما را بکار می‌گیرد در جهت ارائه خدمت و ارزشی به جهان گام برداریم، لذت، اشتیاق، معناداری و ثروت سرشار، برکت و فراوانی را  تجربه می‌کنیم.

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics