تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

معیارهای حسابداری ارزیابی عملکرد شرکت عبارت‌اند از:
معیارهای حسابداری ارزیابی عملکرد شرکت عبارت‌اند از: سود، رشد سود، سود تقسیمی، جریان‌های نقدی،

سود هر سهم و نسبت‌های مالی (شامل ROA ،ROE،P/E، نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری سهام و نسبت Q توبین). معیارهای اقتصادی ارزیابی عملکرد شرکت عبارت‌اند از :ارزش‌افزوده اقتصادی (EVA)، ارزش‌افزوده بازار (MVA) و ارزش‌افزوده اقتصادی تعدیل‌شده (REVA).


سرمایه‌گذاران در بازار سهام همواره درصدد کسب سود بالا هستند. آن‌ها سهامی را خریداری می‌کنند که ازنظر آن‌ها بهترین سهام باشد و بیشترین سود و بازده به آن‌ها تعلق گیرد درنتیجه اقدام به خریداری و نگهداری آن سهام می‌نمایند. این‌که چقدر فعالیت مدیران در راستای خواست سهامداران بوده، به عبارتی چقدر اهداف آن‌ها همسو وهم جهت با منافع سهامداران بوده و مدیران تا چه اندازه توانستند در ایجاد ارزش و ثروت برای سهامداران موفق باشند از طریق سیستم ارزیابی عملکرد تعیین می‌شود .اصولاً معیارهای ارزیابی عملکرد شرکت‌ها در بازار سرمایه به دودسته معیارهای سنتی و معیارهای مبتنی بر ارزش تقسیم می‌شوند.


استفاده از معیارهای سنتی ارزیابی نظیر عایدات شرکت‌ها، سودهرسهم، بازده حقوق صاحبان سهام ،بازده دارایی‌ها،جریان نقدی و نظایر آن دربازار سرمایه تا سالیان متوالی مرسوم بوده است تا این‌که معیارهای مبتنی بر ارزش برای ارزیابی عملکرد شرکت‌ها مطرح شدند .در ارزیابی عملکرد به روش سنتی فقط به سود حسابداری توجه می‌شود که به دلیل در نظر نگرفتن هزینه‌های تأمین منابع سرمایه شرکت‌ها روش مطلوبی محسوب نمی‌شوند.یکی از جدیدترین معیارهای مبتنی بر ارزش ،معیار ارزش‌افزوده اقتصادی است .بر اساس این معیار،ارزش شرکت به بازده و هزینه سرمایه به کارگرفته شده شرکت بستگی دارد .بنابراین تفاوت بین ارزش‌افزوده اقتصادی و معیارهای سنتی در این است که در این روش تلاش می‌شود تا کلیه‌ی هزینه‌های تأمین مالی موردتوجه قرارگیرد.

برای دریافت مقاله روی دانلود کلیک کنید.

منبع
مقاله علمی و پژوهشی جهانخانی و سجادی
مقاله علمی و پژوهشی رضایی و مولودی

 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics